هیچ دوستی به جز کوهستان

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
هیچ دوستی به جز کوهستان (nbookcity.com)

دانلود کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان

کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان روایت پنج سال از زندگی بهروز بوچانی است که در زندان جزیره‌ مانوس گذرانده است.

او نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی است که ایران را به مقصد استرالیا ترک کرد. در جریان پناهندگی به این کشور یکبار در دریا غرق شد و مرگ را از نزدیک لمس کرد ولی به‌ طور ناگهانی از این مهلکه نجات یافت و با کشتی دیگری روانه‌ی استرالیا شد. بوچانی بالاخره پس از تحمل رنج سفر در دریا در سخت‌ترین حالت ممکن به خاک استرالیا رسید ولی پس از چند روز تمام تصوراتش از زندگی راحت و آسوده در این کشور نابود شد.

بهروز بوچانی در این کشور به زندان‌ های فوق امنیتی فرستاده شد و آینده و زندگی خود را در هاله‌ای از ابهام دید. او در این مدت در استرالیا زندگی کرد ولی طعم آزادی را برخلاف تصوراتش نچشید و به زندان جزیره‌ مانوس منتقل شد. او و گروهی دیگر از مردان کشورهای مختلف به‌ وسیله‌ی هواپیما تحت شرایط فوق امنیتی روانه‌ی زندانی در یکی از مناطق استوایی شدند.

خلاصه رمان

خواننده از جایی وارد فضای کتاب می‌شود که بهروز بوچانی درون قایقی همراه همسفرانش اندونزی را ترک کرده است. در دل دریا او مختصر و کوتاه از مشقات چندماه آوارگی و گرسنگی در جاکارتا می‌گوید. و سپس پای چند شخصیت فرعی را به داستان وا می‌کند. او نه چیزی از علل سفرش می‌گوید، نه نحوه‌ی ارتباطش با قاچاقچی‌ها. فقط ما را با خود به دل دریا می‌برد و شبی را به تصویر می‌کشد که قایق سوراخ می‌شود. تلاش نافرجام مردان ناخدا برای نجات قایق و سرنشینانش حاصلی ندارد. قایق‌های ماهیگیری سرمی‌رسند و مردان و زنان شناور بر آب‌های تیره‌ی اقیانوس را نجات می‌دهند.

باز هم با یک وقفه مواجه می‌شویم. اطلاعاتی درمورد چگونگی تلاش مجدد او برای ادامه‌ی مسیر در دسترس نیست. بوچانی در تلاش نخست به آب می‌افتد و تصور اینکه تمام داراییش را از دست داده دور از ذهن نیست. اما دو هفته بعد بار دیگر او را سوار بر امواج می‌بینیم. این بار اما پایش به استرالیا می‌رسد. ولی بلافاصله او را راهی جزیره‌ای استوایی به نام مانوس می‌فرستند. او شش سال در این جزیره می‌ماند و حتی برای دریافت جایزه‌ی ادبیش اجازه‌ی خروج نمی‌یابد.

باقی کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان شرح روزهای پررنجش در پناهگاه است. تلاش برای تحمل گرما، مبارزه با خطر مالاریا، ازدحام جمعیت، صف‌های طولانی، تفاوت‌ های فرهنگی و شرایط اجتناب ‌ناپذیر پناهگاه. رفتار خشن ماموران پناهگاه، امیدهای واهی، ارتباطات انسانی گوشه‌ای از وقایعی است که می‌تواند توجه خواننده را جلب کند.

بخشی از متن کتاب

کامیون باز حرکت کرد. این بار مسافت بیشتری پیمود. احساس می‌کردم در یک قدمی اقیانوسیم. دلهره‌ای بچگانه آزارم می‌داد، دوست داشتم هر چه سریع‌تر آن مرد سیاه سوخته دستور پیاده شدن صادر کند، اما او داشت پشت هم با راننده حرف می‌زد و یکسر دستش را به علامت سکوت سرنشینان تکان می‌داد. پسرک تخم سگ زیر لب خنده‌هایی موذیانه می‌کرد، شاید تنها کسی بود که از هیچ اتفاقی واهمه نداشت، برای او گل این ماجرا یک بازی هیجان انگیز بود.

زن و مرد سریلانکایی دست در کمر یکدیگر بودند و سرهاشان در یک تلاقی شگفت‌انگیز و اطمینان‌بخش؛ احساس آرامش ناشی از آمیزش دست‌ها و کمرها و سرها، در برابر آن لحظات دلهره‌آور مقاوم‌ترشان می‌کرد… کامیون با یک نعره‌ی دیگر، این بار قدرتمندتر، به سرعت از جا جهید و چندده متر آن طرف تر خاموش شد. نعره‌ی موتورش شبیه فریاد شکارچی بود که در آخرین یورش، با تمام قدرت، هر چه در توان دارد بر سر شکار خالی می‌کند و به چنگش می‌آورد.

نقد کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان

برای پی بردن به اقدامات وحشتناکی که دولت استرلیا با پناهجویان انجام داده است، لازم است کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان، را که شاهکاری منثور و روان است بخوانید. در طول چند سال اخیر، هیچ عملی از دولت استرالیا به اندازه رها کردن و زندانی کردن بیش از دوهزار مهاجر بی گناه و افسرده در اردوگاه‌ها و زندان‌ های جزایر نائرو ومانوس منزجر کننده نبود.

بیشتر این مهاجران برای بیش از  5 سال  و حتی بیشتر در این جزیره محبوس و زندانی می‌شدند. این خواست خدا بود که یکی از این مهاجران زندانی در این  جزیره، یک روشنفکر کرد ایرانی بود. این نویسنده کرد ایرانی کسی نیست جز بهروز بوچانی. کسی که به عنوان یکی از مهاجرین زندانی  جزیره مانوس ، با توجه به استعداد شگرفش در نوشتن و تجربه بالای روزنامه‌نگاری اش اقدام به تالیف کتابی کرده است که فجایع مسیر مهاجرت و زندانی شدنش را به تصویر می‌کشد.

خواندن کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان که به شکل رمان نوشته شده است به همه کاربران علاقمند توصیه می شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 3,724 بار

Behrouz%20Boochani%20 %D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%A8%D9%88%DA%86%D8%A7%D9%86%DB%8C

عنوان کتاب: هیچ دوستی به جز کوهستان

برنده جایزه ی ویکتوریا در بخش داستانی و غیرداستانی سال 2019

جز برترین زندگینامه ها و خود زندگینامه ها

نویسنده: بهروز بوچانی

تعداد صفحات کتاب: 225 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 19.81 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رمانی ست با ریتم تند، خواندنی و مسحور کننده. نویسنده، حومه شهر مکزیک را که در ظاهر شبیه به بسیاری از شهرهای دیگر است با استادی به شکلی خیره کننده توصیف می کند و مخاطب را با خود به دشت های سوزان...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 264
منطق حاکم بر داستان، منطق همان دختر نوجوانی است که داستان را روایت میکند، از نگاه او مادرش یک موجود بی بند و بار و سهل انگار است که باعث ایجاد چنین شرایطی شده و فکر می کند با فاصله گرفتن...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *