در باب خلوت گزینی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در باب خلوت گزینی (nbookcity.com)

دانلود کتاب در باب خلوت گزینی

در باب خلوت گزینی نوشته میشل دو مونتنی (۱۵۹۲-۱۵۳۳)، فیلسوف و اندیشمند فرانسوی است.

دو مونتنی در سده ۱۶ میلادی می‌زیسته و در این کتاب عقاید خود را در خصوص جنبه‌های مختلف زندگی بیان کرده است. کتاب حاضر در ۱۴۰ صفحه توسط خانم مرضیه خسروی به فارسی ترجمه و به همت نشر روزگار نو منتشر شده است. کتاب دیگری از این نویسنده با عنوان در باب دوستی نیز منشتر شده است که قبلا در سایت برای مطالعه کاربران عزیز قرار داده ایم.

خلاصه کتاب

در باب خلوت گزینی عنوان یکی از فصل‌های کتاب است که برای عنوان اصلی کتاب هم انتخاب شده. سایر فصول کتاب در باب کتاب‌ها، قدرت تخیل، اندوه، پایداری، ترس، وجدان، خشم، پرهیزکاری، خواب، درازی عمر، ذهن مغشوش آدمی و خنده و گریه آدمی بر موضوعات واحد هست.دو مونتنی در این کتاب تلاش کرده تا آموخته‌های خود از زندگی و همچنین آموخته‌هایش از حکمت سایر بزرگان را تجمیع کرده و توصیه‌هایی مهمی برای زندگی آدمی در جنبه‌های مختلف ارائه دهد. به همین دلیل کتاب باوجوداینکه به زبانی بسیار ساده و خودمانی نگاشته شده، پر است از جملات حکمت‌آمیز و آموزنده که مخاطب را با خود همراه می‌سازد و لذتی سرشار نصیبش می‌کند.

بخشی از مقدمه کتاب

هیچ احساسی چون خشم، صحت عقلانی ما را تهدید نمی‌نماید. ‌هیچ کس در تعیین مجازات مرگ برای قاضی‌ای که از روی عصبانیت حکم بر محکومیت متهمی صادر نموده، تردید روا نمی‌دارد. پس چرا باز هم روا می‌داریم که پدران و آموزگاران مدارس کودکان را از روی خشم و غضب تنبیه کرده و به فلک ببندند؟ این امر دیگر جنبه اصلاح و تربیت ندارد، بلکه نوعی انتقام جوئی است. ‌تنبیه برای کودک[ در حکم ]داروست! اما آیا ما پزشکی که با غیظ و غضب به بیمار خویش زندگی ببخشد را تحمل می‌کنیم؟ ما خودمان، اگر به طرز شایسته‌ای عمل نمائیم، هیچ گاه نباید به هنگام عصبانیت بر روی خدمتکاران خویش دست بلند کنیم.

تا هنگامی که ضربان قلب مان زیاد است و احساس[ خشم ]برما غلبه نموده است، نباید اقدام به کاری نمائیم. هنگامی که از تاب و تب بیفتیم و هیجان مان فروکش نماید، امور رنگ و بوی کاملا متفاوتی به خود می‌گیرند. تا زمانی که احساسات هدایت مان را عهده دار هستند، این احساس است که سخن می‌گوید، نه ما. خطاها از پس خشم چون اجسامی در میان مه، بزرگتر به نظر می‌آیند. ‌اگر شخصی گرسنه است، پس باید غذا بخورد، اما وی نباید به صرف اینکه قصد تنبیه و توبیخ[ مستخدمی ]را دارد، از روی عصبانیت اظهار گرسنگی یا تشنگی نماید. مجازات زمانی قابل قبول و برای فرد خطاکار سودمند است که بر اساس عدالتی آرام و وزین تعیین شده باشد؛ در غیر این صورت او بر این تصور نخواهد بود که منصفانه از سوی مردی که از فرط عصبانیت بر خود می‌لرزد، تنبیه شده است؛ بلکه آن را ناشی از صورت برافروخته معلم، ناسزاهای غیرمعمول‌اش و آشفتگی ذهنی او می‌داند.

بخش هایی از متن در باب خلوت گزینی

این مرد که می توانید نیمه شب او را به هنگام بازگشت از محل کار ببینید، همان کسی است که با درد رماتیسم، کثافت و تاری چشمانش سر کرده! آیا گمان می کنید او در کتاب های خویش در پی یافتن راهی برای بهتر، شادتر و عاقل تر شدن است؟ حتی یک ذره هم این گونه نیست. بلکه او می خواهد به آیندگان نشان دهد که چگونه اشعار پلاتوس را بخوانند و چگونه کلمه ای لاتین را تلفظ نمایند و در غیر این صورت در این تقلا بمیرند.
تجاری که از راه دریا سفر می کنند حق دارند که از نبود انسان فاجر، کافر یا تبه کار در کشتی که کالایشان در آن قرار دارد اطمینان یابند، زیرا بر این باورند که وجود چنین همسفری مایه بدیمنی است. به همین دلیل است که بیاس به استهزاء کسانی که با وی در مخاطرات گذر از توفان همراه شده و خدایان را به کمک می خوانند پرداخته و به ایشان می گوید “ساکت شوید…

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 733 بار

Michel%20de%20Montaigne%20 %D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%84%20%D8%AF%D9%88%20%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%D9%86%DB%8C

عنوان کتاب: در باب خلوت گزینی

بزرگترین مساله دنیا، چگونه برای خود زندگی کردن است.

نویسنده: میشل دو مونتنی

مترجم: مرضیه خسروی

تعداد صفحات کتاب: 147 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

میشل دو مونتنی بنیانگذار مقاله‌نویسی مدرن است؛ وی در کتاب در باب دوستی به بیان دیدگاه‌های خویش در باب روابط انسان‌ها می‌پردازد و به تامل درباره این نظریه می‌پردازد که آدمی تفاوتی با سایر موجودات ندارد، در این‌باره به بحث می‌نشیند که باید به تمامی فرهنگ‌ها احترام گذاشت و...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *