خدایان تشنه اند

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
خدایان تشنه اند (nbookcity.com)

دانلود کتاب خدایان تشنه اند

کتاب خدایان تشنه اند از شاخصترین آثار آناتول فرانس، نویسنده فرانسوی می‌باشد که یک رمان بزرگ تاریخی به حساب می‌آید. قهرمان اصلی داستان یک نقاش جوان به نام «اواریست گاملَن»، شاگرد داوید بزرگ است که خود را از دل و جان وقف مصالح انقلاب کرده‌ است و یک انقلابی تمام عیار و یک همشهری پاک محسوب می‌شود.

برای او مارا و روبسپیر مظهر انقلاب هستند و حکم و اراده‌شان لازم‌ الاجراست. اواریست از حوزه خود به کمون پاریس منتقل می‌شود و به عضویت هیئت منصفه دادگاه انقلاب درمی آید. از طرفی هنرش در زمینه نقاشی موجب ارتباط او با دختر جوان و زیبایی به نام «آلودی بلز» و عشق شدید او به این دختر می‌شود. دختری که پدرش یکی از ناشران بزرگ نقاشیهای باسمه‌ای است و در عین حال در مغازه‌ای با تابلوی «خدای عشق نقاش»، پرده‌های نقاشی می‌ فروشد.

خلاصه کتاب

خدایان تشنه اند رمانی نوشته ی آناتول فرانس نویسنده ی مطرح فرانسوی است. عنوان این کتاب به طور دقیق ماهیت آن را که در جریان انقلاب فرانسه اتفاق می افتد به تصویر می کشد. وقایع رمان در پاریس در سالهای 1793–1794 اتفاق می افتد ، که نزدیک به وقایع خاص انقلاب فرانسه است. هنرمند جوان اواریست گالمن دست راست ژاکوبین ، مارا و روبسپیر است و سرانجام در دوران سلطنت وحشتناک تروریسم به عنوان هیئت منصفه دادگاه انقلاب منصوب می شود.
گرچه گاملین کاملا به ایده های انقلاب و آزادی اعتقاد دارد ، اما از موقعیت قدرت خود برای ایجاد رعب و وحشت بر دوستان و خانواده اش که با آرمانهای غیورانه ی او موافق نیستند استفاده می کند. اما همه چیز برای او خوب پیش نمی رود و … خدایان تشنه اند در سال 1912 منتشر شد و نویسنده ی آن آناتول فرانس به احترام دستاوردهای ادبی خود جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.
این رمان خطرات کشوری را که خشمگینانه عصبانی است را به خوبی و با جزئیات نشان می دهد. همچنین وحشتی که ممکن است ایجاد شود وقتی که افکار عمومی حق دارد عدالت را از منظر خودش و با اعدام های تصادفی به اجرا در آورد، به خوبی به تصویر کشیده شده است. رمان خدایان تشنه اند عواقب شرایطی را نشان می دهدکه بشریت توسط یک ایده تباه می شود، حتی یک ایده ی خوب. و آن زمانی است که خود آن ایده اهمیت بیشتری نسبت به آدم هایی که آن را دارند پیدا می کند.

بخشی از متن کتاب

از دوره هومر تاکنون، جنون غریبی شاعران را مبتلا کرده که سرداران را بستایند. جنگ که هنر نیست. دو سرداری که با هم درگیر نبرد می‌شوند، اگرچه هر دو ابلهند، ولی به‌هرحال یکی از آن دو باید پیروز شود. منتظر روزی باشید که یکی از همین قداره‌بندها که اکنون به عرش اعلا می‌رسانید همه شما را چون لقمه‌ای ببلعد! در آن روز، این سردار واقعا خدا می‌شود، چرا که خدایان را از روی اشتها می‌شناسند! (خدایان تشنه اند – ص۲۲۱)

همه اعمال جوانمردانه و هر فداکاری و گذشتی ملهم از خودخواهی است. خودخواهی اسبابی فراهم می‌آورد که آدمی خود را در وجود همه تیره‌روزان بازشناسد و در تیره‌روزی دیگران به تیره‌روزی خود بیندیشد و دل بسوزاند. خودخواهی انسان را برمی‌انگیزد تا به کسی که طبیعت و سرنوشتی همچون خود او دارد، یاری رساند، به طوری که هنگام یاری به همنوع خود، می‌پندارد به خود یاری می‌رساند. (خدایان تشنه اند – ص ۱۵۴)

نقد کتاب خدایان تشنه اند

ماجرای رمان خدایان تشنه اند در بستری خاص و پر التهاب پس از انقلاب کبیر فرانسه می‌گذرد، شخصیت اصلی کتاب، اواریست گاملن، جوانی ساده و نقاش است که در عین داشتن روحی طاغی، نظریاتی تعصب‌آمیز نسبت به انقلاب دارد. شاید بد نباشد قبل از خواندن کتاب به پیشینه نویسنده در رابطه با پدیده انقلاب توجه شود. آناتول فرانس مدام به انقلاب می‌اندیشید. پدرش از نگهبانان شارل دهم بود که با وقوع انقلاب ۱۸۳۰ از ارتش رانده شد.

خود او نیز در انقلاب ۱۸۴۸ چهارساله بود، در تمام دوران کودکی و نوجوانی ناگزیر تاثیر فرازونشیب سیاسی کشور را در زندگی فردی و اجتماعی دیده بود. پیش از سی سالگی نیز کشتار خونین کمون ۱۸۷۱ را شاهد بود. همچنین پدرش در کار فروش کتاب‌های مربوط به انقلاب کبیر شهرت داشت. بنابراین به طور کلی اغراق نیست اگر او را از خبرگان مسائل انقلاب کبیر بدانیم. لازم به ذکر است که کتاب خدایان تشنه اند جایزه نوبل ادبیات را در سال 1921 به خود اختصاص داده است.

تعداد بازدید: 674 بار

Anatole%20France%20 %D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%84%20%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3 1

عنوان کتاب: خدایان تشنه اند

نویسنده: آناتول فرانس

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1921

مترجم: محمدتقی غیاثی

تعداد صفحات کتاب: 365 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب بالتازار اثری از آناتول فرانس نویسنده برجسته فرانسوی، شامل چهار داستان کوتاه با عنوان های بالتازار، مسیو پی ژنو، تخم مرغ قرمز و لیتا اسلیا می باشد.  کتاب ادبی حاضر به عنوان یکی از مشهورترین آثار ادبی جهان بشمار می رود. ترجمه این اثر هم توسط آقای احمد جزایری به فارسی روان انجام شده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 493

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *