تصویر دوریان گری

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
تصویر دوریان گری (nbookcity.com)

دانلود کتاب تصویر دوریان گری

کتاب تصویر دوریان گری یک رمان فلسفی درباره‌ی یکی از جذاب‌ترین و تروتمندترین جوانان لندن است که می‌خواهد از چهره‌ی خودش عکسی داشته باشد تا زمانی که پیر شد قادر به یادآوری صورت زیبایش باشد. به همین دلیل مدل نقاشی مرد انگلیسی هنرمندی به نام بسیل هال‌وارد می‌شود. نقاش که شکوه و زیبایی دوریان او را جذب می‌کند می‌گوید تصویر دوریان بهترین اثر هنری اوست، زیرا بخشی از روح هال‌وارد نیز همراه نقاشی باقی مانده است.

اسکار وایلد در مصاحبه‌ای گفته است که هر سه شخصیت رمان تصویر دوریان گری در واقع بازتابی از شخصیت خود من هستند: « بسیل هال‌وارد، کسی است که من فکر می‌کنم هستم؛ لرد هنری کسی است کی دنیا از من می‌بیند و در نهایت دوریان کسی است که من دوست دارم باشم.»

خلاصه کتاب

کتاب تصویر دوریان گری به عنوان مشهورترین اثر اسکار وایلد نویسندهی ایرلندی شناخته میشود. اسکار وایلد در این کتاب فلسفهی زیبایی شناختی را به خوبی شرح داده است و با خلق شخصیتهایی عمیق و فلسفی معنای زیبایی را به خوبی بیان کرده است. رمان تصویر دوریان گری را به عنوان نخستین اثر ادبی دربارهی زیبایی شناسی میشناسند. زیبایی شناسی یا زیبایی پرستی یک جنبش هنری است که در قرن نوزدهم میلادی به‌وجود آمد. تمرکز جنبش زیبایی شناسی بررسی زیبایی یک اثر هنری فارغ از جست‌وجوی هرگونه معنی غایی برای آن است.

شعار اصلی این جنبش «هنر به (خاطر) هنر بودن» است. تاثیر این جنبش در اروپا به شدت زیاد بود و بهترین نمونه‌های ادبی تاثیر گرفته از این جنبش در ادبیات انگلستان قابل مشاهده و بررسی است. اسکار وایلد نویسنده رمان تصویر دوریان گری یکی از پیشگامان این جنبش بود و تصویر دوریان گری بهترین نمونه‌ی آن.

بخشی از متن کتاب

یک ماه بعد، در یک بعدازظهر، دوریان گری در کتابخانه ی جمع وجور لرد هنری در خانه اش در خیابان کرزن استریت، روی صندلی راحتی مجللی لم داده بود. اتاق کتابخانه ی لرد هنری جای خیلی دل نشینی بود. دیوارش با چوب بلوط زیتونی رنگی پوشیده شده بود. در کف آن نیز فرشی آجری رنگ و قالیچه‌های ابریشمی ایرانی با ريشه هایی بلند گسترده شده بود. روی میز، مجسمه ی کوچکی از کلودیون بود و روی پیش بخاری، گلدان های بزرگ آبی پر از گل های لاله. لرد هنری هنوز نیامده بود. او هميشه موقع ملاقات دیر می آمد. می گفت سر موقع حاضرشدن سر قرار، باعث اتلاف وقت است.

دوریان از این وضع کمی بدخلق به نظر می رسید و با انگشت هایی بی حال کتابی پرنقش و نگار و پر از تصویر مانون لِسکو را که در یک قفسه پیدا کرده بود ورق می زد. تیک تیک های خشک و خسته کننده ی ساعت دیواری لویی کوارتز عصبانی اش می کرد. یکی دوبار تصمیم گرفت بلند شود و برود. بالاخره صدای پاهای آهسته‌ای را در راهرو شنید و در اتاق باز شد. دوریان بی آنکه سرش را بلند کند، زیر لب گفت: «چقدر دیر آمدی هنری!» صدای زنانه ای گفت:«آقای دوریان گری» متأسفانه هنری نیست من ام.» دوریان فوری نگاهی به طرف در انداخت و بلند شد و گفت:« ببخشید فکر می کردم که…»

-بله شما فکر می کردید شوهرم است. من خانم شان هستم. خیلی می بخشید که من خودم را این طور معرفی می کنم. من شما را از روی عکس ها تان خیلی خوب می شناسم. گمان می کنم هنری بیست وهفت تا از عکس های شما را دارد.

نقد کتاب تصویر دوریان گری

اسکار وایلد، استعداد کم نظیرش در تحلیل دقیق وضع جامعه و نگارش نثری خیره کننده را در کتاب تصویر دوریان گری به رخ همگان کشیده است. داستان، به زندگی رویاگونه ی مرد جوانی می پردازد که روحش را با جوانی و زیبایی ابدی معاوضه می کند. این مرد خوشتیپ و جذاب، برای همیشه بدون تغییر-ستیزه جو، شهوت پرست، خودبین و بی اخلاق-خواهد ماند؛ در حالی که تصویری نقاشی شده از او با گذشت سال ها به شکل فزاینده ای زشت تر و ترسناک تر می شود.

این اثر شگفت انگیز برای بیش از یک قرن است که مخاطبین را ترسانده، جذب کرده و به فکر فرو برده است. کتاب تصویر دوریان گری، مخاطب را با خود به اتاق های تصویرنگاری لندن، قله های زیبایی شناسی و اعماق زوال می برد و تنها داستانی ملودرام درباره ی فساد اخلاقی نیست، بلکه با ارائه ی تصاویری بسیار واضح از جزئیات زندگی قشر ثروتمند، داستانی حیرت آور از دنیای ذهنی اسکار وایلد و بیانیه ای قدرتمند در دفاع از جنبش «هنر برای هنر» است.

تعداد بازدید: 1,668 بار

Oscar%20Wilde%20 %D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D8%B1%20%D9%88%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%AF 1

عنوان کتاب: تصویر دوریان گری

جزو لیست برترین رمان های انگلیسی گاردین

جز کتاب هایی که شما را شگفت زده خواهند کرد

جز فهرست برترین رمان ها در بریتانیا

جز فهرست برترین داستان های ژانر وحشت 

جز فهرست برترین کتاب های اگزیستانسیالیسم و …

نویسنده: اسکار وایلد

مترجم: ابوالحسن تهامی

تعداد صفحات کتاب: 411 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 20.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب ماجراها و سفرهای گالیور، با عنوان کامل «سفرهایی به برخی ممالک دور افتاده جهان» نوشته جاناتان سوئیفت می‌باشد. گالیور در این داستان‌ها نخست در نقش پزشک کشتی و سپس به عنوان ناخدا، داستانی تخیلی را رقم می‌زند. این کتاب یکی از آثار ماندگار و کلاسیک ادبیات انگلیسی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 921
کتاب پایان رابطه سه شخصیت اصلی دارد: «بندریکس» که نویسنده و راوی بی‌ایمان داستان است، «هنری» که کارمند دولت است و همسرش «سارا» که در مسیر بی‌ایمانی به داشتن ایمان در حرکت است. بندریکس به دنبال نوشتن کتابی که در رابطه با یک کارمند دولت است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1068

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *