ماجراها و سفرهای گالیور

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
سفرهای گالیور (nbookcity.com)

دانلود کتاب ماجراها و سفرهای گالیور

جاناتان سوییفت طنزنویس، شاعر و نویسنده ایرلندی است. او وقتی ماجراها و سفرهای گالیور را نوشت، از ترس واکنش‌های مردم به خصوص گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی نامش را به عنوان نویسنده روی جلد کتاب نیاورد. سویفت زمانی که منشی یک شخصیت سیاسی بود، شروع به نوشتن مطالب طنزآمیز و طعنه‌آلود کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. از جمله کتاب‌های او داستان یک بشکه، یادداشت‌های روزانه زن مدرن، درباره شعر و نبرد کتاب‌ها است.

چکیده کتاب

ناخدا لموئل گالیور، شخصیت اصلی و راوی کتاب ماجراها و سفرهای گالیور است که جاناتان سوییفت  در طرح خصوصیات او از شخصیت‌های گوناگونی الهام گرفته است. نام «گالیور» را سویفت خود ساخته و در آن چند اسم مختلف را ترکیب کرده است که معنی آدم کودن و احمق را می‌دهند. با این حال، شخصیت گالیور ابعاد متمایز دیگری نیز دارد؛ او اهل کتاب خواندن است و به‌خوبی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. قدرت تعامل و ارتباط او در داستان بسیار به‌کار می‌آید. او در هر سرزمین جدید با اهالی متفاوت و نژادهای گوناگون ارتباط برقرار می‌کند و خیلی زود زبان آن‌ها را یاد می‌ گیرد. گالیور حتی وارد بحث‌های سیاسی با ساکنین عجیب و غریب می‌شود که معمولا کودن بودن اکثر آن‌ها را نشان می‌دهد.

بخشی از متن کتاب

در روز بیست و ششم ماه مارس 1703، دوباره به راه افتادیم. بعد از این‌که از راه دریایی ماداگاسکار گذشتیم، دوباره گرفتار توفان شدیدی شدیم. این‌بار کاپیتان با تجربه‌ی بیشتری کشتی را هدایت کرد و کشتی حتی یک خراش هم برنداشت. فقط دستگاه‌های اندازه‌گیری خراب شدند که آن‌ها را همان‌طور رها کردند. به این ترتیب، دیگر نمی‌توانستیم بفهمیم کجا هستیم. از همه نگران‌کننده‌تر این بود که ذخیره‌ی آب آشامیدنی ما مرتب کم می‌شد. همین که به خشکی قدم گذاشتیم، همه‌جا را به دنبال آب آشامیدنی گشتیم؛ اما آبی پیدا نکردیم. من دستور دادم که از هم جدا شویم و هر کس به تنهایی دنبال آب بگردد. گفتم که شاید حداقل یکی از ما نهری یا چشمه‌ای پیدا کند! قرار گذاشتیم که یک ساعت بعد یکدیگر را در قایق ملاقات کنیم.

من بعد از یک ساعت جست‌وجوی بی‌فایده، به کنار ساحل برگشتم، اما قایق آن‌جا نبود! به کشتی‌مان چشم انداختم و قایق را دیدم که به آن نزدیک می‌شد. ملوان‌ها با تمام قدرت به طرف کشتی پارو می‌زدند. روی عرشه، همه وحشیانه در میان یکدیگر می‌لولیدند تا زودتر قایق را به کشتی بیاورند و لنگر را بکشند. چه خطری پیش آمده بود؟ چه چیز وحشتناکی بود که به کشتی نزدیک می‌شد و روی آب سایه می‌انداخت؟! نگاهی به بالا انداختم و همان‌جا خشکم زد! حتی امروز هم وقتی به یاد آن می‌افتم، پشتم می‌لرزد! حدس می‌زنید چه دیدم؟ یک غول! یک غول که نه، یک برج کلیسای دو پا! موجودی با حداقل بیست متر ارتفاع؛ با چاهایی شبیه پایه‌های پل، بازوهایی شبیه پره‌های چرخ آسیاب بادی، صورتی شبیه انسان؛ اما در اندازه‌ی خودش! و چه‌قدر زشت و وحشتناک!

هیولا با قدم‌های خیلی بلند به زحمت در دریا راه می‌رفت و می‌خواست قایق را به چنگ بیاورد. ملوان‌ها در مقابل او مثل یک شاه‌ماهی وحشت‌زده بودند. آن‌قدر ترسیده بودم که صبر نکردم ببینم چه بر سر قایق و کشتی می‌آید. برگشتم و دویدم و تا جایی که پاهایم طاقت داشتند به سرعت از ساحل دور شدم. اما مدتی بعد، ادامه‌ی ماجرا را فهمیدم. غول حیرت‌زده روبه‌روی آن‌ها ایستاده بود. کاپیتان خوب هدف‌گیری می‌کند و دستور می‌دهد یک توپ شلیک کنند.

نقد کتاب ماجراها و سفرهای گالیور

کتاب ماجراها و سفرهای گالیور، با عنوان کامل «سفرهایی به برخی ممالک دور افتاده جهان» نوشته جاناتان سوئیفت می‌باشد. گالیور در این داستان‌ها نخست در نقش پزشک کشتی و سپس به عنوان ناخدا، داستانی تخیلی را رقم می‌زند. این کتاب یکی از آثار ماندگار و کلاسیک ادبیات انگلیسی و همچنین اثری هزل بر طبیعت انسان و هجو داستان‌های ماجراجویانه آن روزگار است. کتاب از زمان نخستین چاپ بسیار محبوب شد و همچنان هم به صورت‌های مختلف چاپ می‌شود.

همچنین اقتباس‌های فراوانی از روی آن به صورت کمیک استریپ (داستان تصویری)، انیمیشن، فیلم، سریال و امثال آن شده است. این کتاب که در چهار بخش نوشته شده است بصورت سفرنامه دریانوردی به نام ناخدا لموئل گالیور و از زبان خود وی بیان می‌شود. نسخه‌های مختلف تفاوت‌های چندی با هم دارند، اما همه نسخه‌ها در مواردی مشترک هستند که بنیان نسخه‌های امروزی اثر هستند. کتاب ماجراها و سفرهای گالیور به شیوه کتاب‌های آن روزگار با شرح مختصری از زندگی شخصیت و معرفی او آغاز می‌شود و با شرح سفرهای او ادامه می‌یابد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 933 بار

Jonathan%20Swift%20 %D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D8%B3%D9%88%DB%8C%DB%8C%D9%81%D8%AA

عنوان کتاب: ماجراها و سفرهای گالیور

جزو لیست برترین رمان های انگلیسی گاردین

نویسنده: جاناتان سوییفت

مترجم: علیرضا نعمتی

تعداد صفحات کتاب: 190 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

در داستان کتاب خم رودخانه، یک آفریقایی هندو شرقی به نام سلیم به قلب آمریکا سفر می‌کند تا بفهمد دنیا، چه دنیایی است: این افراد با تفنگ‌ها و جیبهایشان دزدان طلا و شکارچیان عاج بودند. اگر به عاج و طلا بردگان را هم می‌افزودی...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 462
جان اشتاین بک در کتاب خوشه های خشم توانسته وقایع و رخدادهای اجتماعی زمان خود را در بستر داستان روایت کند. داستانی که در نگاه اول برای مخاطب شبیه به یک فیلم مستند است. داستان در زمانی روایت می‌شود...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 3406

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *