انسان کامل

کتاب انسان کامل (nbookcity.com)

دانلود کتاب انسان کامل

بعد از خواندن کتاب انسان کامل چارچوب‌های ذهنی‌تان تغییر خواهد کرد و به هدف خود از زندگی نگاه تازه‌ای پیدا می‌کنید!

مرتضی مطهری با یک سبک ویژه که خود آن را ابداع کرده بود، آموزه‌های اسلام را بیان می‌کرد. او در نوشته‌ها و سخنرانی‌ هایش تلاش کرد تا از بیان این آموزه‌ها در قالب‌های پیچیده دوری کند و با لحنی آسان و قابل فهم دستورات اخلاقی و اجتماعی دین اسلام را به مردم عادی، دانش‌جویان و مخاطب‌هایش معرفی کند. کاری که تا آن زمان کم‌تر کسی انجام می‌داد.

در آن زمان علما و روحانیون با همان لحن و بیانی که در کلاس‌های درس‌شان صحبت می‌کردند، سخنرانی می‌کردند اما نویسنده کتاب انسان کامل بیانی روان و شیوا را برای انتقال این آموزه‌ها انتخاب کرد. انتخابی که از طرف مردم بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

خلاصه کتاب

کتاب انسان کامل مجموعه‌ای است مشتمل بر سیزده جلسه سخنرانی متفکر شهید مطهری که در سال ۱۳۵۳ و در ماه مبارک رمضان ایراد شده است. در این کتاب مطالب و تعالیمی ارائه شده است که می‌توان از نظر اسلام چهره‌ی روحی و معنوی انسان کامل را شناسایی کرد.

در کتاب پیش رو راهکار‌هایی وجود دارد که اگر به آن‌ها عمل کنیم، می‌توانیم جامعه‌ی آرمانی خود را بسازیم. اما اگر انسان کامل از منظر اسلام را نشناسیم، نمی‌توانیم خود را مسلمان کامل یا حتی نیمه کامل بدانیم.

شش جلسه اول سخنرانی‌های آمده در کتاب انسان کامل در مسجد جاوید تهران و بقیه در محل دیگری ایراد شده است و اکثر قریب به‌ اتفاق مستمعین را دانشجویان تشکیل می‌داده‌اند. انتخاب این موضوع برای‌ بحث، از سوی استاد شهید، بی‌مناسبت نبوده است.

در آن ایام، در جامعه اسلامی ما تفکری رواج یافته بود که بیشتر به دستورات اجتماعی اسلام‌ نظر داشت و بعد معنوی اسلام را کم اهمیت معرفی می‌کرد چنانکه در گذشته، بیشتر به دستورات عبادی و معنوی اسلام توجه می‌شد و بعد اجتماعی این دین‌ مقدس به دست فراموشی سپرده شده بود.

استاد شهید برای آنکه آشکار سازند که اسلام یک دین جامع است و انسان اسلام، انسانی است چند بعدی که همه‌ دستورات این مکتب الهی را به طور هماهنگ به مورد اجرا می‌گذارد، و برای آنکه جوانان مسلمان را از نگرش یک بعدی به اسلام مصون بدارند، این‌ بحث را مطرح کردند، که البته نظر سایر مکاتب درباره انسان کامل نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب انسان کامل می‌خوانیم: در اینکه مقام عشق را از مقام عقل بالاتر برده اند، شکی نیست. به قول حافظ: «جناب عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است». ولی در مرحله تحقیر عقل گاهی تا حد افراط هم جلو رفته اند؛ یعنی اساسا تفکر و تعقل و منطق و استدلال و برهان را سخت بی اعتبار معرفی کرده اند، تا آنجا که آن را «حجاب اکبر» هم نامیده اند.

و گاهی در حیرت فرو رفته اند اگر دیده اند حکیمی به جایی رسیده است. در این زمینه داستان معروفی است که در کتابها نوشته اند. بوعلی سینا، این حکیم بسیار بزرگ مشائی و عقلی و خشک، با یک عارف بسیار مهم و بزرگ یعنی ابوسعید ابوالخیر معاصر بوده است. بوعلی در همان مولدش یعنی نواحی ماوراء النهر و بلخ و بخارا بود ولی بعد، از ترس سلطان محمود مجبور شد فرار کند.

چون سلطان محمود می‌خواست او را به درگاه خود ببرد و بوعلی نمی خواست برود. بوعلی به نیشابور آمد و در آنجا با ابوسعید ابوالخير ملاقات کرد. نوشته اند ایندو سه شبانه روز با یکدیگر خلوت کردند و حرف‌هایشان را با یکدیگر می‌زدند و جز برای نماز جماعت بیرون نمی آمدند. بعد که از هم جدا شدند، از بوعلی پرسیدند: (ص153 کتاب انسان کامل)

بوسعید را چگونه دیدی؟ گفت: آنچه ما | می دانیم او می بیند. از بوسعید پرسیدند: بوعلی را چگونه دیدی؟ گفت: هرجا که ما رفتیم، این کور با عصای خودش دنبال ما آمد. عرفا بیش از اندازه عقل را تحقیر کرده اند. حرف من این است:

ما اگر منطق قرآن را در یک طرف و منطق عرفان را در باب عقل در طرف دیگر بگذاریم، اینها با یکدیگر خوب نمی خوانند. قرآن خیلی بیشتر از عرفان برای عقل احترام و ارزش قائل است و روی عقل و تفکر و حتی استدلالهای خالص عقلی تکیه کرده است. تمام عرفا اعم از شیعه و سنی سلسله خود را منتهی به على علیه السلام می کنند…

نقد کتاب انسان کامل

در کتاب «مکتوبات خطی، جنگ ۱۷»، مطالبی درباره‌ی کتاب انسان کامل ارائه شده است. خیلی وقت‌ها کسانی هستند که چراغ راه مسیر پرتلاطم زندگی را دست می‌گیرند و راه رسیدن به یک زندگی آرام را هموار می‌کنند. آن‌ها همه‌ی تلاش‌شان را می‌کنند تا از راه‌های نرفته برای مردم صحبت کنند و تجربه‌ و کشف و شهود خود را بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار افراد جامعه می‌گذارند.

این افراد تلاش می‌کنند با ارائه‌ی راه‌کار‌های تربیتی درست به رشد و سعادت انسان‌ها کمک کنند. شهید مرتضی مطهری از آن دسته افرادی است که با نوشتن کتاب‌ها (از جمله کتاب انسان کامل) و مقاله‌ های متعدد تلاش کرده راه رسیدن به کمال را به انسان‌ها نشان دهد. او کلامی نافذ و گویا و ادبیات منحصر به فردی داشت. ادبیاتی که هم‌چنان بعد از سال‌ها گیرا و راه‌گشا است.

نفس انسان، حالت مار افعی را دارد. مار افعی در زمستان حالت ‏یخ‏زدگی و کرخی پیدا می ‏کند و اگر انسان به آن دست هم بزند، تکان نمی‏ خورد و اگر بچه‏ ای با آن بازی کند او را نیش نمی ‏زند و انسان خیال می‏ کند که این‏ مار به خوبی رام شده است. اما وقتی آفتاب گرمی به این مار بتابد گویی یک مرتبه عوض می‏ شود و چیز دیگری می‏ شود خیال نکن که نفست مرده است، او اژدهائی یخ زده است…

هرکس که علاقه‌مند به فلسفه و ادیان هست باید یک‌بار هم که شده کتاب انسان کامل را مطالعه کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,951 بار

Morteza%20Motahhari%20 %D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C%20%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C 1

عنوان کتاب: انسان کامل

نویسنده: مرتضی مطهری 

تعداد صفحات کتاب: 308 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

عشق دومین اثر از سه‌گانه‌ی «گربه، عشق، نوشتن» چارلز بوکوفسکی، شاعر و داستان‌نویس تاثیرگذار آمریکایی است. شعرهای این کتاب مضامین عاشقانه دارند. بوکوفسکی همیشه خودش را بیشتر شاعر می دانست تا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 841
کتاب «افزایش هوش مالی، شاهراه ثروت» یکی از آثار رابرت کیوساکی است. این نویسنده که پیش از این توانسته بود با کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» شهرت و اعتبار زیادی در تمام دنیا به دست آورد، این بار در این کتاب نشان...
بروزرسانی: 20 ساعت قبل
تعداد بازدید: 1572

یک پاسخ

  1. من بیشتر کتابهای نویسنده(شهید مطهری) رو خوندم و قطعا این کتاب یکی از بهترین کتابهای ایشونه. من چارچوبهای ذهنیم بعد از خوندن این کتاب تغییر کرد و به هدف خودم از زندگی نگاه تازه ای پیدا کردم. فوق العاده است! میگه که انسان کامل باید تمام ابعاد وجودیش رو با هم رشد بده. نکته همینه!این یعنی زندگی کامل و تلاش و تلاش هر روز برای کامل تر کردن همه ی حوزه های شخصیت فردی و اجتماعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *