دین به چه درد می خورد

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دین به چه درد می خورد (nbookcity.com)

دانلود کتاب دین به چه درد می خورد

کتاب دین به چه درد می خورد نه سنگینی متون تخصصی و علمی را دارد و نه مثل یک متن داستانی است.

این اثر یک اثر روایی- استنتاجی است و ابزاری برای ارتباط توده مردم علاقه‌مند به خواندن متنی درباره یکی از پراهمیت‌ترین موضوعات جاری در زندگی فردی و اجتماعی. سیدمهدی شجاعی کتاب خود را با روش اثبات معکوس شروع می کند و برخی از آسیب های اجتماعی و فرهنگی ساختارهای زیستی در جامعه دین‌مدار را برمی شمارد.

نویسنده قدم به قدم در کتابش جلو می رود و گزاره‌های ساده منتج از این موضوع درباره کارکردهای واقعی دین مداری در زندگی اجتماعی را نفی می کند. شجاعی در این اثر بسیار هنرمندانه و بدون جانبداری دنیای پیرامون انسان معاصر را ترسیم می‌کند و بعد به سراغ نقاط اصطکاک میان اندیشه دین‌مدارانه با زندگی امروزی می رود.

خلاصه کتاب

قبل از طرح سؤال «دین به چه درد می خورد؟» یک سؤال مهم‌تر و واجب‌تر قابل طرح است. و آن سؤال این است که: تعریف ما از دین چیست؟ وقتی می گوییم «دین»، دقیقاً از چه چیزی حرف می زنیم؟ ممکن است گفته شود که دین عبارت است از مجموعه بایدها و نبایدها. ممـکن است گفته شود که دین عبارت است از نقشه‌ای که در آن خطوط و حدود و مرزهای میان خوب و بد، درست و غلط، واجب و حرام و مکروه و مستحب مشخص شده است.

ممکن است گفته شود که دین عبارت است از سپردن تعهد یا تقید به انجام مجموعه‌ای از اعمال عبادی. مـمکن است گفته شود که دین عبارت است از مجموعه‌ای از اصول و فروع؛ اصول از قبیل توحید و نبوت و معاد و… و فروع از قبیل نماز و روزه و حج و زکات و… ممکن است گفته شود که دین عبارت است از پایبندی به یک سری از قوانین و مقررات. با یک نگاه جامع‌تر می‌توان گفت که دین همۀ این تعاریف هست و نیست. هست به این معنا که وجودشان را نمی‌توان انکار کرد. و نیست به این معنا که این، همۀ داستان نیست و همۀ داستان این نیست.

با هر کدام از این تعاریف می توان به وجه و نمایی از دین رسید، ولی این وجه یا نما به یقین همۀ دین نیست. اگر موافق باشید برای دریافت بهتر ماهیّت دین، دست به دامن چند مثال ساده بشوم. مثال‌هایی که هر کدام به تنهایی برای ارائه مفهوم موردنظر ما کافی نیستند، ولی وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و دست به دست هم بدهند، ما را به مفهوم نسبتاً درست‌تر و کامل‌تری از ماهیت دین نزدیک می کنند… علاقه‌مندان مطالعات دینی و اجتماعی مخاطبان کتاب دین به چه درد می خورد هستند.

بخشی از متن کتاب

ـ راستی! بچه‌ها! خبر کشت و کشتار در فرودگاه استانبول را شنیده‌اید؟ ـ من امروز صبح از اخبار رادیو شنیدم. ـ نه! من چیزی نشنیده‌ام. ـ چطور چیزی نشنیده‌ای؟! خبرش مثل توپ در دنیا ترکیده! ـ من فیلم‌هایش را هم در تلگرام دیدم که با دوربین مدار بسته فرودگاه گرفته شده بود. ـ یکی از روزنامه‌ها تیتر زده بود: جنایت فجیع در فرودگاه استانبول. ـ حالا چی بوده ماجرا؟ چه کسی این جنایت را مرتکب شده؟ با چه انگیزه‌ای؟

ـ همان گروه داعش دیگر! که پیش از این هم بارها مرتکب چنین جنایاتی شده‌اند و با وقاحت تمام، مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند. ـ یعنی همان‌ها که در یازده سپتامبر با هواپیما به برج‌های دوقلو زدند و کلّی… ـ نه. آنها که گروه القاعده بودند. ـ آخر آنها هم همین کارها را با اسم و رسم اسلام و مسلمانی انجام می دادند. ـ یعنی اینها از سر اعتقاد به اسلام و مسلمانی چنین جنایت‌هایی را مرتکب می شوند؟ ـ خودشان که این‌طور می گویند.ـ حتی موقع ارتکاب هر کدام از این جنایت‌ها، الله‌اکبر می‌گویند و کلی شعارهای اسلامی سر می دهند.

ـ اینها همه از دل گروه طالبان درآمده‌اند که رئیسشان یک ملاست و ادعای مسلمانی‌شان گوش عالم را کر کرده است. ـ به هر حال این ادعایشان خیلی هم بی‌حساب نیست. ـ به خصوص که اغلبشان دست پروردهٔ عربستان هستند. عربستانی که ادعای حکومت اسلامی دارد و متولی مکّه و مدینه است و مشهور به خادم‌الحرمین. ـ این عربستان جوری که خودش ادعا می کند، از همهٔ کشورهای مسلمان، اسلامی‌تر به شمار می رود. ـ لابد از منظر عربستان، اسلام، ارتکاب این جنایت‌ها را مجاز می شمرد.

نقد کتاب دین به چه درد می خورد

نام سید مهدی شجاعی برای بسیاری از مخاطبان ادبیات به ویژه ادبیات با درون‌مایه دینی و اجتماعی در ایران شناخته شده است. شجاعی تجربه پخته‌ای در بیان عارفانه و زیبای زندگی ائمه و نیز قلمی تند در بازخوانی انتقادی رفتارهای اجتماعی در قالب داستان کوتاه و بلند دارد، آن‌چنان‌که سال‌ها پس از انتشار بسیار از کتاب‌های او در این دو دسته کماکان مخاطبانی از نسل جوان جامعه نیز به سراغ این دست آثار وی رفته و از آن‌ها بهره می برند. شجاعی در تازه‌ترین اثر خود با عنوان «دین به چه درد می خورد؟!» دست به تلفیقی زیبا از این دو تجربه سترگ زده است و اثری خلق کرده که نه داستان است و نه متنی عارفانه.

بلکه با درون مایه‌ای از طنزی ملایم و البته با استفاده از عناصر زبانی ساده به دنبال بازخوانی استفهامی از چالش‌های دین‌داری در عصر مدرن است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 546 بار

Seyyed%20Mahdi%20Shojaee%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C

عنوان کتاب: دین به چه درد می خورد

نویسنده: سید مهدی شجاعی

تعداد صفحات کتاب: 29 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رمان شمشیرهای روز و شب با حضور بانوی مقدس، آستارت در بیابانی خشک بر سر جنازه‌ی مردی بزرگ آغاز می‌شود. این مرد بزرگ که در ابتدای داستان از او نام برده نمی‌شود جان انسان‌های زیادی را نجات داده است ولی بدون...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 338
نویسنده با شوخ طبعی و یک عالمه ماجراهای ساختگی (اما در واقع بسیار شبیه به اتفاقاتی که هر روز دور و بر ما می افتد) نظریه من درآوردی خودش را مطرح می کند: بیشعوری یک بیماری مسری است...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 5015

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *