چالش های دین و مدرنیته

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چالش های دین و مدرنیته (nbookcity.com)

دانلود کتاب چالش های دین و مدرنیته

مقاله هایی که در کتاب چالش های دین و مدرنیته گرد آمده اند، هر یک به نوعی ناظر به موضوع دینداری و سکولار شدن هستند.

این مقاله ها بر اساس علائق نظری نگارنده در چند سال اخیر ترجمه یا تألیف شده و هر یک به طور جداگانه در مجله ای به چاپ رسیده و یا در همایشی ارائه شده اند. با توجه به اهمیت موضوع دینداری و سکولار شدن در بحث های جامعه شناسی دین، و نظر به اهمیت این موضوع برای گفتگوهای علمی و فرهنگی جامعه ایران، ارائه آنها در قالب یک کتاب می تواند در مجموعه ادبیات مربوط به این موضوع صورت ماندگارتری پیدا کند و مورد نقد و ارزیابی صاحبنظران قرار گیرد.

خلاصه کتاب

کتاب چالش های دین و مدرنیته در بردارنده هفت مقاله است که در دو بخش تنظیم شده اند. بخش اول با عنوان «دینداری و سکولار شدن: مفهوم، نظریه و روش» از سه مقاله تشکیل شده است. مقاله اول، «مفهوم سکولار شدن در پژوهشهای تجربی»، ترجمه ای است از اثر کلاسیک لاری شاینر که در آن مفاهیم متفاوت واژه سکولار شدن مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است. با توجه به اینکه «سکولار شدن» ناظر به مفاهیم متفاوتی است و در گفتگوهای متداول در زبان فارسی این تفاوتها به صورت مناسبی مورد توجه قرار نمی گیرند، توجه به مفاد این مقاله می تواند از آشفتگی های مفهومی مربوط به سکولار شدن بکاهد.

مقاله دوم، «برخلاف جریان: نقد نظریه سکولار شدن»، ترجمه مقاله ای است از پیتر برگر، جامعه شناس معروف دین و یکی از نظریه پردازان حوزه سکولار شدن. در این مقاله برگر، برخلاف دیدگاه پیشین خود، نظریه سکولار شدن را نقد کرده، استدلال می کند که جهان امروز به همان اندازه جهان دیروز دینی است. مقاله سوم، که توسط نگارنده این سطور تألیف شده است، به بررسی شیوه های عملیاتی کردن تعریف دینداری در بین پژوهشگران اجتماعی می پردازد.

بخش دوم کتاب چالش های دین و مدرنیته تحت عنوان «دینداری و سکولار شدن: ازمون و کاربرد»، مشتمل بر مقاله هایی است که بر اساس شواهد و فرایندهای اجتماعی خاص، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، نظریه سکولار شدن را آزمون می کنند و یا این نظریه را برای توضیح فرایندها و پدیده های خاصی به کار می برند. در مقاله «سازگاری و ناسازگاری دین و دموکراسی»، میرا ماردی رابطه دین و دموکراسی را بر اساس تجربه کلیسای کاتولیک و با توجه به پیامدهای فرایند مدرن شدن و سکولار شدن برای فرد و جامعه مورد بحث قرار می دهد.

بخشی از متن کتاب

جامعه شناسی دین یکی از حوزه های جامعه شناسی است که ریشه در آراء و آثار جامعه شناسان کلاسیک چون مارکس، دورکیم و وبر دارد. یکی از موضوعات محوری در اندیشه جامعه شناسان کلاسیک، به خصوص در دوره گردش قرن نوزدهم به بیستم، به تعبیر ریمون آرون جامعه شناس شهیر فرانسه، بررسی رابطه علم و دین و اخلاق بوده است.

گذر از جامعه سنتی، که در آن سامانه اجتماعی مبتنی بر اخلاق منبعث از آموزهها و مناسک دینی بود، به جامعه مدرن که به نظر می رسد نهاد دین در آن از قدرت، صلابت، و الزام آوری پیشین برخوردار نیست، و به تبع آن، چالشهای نظری و اجتماعی مربوط به جایگاه دین در دنیای جدید، موضوعی بود که باعث شد تا جامعه شناسان کلاسیک به تأمل و نظریه پردازی در مورد دین بپردازند. هرچند که رویکرد مارکس، وبر و دورکیم به موضوع دین متفاوت بود، اما آراء آنان دین را به یکی از محوری ترین مباحث جامعه شناسی تبدیل کرد و زمینه مناسبی برای رونق و رواج جامعه شناسی دین فراهم آورد.

با وجود این، جامعه شناسی دین در نیمه دوم قرن بیستم و دو سه دهه پس از آن چندان مورد اقبال جامعه شناسان قرار نگرفت و در این دوره یکی از حوزه های ضعیف جامعه شناسی بود. برای این امر دو دلیل عمده ذکر شده است. نخست این که نظریه سکولار شدن جامعه، که بر اساس آن موقعیت دین در جامعه جدید رو به افول است، نظریه غالب و پذیرفته شده در بین بسیاری از جامعه شناسان آن دوره بوده است.

نقد کتاب چالش های دین و مدرنیته

امید است که مطالب کتاب چالش های دین و مدرنیته مورد توجه صاحب نظران و علاقه مندان حوزه جامعه شناسی دین قرار گیرد. همچنین انتظار نگارنده آن است که اهل نظر و نکته سنجان این عرصه، از کاستی ها و نارسایی های این اثر او را مطلع سازند.

تعداد بازدید: 186 بار

Seyed%20Hossein%20Seraj%20Zadeh%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%AC%20%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87

عنوان کتاب: چالش های دین و مدرنیته

مباحثی جامعه شناختی در دینداری و سکولار شدن

نویسنده و مترجم: سید حسین سراج زاده

تعداد صفحات کتاب: 212 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 88
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 20 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *