دیگر انسان نیست

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دیگر انسان نیست (nbookcity.com)

دانلود کتاب دیگر انسان نیست

کتاب دیگر انسان نیست مخاطب خاص ندارد، این کتاب برای تمام افراد جامعه جذاب و تاثیرگذار است؛ چه آنان که دچار بیگانگی و غرابت با آن هستند و چه آنان که در انطباق و سازگاری با آن به سر می‌برند.

اوسامو دازای در داستانش به توصیف فاصله‌گیری و جدایی فردی از جامعه انسانی می‌پردازد و تلاش‌های بی‌نظیر او را برای اینکه عضوی از جامعه انسانی بماند، بیان می‌کند. دازای در کتابش، فضایی مالیخولیایی و عجیبی را به تصویر می‌کشد که در آن مردی آشفته حال از زمان کودکی تا بزرگسالی با اطرافیان خود غریبه بوده و هیچگاه نتوانسته خویشتن واقعی‌اش را نشان بدهد. این رمان توانست در رده‌بندی پرفروش‌ترین کتاب‌های ادبی تاریخ ژاپن، در رتبه‌ی دوم قرار بگیرد.

این رمان که به صورت اول شخص روایت می شود حدیث نفْس خود دازای است؛ نویسنده‌ای که زندگی پرآشوبی داشت و پرداخت اعتراف‌گونه و صادقانۀ زندگی، شاخصۀ آثارش شد. نویسنده‌ای از مردمان ساده و صادق آئوموری که در برخورد با لایه‌های عمیق واقعیت جامعۀ شهری، قلمش تلخ می‌شود. بسیاری معتقدند که این کتاب وصیت نامه وی بوده است، زیرا اوسامو دازای اندکی پس از انتشار آخرین قسمت کتاب (که به صورت سریال ظاهر شده بود) خودکشی کرد.

خلاصه کتاب

یوزو به عنوان شخصیت اصلی داستان دیگر انسان نیست، فردی از خود بیگانه است که همواره از دوران کودکی پشت یک نقاب پنهان شده و به خوشگذرانی و شوخ طبعی در میان جمع پرداخته است در صورتی که افکار درونی‌اش کاملا متضاد با ظاهرش می‌باشد و تنها نقش یک آدم عادی و سالم را بازی می‌کند.

رمان نه آدمی (عنوان دیگر همین کتاب) از سه بخش اصلی تشکیل شده که هرکدام دوران کودکی، نوجوانی و جوانی یوزو را توصیف می‌کند و از وضعیت زندگی و احوالاتش سخن می‌گوید. در واقع اوسامو دازای به خوبی توانسته روندی را نشان دهد که در نهایت به زوال انسانیت ختم شده و از عناصری نظیر خودکشی، اعتیاد به الکل، خوشگذرانی و رابطه جنسی نامحدود و کرختی و بی‌هدفی نیز در تمامی داستان استفاده کرده است.

در بخش اول داستان، یوزو کودکی‌ست که مدام احساس تنهایی و سرخوردگی می‌کند و نمی‌تواند خواسته‌ها و افکارش را به خانواده خود بگوید. در نهایت این رفتار در او ادامه پیدا می‌کند و زمانی که در بخش دوم وارد دوران مدرسه می‌شود، برای برقراری ارتباط با همکلاسی‌هایش به لودگی و شوخ‌طبعی روی می‌آورد تا بتواند خود واقعی‌اش را از همگان دور نگه دارد. در بخش آخر نیز یوزو بزرگ شده اما الکل و عیش و نوش بخشی جدایی ناپذیر از زندگی‌اش شده است.

و بدون هیچ هدفی با بی‌پولی سر می‌کند تا درنهایت خودکشی را راه حل نهایی خود می‌یابد. نویسنده در کتاب زوال بشری (عنوان دیگر همین کتاب) به خوبی توانسته وضعیت فرهنگ و جامعه ژاپنی را پس از دوران جنگ توصیف کند و یوزو را به عنوان فردی معرفی کند که به خوبی نمی‌تواند میان سنت‌های کهن خانواده‌های اشرافی ژاپنی و اندیشه‌های غربی و مدرن یکی را انتخاب کند و در میان آن‌ها گرفتار شده است.

بخشی از متن کتاب

در بیمارستان متوجه شدند که ریه ی سمت چپم عفونت کرده است. برای من اتفاق بی نهایت مبارکی بود. وقتی در فاصله زمانی کمی از آن کشف، از بیمارستان به اداره پلیس برده شدم و با اتهام همدستی در خودکشی مواجه بودم، از سوی پلیس به عنوان مردی بیمار با من برخورد شد و مرا در اتاق بازداشت جداگانه ای از مجرمان دیگر جای دادند. نیمه های شب مامور پلیس مسنی که آن شب در اتاق کناری برای شیفت مانده بود، به آرامی در اتاق را باز کرد. “هي” مرا صدا کرد، باید سردت باشه، بیا اینجا کنار آتش” وارد اتاق شدم روی صندلی نشستم و خودم را با آتش گرم کردم.

کاملا تظاهر به افسردگی و دل مردگی کردم. “دلت براش تنگ شده، درسته؟ ” “بله” با صدای ضعیف و پریشان جوابش را دادم. “به نظرم این ذات انسان باشه”. رفتارش خیلی مغرورانه شده بود. اولین بار که باهاش آشنا شدی کجا بود؟ ” سوالش با اقتداری تقریبا غیر قابل تشخیص از اقتدار یک قاضی، بیان شد. زندانبان من در حالی که مرا به عنوان بچه ای که تفاوت آنها را نمی داند تحقیر می کرد، جوری رفتار می کرد که انگار مسئولیت تحقیقات به او سپرده شده است. بدون شک در دل امیدوار بود که بتواند آن بعد از ظهر پاییزی طولانی را با بیرون کشیدن اعترافی از من در خصوص داستانی مبتذل و غیراخلاقی بگذراند.

بالافاصله متوجه مقصودش شدم و به زحمت توانستم جلوی خودم را بگیرم و زیر خنده نزنم. می دانستم که این حق را دارم تا از جواب دادن به سوال های ماموران پلیس که به عنوان بازجویی غیررسمی مطرح میشد خودداری کنم اما برای این که آن شب طولانی پیش رو را کمی جذاب کنم خودم را در حماقتی ساده مخفی کردم به گونه ای که انگار به طور قطع و بدون هیچ تردیدی باور کرده بودم که این مامور پلیس، مسئول تحقیقات از من است و اینکه درجه شدت مجازات من تنها به نظر او بستگی دارد. اعترافی کاملا بی معنی و مضحک به شکلی که کمابیش کنجکاوی شهوانی او را ساکت کند، از خودم ساختم.

“هووم، خب الان تقریبا متوجه ماجرا شدم. همیشه این مسئله که به زندانی با صداقت به سوال ها جواب بده رو مد نظر قرار میدیم” “خیلی ممنونم. امیدوارم هر کاری که میتونین برای کمک به من انجام بدین”. نمایش بازی کردنم اگرچه بدون انگیزه اما کامل بود. یک نمایش عالی که هیچ فایده ای برایم نداشت. صبح روز بعد نزد رئیس پلیس فراخوانده شدم، این بار بازرسی واقعی بود. همین که در را باز کردم و وارد اتاق شدم، رئیس پلیس گفت: “این هم جوون خوشتیپ ما! واضحه که اصلا تقصیر تو نبوده، مقصر مادرته که همچین پسر خوشتیپی به دنیا آورده”…

نقد کتاب دیگر انسان نیست

کتاب دیگر انسان نیست داستان زندگی فردی به نام یوزو اوبا است. او در کودکی متوجه می‌شود که درکش از دنیا، با مردم دور و برش بسیار متفاوت است. همین تفاوت او و جامعه اطرافش سبب می‌شود تا او توانایی ابراز خود حقیقی‌اش را از دست بدهد. او نمی‌تواند افکارش را با آنان درمیان بگذارد و بر اساس تجربه درمی‌یابد که اطرافش با آدم‌هایی احاطه شده است که خودخواهی و دورویی ویژگی مشترک همه‌شان است و منافع خودشان، تنها چیزی است که به آن اهمیت می‌دهند.

یوزو درک می‌کند که در چنین جامعه‌ای نمی‌تواند مورد پذیرش واقع شود. بنابراین تصمیمی می‌گیرد. او با نقاب دلقک، با چهره‌ای که همیشه خندان است و همیشه تلاش می‌کند تا دیگران را بخنداند، در جمعشان ظاهر می‌شود. او سخت تلاش می‌کند اما این موضوع هم کمکی به او نمی‌کند. او به شدت احساس جدا افتادگی می‌کند. حوادثی که در ادامه برایش اتفاق می‌افتند او را به درک جدیدی می‌رسانند: او شایستگی و صلاحیت زیستن به عنوان یک انسان را ندارد.ٰ

دازای به خاطر داشتن سبک خاصی که اشاراتی به زندگی شخصی‌اش نیز دارد، توانسته ذهن بسیاری از مخاطبان را شیفته خود کند. همچنین او از سنت ادبیات ژاپنی فراتر رفته و توانسته خودش را با ادبیات مدرن تطبیق دهد؛ به همین خاطر با وجود عمر کمش تاثیر زیادی بر فرهنگ کشورش گذاشت. بیشتر موضوعات کتاب‌های اوسامو دازای درباره طبیعت انسان، بیماری‌های روانی، روابط اجتماعی و ژاپن پس از جنگ جهانی است.

این کتابی ست خیلی پر معنا شاید هم عجیب. یک ماجرای جذاب پیچ در پیچ از پوچ شدن یک انسان… کسی که دیگر انسان نیست!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 3,298 بار

Osamu%20Dazai%20 %D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%85%D9%88%20%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D8%A7%DB%8C

عنوان کتاب: دیگر انسان نیست

(نه آدمی ، زوال بشری)

نویسنده: اوسامو دازای

مترجم: سیده سحر ساغروانیان

تعداد صفحات کتاب: 160 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.18 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نوع تفکر شما بدون تردید مهم است، اما قدرت واقعی در نوع احساس شما نهفته است. شما روح و جوهری هستید که حیاتی مادی را تجربه می‌کنید. هر آن چیزی که در این زندگی پدیدار می‌شود، انعکاس دقیق همان چیزهایی است که اندیشه‌ها...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 297
در کتاب پزشک و روح اثر دکتر ویکتور فرانکل آمده است لوگوتراپی با درنظر گرفتن گذرایی هستی و وجود انسانی به جای بدبینی و انزوا، انسان را به تلاش و فعالیت فرا می خواند. حیوان خانگی نمی تواند درک کند که چرا انسان از او استفاده می کند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2524

2 پاسخ

  1. درود لطفا آثار دیگه این نویسنده رو هم قرار بدید ممنون از شما🙏🏻💕

    1. درود بر شما، حتما بررسی میشه از پیشنهادتون سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *