تروریست دوست داشتنی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
تروریست دوست داشتنی (nbookcity.com)

دانلود کتاب تروریست دوست داشتنی

در کتاب تروریست دوست داشتنی، سرگذشت، زندگی و دغدغه‌های فکری زنی 36 ساله به نگارش در آمده است.

آلیس فارغ‌ التحصیل رشتة سیاست و اقتصاد است که با اهداف خود، به یک گروه خشونت‌طلب زیرزمینی می‌پیوندد و یکی از اعضای مهمّ این گروه غیرقانونی محسوب می‌شود. این گروهک شبه نظامی چپ‌گرا، با سرگردانی و کشش‌های فراوانی مواجه می‌شوند.

آن‌ها در دورة نخست‌ وزیری «تاچر» در شهر لندن آواره هستند و در ساختمان‌های غیرمسکونی، به نوعی زندگی تیمی ادامه می‌دهند و سودای انقلاب سیاسی و تحوّل اجتماعی دارند که با انواع سرخوردگی‌ها و ناکامی‌ها مواجه می‌شوند.

خلاصه کتاب

در رمان تروریست دوست داشتنی آلیس ملینگز خانه اش را به مقر گروهی تندرو تبدیل کرده است که نقشه ی پیوستن به ارتش جمهوری خواه ایرلند را در سر می پرورانند. همزمان با تلاش آلیس برای حل و فصل تضاد بین ایدئولوژی و زندگی مرفه و بورژوای خود، همراهانش در مسیر کوشش برای ایجاد تغییرات اجتماعی علیه خودکامگی و سرمایه داری با چالش های غیرمنتظره ای روبه رو می شوند.

نویسنده ی این اثر، دوریس لسینگ، با نشان دادن نقاط برخورد مسائل شخصی و سیاسی، موفق به خلق تصویری هیجان انگیز از قانون مداری و سرکشی شده است. تمرکز اصلی تروریست خوب بر آسیب شناسی و داشتن ایمانی مطلق به یک ایدئولوژی است، این که چگونه شخصی مهربان مانند آلیس، چشم خود را بر روی خشونت های بی دلیل بسته و منفعلانه آن را می پذیرد.

کتاب تلویحا به این نکته اشاره دارد که انتخاب های سیاسی افراد جامعه با اراده ی خود آن ها شکل نمی گیرد بلکه کنترل شده و تحت فرمان است. آلیس، شخصیت بسیار پیچیده ای داشته و داستانش، تصویری روان شناسانه و واقعیت گرایانه از ذهن بشر است و موفقیتی بزرگ برای نویسنده به حساب می آید. رمان تروریست خوب، به عنوان پژوهشی شاخص در حوزه ی انگیزه های سیاسی، در اختیار طرفداران بی شمار دوریس لسینگ قرار گرفته است.

بخشی از متن کتاب

برای آلیس گرما اهمیت زیادی نداشت و به رغم این که چهار سال تمام در خانه ی گرم و نرم مادرش زندگی کرده بود، می توانست خودش را با هر نوع آب و هوایی وفق بدهد. قبل از سکونت در منزل مادرش هم زمستان سردی را در یک خانه بدون هیچ نوع وسیله ی گرمایشی سر کرده و فقط با پوشیدن لباس های بیشتر و حرکت کردن خودش را گرم نگه داشته بود. جاسپر شاکی بود، اما او هم با این که بعضی از نقاط بدنش واقعا دچار سرمازدگی شده بود، شرایط را پذیرفته بود. در واقع یکی از دلایلی که او رضایت داده بود در خانه ی مادر آلیس اقامت کنند، گذراندن آن زمستان سرد بود.

آلیس تا آخر شب به عنوان وردست فیلیپ کار کرد. وسایل و ابزار کار را به او می رساند و آن دستگاه جوشکاری سنگین را این طرف و آن طرف می کشید. او به دستهای نحیف و لاغر و انگشت های ظریف و کشیدهی فیلیپ که در روشنایی نور روز با آن همه تر و فرزی حرکت می کرد و نشان میداد چقدر حرفه ای است، نگاه می کرد و متعجب مانده بود او چگونه لوله ها و تخته هایی را که بعضیهاشان حتی از خودش هم سنگین تر بودند جابه جا می کند. هدر رفتن مهارتهای افرادی مانند فیلیپ بود که او را عصبانی می کرد و باعث می شد در مسیر آرمانهای فکری خود گام بردارد و ذهنش را از درستی آن چه تاکنون انجام داده مطمئن کرده و برای اعمالش توجیهی مناسب باشد.

امیدوار بود روزی به آنجا برسند که افراد خوبی مانند فیلیپ بتوانند از تمام استعدادهای خود به درستی استفاده کنند و هرگز مورد آزار شغلی یا سوء استفاده و تحقیر جامعه قرار نگیرند؛ روزگاری که به دلیل تلاش و از خودگذشتگی افرادی مانند آلیس و رفقایش، شرایط از اوضاع فعلی بهتر باشد. شب که به نیمه رسید، او مطمئن شد جاسپر به خانه برمی گردد. از او رنجیده بود، ولی از فرط رقت قلب و شدت ظرافت روحی که داشت، از خود شرمنده شد و سعی کرد احساسات خود را نادیده گرفته و سرکوبشان کند. برای فیلیپ کمی تخم مرغ پخته و گوشت تهیه کرده بود و وقتی آماده می شد تا بخوابد، علاوه بر جاسپر، برای جیم هم نگران بود و احساس می کرد دچار دردسر شده!

مری ورگی سرحال و خندان از برگزاری سرشار از موفقیت تظاهراتشان برگشتند، کنار آلیس نشستند و هنگام نوشیدن قهوه برایش شرح دادند که چطور یک عده ترتیب تظاهراتی را بر علیه آلودگی سواحل دریا داده اند. آنها آلیس را با مشتی بروشور و دفترچهی تبلیغاتی تنها گذاشتند و خوشحال از شنیدن این که از این به بعد آب گرم هم به امکانات رفاهی خانه اضافه می شود، برای استراحت به طبقه ی بالا رفتند. رگی اشاره کرد که حتما باید در مورد هزینه ها صحبت کنند، اما اکنون به دلیل خستگی زیاد، آمادگی چنین گفتگویی را ندارد.

نقد کتاب تروریست دوست داشتنی

کتاب تروریست دوست داشتنی رمانی سیاسی است که در سال ۱۹۸۵ نوشته شده است. داستان روایت زنی به نام «آلیس» است. او فارغ‌التحصیل اقتصاد و علوم سیاسی است و درآغاز ماجرا میان گروه‌های سیاسی مختلف در رفت و آمد است. او خانه‌اش را ترک می‌کند و به گروهی از رادیکال‌هایی می‌پیوندد که قصد دارند عضو ارتش جمهوری‌خواه ایرلند شوند.

آلیس در گیر و دار آن است که میان تربیت بورژوایی خود و ایدئولوژی چپ‌اش پلی ایجاد کند و در همان حال دوستانش با چالش‌های غیرمنتظره‌ای در راه ایجاد تغییر در نظام سرمایه‌داری مواجه می‌شوند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 357 بار

Doris%20Lessing%20 %D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%20%D9%84%D8%B3%DB%8C%D9%86%DA%AF 1

عنوان کتاب: تروریست دوست داشتنی

(تروریست خوب)

نویسنده: دوریس لسینگ

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 2007

برنده جایزه ی استوریاس در سال 2001

مترجم: سید حبیب گوهری راد

تعداد صفحات کتاب: 435 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 28.43 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

برای وارد شدن به یک کلوپ شبانه باید چه کار کرد؟ در کنار در اول در صف طولانی ساعت‌ها منتظر بایستید تا بالاخره نوبتتان برسد. به در دوم که برای میلیاردهاست سری بزنید و احتمالا فقط اگر میلیادر باشید می‌توانید داخل شوید...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 326
در بین تمام شوالیه‌هایی که برای هر کدامشان یک تریلی لازم است که القاب و افتخاراتشان را یدک بکشند، فقط یک شوالیه‌ست که افتخاراتش واقعی‌ست که او هم اساسا وجود ندارد! به اصطلاح اهل...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 219

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *