پزشک و روح

پزشک و روح (nbookcity.com)

دانلود کتاب پزشک و روح

در کتاب پزشک و روح اثر دکتر ویکتور فرانکل آمده است لوگوتراپی با درنظر گرفتن گذرایی هستی و وجود انسانی به جای بدبینی و انزوا، انسان را به تلاش و فعالیت فرا می خواند. حیوان خانگی نمی تواند درک کند که چرا انسان از او استفاده می کند. پس چگونه انسان می تواند بداند هدف «غایی» زندگی اش و «اَبَرمعنای» جهان چیست؟ ما با نظر “هارتمن” موافق نیستیم که می گوید: آزادی و مسئولیت انسان در برابر سودمندی او قرار گرفته است، که از دید وی پنهان است و در عین حال او به آن وابسته است.

هارتمن، خود می پذیرد که آزادی انسان نوعی آزادی علی رغم وابستگی است، تا آن حد که آزادی ذهن انسان بالاتر از قوانین مسلط بر طبیعت و در بالاترین رتبه ی وجودی خود قرار می گیرد و علی رغم وابستگی به لایه ی زیرتر وجودی، خودمختار است. همان گونه که دیدیم، رابطه ی مشابهی میان قلمرو آزادی انسان و قلمرو مافوق انسان وجود دارد که کاملا قابل تصور است، بنابراین به انسانی علی رغم برنامه های الهی، آزادی اراده نیز عطا شده است. ( نه مانند حیوان خانگی که همزمان با در خدمت انسان بودن، با غریزه هایش نیز زندگی می کند؛ برای آنکه انسان از غریزه های خودِ حیوان برای رسیدن به اهداف خودش استفاده می کند.)

چکیده کـتاب 

بیش از ۱۵سال است که با نوشته‌های فرانکل آشنایی دارم. آشنائیم با این نوشته‌ها از بیمارستان معتادین ونک شروع شد. یاد و روانش بخیر باد، بیماری که کتاب حاضر را به من هدیه کرد. آن روزها باد غرور جوانی امکان لذت روحانی از زندگانی نمی‌داد. سال‌های آخر دانشکده را می‌گذراندم از دوگانگی فکری مادی‌گرایی و معنوی‌گرایی در رنج بودم. نمی‌دانستم در آینده چگونه با بیماران روبه‌رو شوم. آیا طبابت را صرفاً حرفه‌ای نان و آب‌دار بدانم، یا آن که از نان و آب حرفه پزشکی چشم بپوشم و تنها به تسکین آلام جسمی و روحی بیماران توجه کنم. اصولاً کار من به عنوان پزشک چه معنا دارد؟ آیا به کاربردن تمام فوت ‌وفن‌ هایی که در دانشکده آموخته‌ام، کار طبابت را تمام می‌کند؟ آیا پزشک باید نقشی ویژه داشته باشد؟

بخشی از کتاب پزشک و روح

«طب صناعتی است که بدان صناعت صحت در بدن انسان نگاه دارند، و چون زایل شود بازآرند و بیارایند او را به درازی موی و پاکی روی و خوشی بوی و گشادگی. اما طبیب باید که رقیق‌الخلق، حکیم‌النفس، جیدالحدس باشد. و حدس حرکتی باشد که نفس را بود در آراء صایبه اعنی که سرعت انتقالی بود از معلوم به مجهول، و هر طیبب که شرف انسان نشناسد رقیق‌الخلق نبود و تا منطق نداند، حکیم‌النفس نبود و تا موید نبود به تایید الهی جیدالحدس نبود و هر که جیدالحدس نبود به معرفت علت نرسد… تا تایید الهی به استصواب او همراه نبود فکرت مصیب نتواند  بود و تفسره را نیز همچنان الوان و رسوب او نگاه داشتن و از هر لونی بر حالتی دلیل گرفتن نه کاری خرد است. این همه دلایل به تایید الهی و هدایت پادشاهی مفتخرند…

و تا طبیب منطق  نداند و جنس و نوع نشناسد در میان فصل و خاصه و عرض فرق نتواند کرد و علت نشناسد در میان فصل و خاصه و عرض فرق نتواند کرد و علت نشناسد و چون علت نشناسد، در علاج مصیب نتواند بود… به کاربردن تمام فوت و فن‌های پزشکی به معنای انجام طبابت نیست، حرفه پزشکی صرفاً چهارچوبی بدست می‌دهد که پزشک در این چارچوب، به‌طور مدام مجال‌هایی می‌یابد تا از راه تمرین مهارت‌های حرفه‌ای خویش ارضا شود. معنای کار پزشک در آن چه  که وی در ورای وظایف پزشکی خالص خود انجام می‌دهد، نهفته است. این معنا همان چیزی است که پزشک به‌عنوان یک شخصیت، به‌عنوان یک موجود انسان در کار خود اقامه می‌کند و موجب می‌شود تا هر پزشک، برای خویش نقشی ویژه داشته باشد.

در تمام اعمال طبی مسئله اصلی حفظ سلامت یا بازیابی آن است. مشکلات ارزشی اعمال طبی تنها در رابطه با درد بی‌درمان یا وجود شرایط خودکشی یا در نظر گرفتن‌ عمل‌های جراحی پرخطر، حادتر می‌شودـ ولی آیا کار پزشک تنها به درمان جسمی محدود می‌شود؟ آیا هنگامی که جراح، عمل قطع عضو را به پایان می‌رساند و دستکش از دست در می‌آورد، کارش پایان یافته است؟ آیا اگر همین بیمار به‌علت آن‌که معلول شده است، اقدام به خودکشی کند، مسوول کیست؟ و درمان جراحی قطع عضو به چه درد می‌خورده است؟ آیا هر پزشک نباید برای بیمارش تکیه‌گاهی روحانی تهیه بیند؟

با این افکار بود که با کتاب پزشک و روح دکتر فرانکل آشنا شدم.

با بررسی این کتاب بود که دریافتم…

هیچ پزشکی نباید شخصی راکه درنومیدی دست وپا می‌زند بحال خود رها کند،یا زندگی انسانی را فدای اصول نماید.  پزشک نباید اجازه دهد بیمار سقوط کند. حرفه پزشک، امکان دادن به بیمار، در دسترسی به تصمیمات است،  او باید ظرفیت بیمار را برای اتخاذ تصمیم افزایش دهد. آن که خود را پزشک می‌داند  و از فلسفه  تهی است و از آن چیزی نمی‌داند، موجودی عاجز است ولی باید پرسید:  آیا پزشکی که خود را در حد یک فیلسوف می‌داند، اجازه دارد نظرات فلسفی خود را در درمان اعمال کند؟ خواندن کتاب پزشک و روح را به تمام علاقمندان توصیه میکنیم.

تعداد بازدید: 2,517 بار

Viktor Frankl ویکتور فرانکل2

عنوان کتاب: پزشک و روح

نویسنده: دکتر ویکتور فرانکل

مترجم: دکتر فرخ سیف بهزاد

تعداد صفحات کتاب: 325 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.67 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو یک دایره المعارف فشرده‌ٔ بانشاط، خواندنی و تأمل‌برانگیز از اندیشه‌های فلسفی توصیف شده است. این کتاب را شسته‌ و رفته دانسته‌اند؛ کتابی که ایده‌های فلسفی را بدون تنزل محتوا معرفی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 416
نویسنده کتاب زندگی پرفراز و نشیبی داشته و در دوران کودکی مورد سوءاستفاده‌ های شدیدی قرار گرفته است. او به رغم مشکلات بسیاری که دارد، امروزه از تجربیات تلخ زندگی خود برای الهام بخشیدن...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 297

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *