ایده های بزرگ فلسفی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
ایده های بزرگ فلسفی (nbookcity.com)

دانلود کتاب ایده های بزرگ فلسفی

در کتاب ایده های بزرگ فلسفی، مخاطبِ پاسخ های تأمل برانگیزی خواهید بود که متفکرین بزرگ تاریخ به پرسش‌هایی از این دست داده‌اند:

  • ریشه‌ی باور به خداوند را در کجا باید جست؟ میان اخلاقیات و باورهای مذهبی چه رابطه‌ای وجود دارد؟
  • عمده‌ترین تفاوت میان انسان و دیگر موجودات چیست؟
  • از میان بی‌شمار مکتب فکری و اعتقادیِ موجود، آموزه‌های کدام‌یک می‌تواند ما را به زندگی‌ای شاد و سعادت‌بار رهنمون گردد؟
  • چرا اغلب آدمیان باور داشتن را از تفکر ورزیدن ساده‌تر می‌یابند؟
  • چرا برخی از جوامع پیشرفته‌تر از بعضی دیگر از جوامع‌اند؟ تعصباتِ دیگرستیزانه از کجا نشأت می‌گیرند؟
  • تعریف فرزانگی چیست؟ در باب نقش آثار هنری در اعتلای فکری و اخلاقی انسان چه می‌توان گفت؟
  • میان فلسفه و دیگر علوم انسانی چه نسبتی برقرار است؟ پیچیدگی‌های نهفته در تاریخ مفهوم متافیزیک را چه سان باید فهمید؟
  • آگاهی انسان چه ماهیتی دارد؟ چرا نوع‌دوستی در اغلب فرهنگ‌ها یک ارزش به شمار می‌رود؟
  • مهم‌ترین نظام‌های اخلاقی کدامند و تفاوت میان آن‌ها چیست؟ چگونه می‌توان بر بحران معنوی‌ای که انسان مدرن گرفتارش آمده فائق شد؟ و…

خلاصه کتاب

کتاب ایده های بزرگ فلسفی سفری جذاب است به آنچه برخی از بزرگترین ذهن‌های 2500 سال گذشته در مورد سوالات بزرگ زندگی می‌گویند و این که چرا آنها به ما امروز مربوط هستند. پوشش دادن همه چیز از استراتژی سان تزو برای برنده شدن در بازی های رومیزی گرفته تا بینش فروید در مورد “رانه ی مرگ” ما. چرا دوبووار معتقد بود غریزه مادری یک افسانه است در مورد اینکه چرا شوپنهاور احتمالا در مهمانی ها چندان سرگرم کننده نبود. این مراقبه های کوچک ذهن شما را گسترش می دهد (و همینطور آن را متعجب می کند).

کتاب ایده های بزرگ فلسفی یک منوی خوشمزه و متنوع از ایده ها در مورد زندگی، ذهن و جهان است. این کتاب شامل بخش‌های مغذی و مقوی است و به اندازه لقمه‌ای از فلسفه است که اشتها را برای مطالب بیشتر تحریک می‌کند. جانی تامسون در آکسفورد فلسفه تدریس می کند. او یک حساب کاربری محبوب در اینستاگرام به نام مینی فلسفه دارد که حاصل گفتگو با شاگردانش و یک وسواس مازوخیستی به خواندن کتاب های خشک فلسفی است.

جانی تامسون در اثر پیش رو تمام تلاش خود را به کار بسته تا ضمن مرورِ اجمالی تاریخ فلسفه و الهیات در غرب و شرق، پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی اذهان بزرگ تاریخ به مهم‌ترین و اصیل‌ترین پرسش‌‌های آدمیان را با مخاطبین خود در میان بگذارد. این پرسش‌ها و پاسخ‌ها حول محور مسائلی گوناگون می‌گردند. مسائلی عمیق که علی‌رغم تنوعی که دارند، جملگی با صفتِ «فلسفی» قابل توصیفند.

هدف اصلی جانی تامسون از نگارش کتاب ایده های بزرگ فلسفی، فراهم آوردن متنی خوش‌خوان برای آن دسته از مخاطبین عام بوده که بی‌آن‌که پشتوانه‌ی مطالعاتیِ قابل توجهی در حیطه‌ی فلسفه داشته باشند، خویشتن را با پرسش‌ها و مسائل فلسفی گوناگونی مواجه می‌بینند. مسائلی که می‌توان آن‌ها را حول محورهایی کلی نظیرِ معنای زندگی، ماهیت انسان، چیستی مرگ، کارکرد مذهب، اهمیت سیاست و… در نظر گرفت.

بخشی از متن کتاب

قهرمان باید روستا را ترک کند زیرا روحی به او چنین گفته است. او غول چندسر را از پا در می آورد اژدهای بزرگ شرق را مقهور میسازد، به سه معمای نگهبان پل پاسخ میدهد و اکسیر قدرت را سر میکشد. قهرمان اینک تحول یافته است و به روستای خود بر میگردد. اکنون با حکمتی که اندوخته می تواند جامعه ی خود را راهنمایی کند و پیش ببرد. بنا بر نظر استاد ادبیات و اسطوره پژوه آمریکایی، جوزف گمبل، هر داستان و اسطوره ی بزرگ چنین سیری دارد. داستانهای عیسی، بودا، محمد و موسی هم الگوی یکسانی دارند: جدایی، تشرف یا رهروی و بازگشت.

داستانهای فرودو لوک اسکای واکر و سیمبا هم از این الگو پیروی می کنند. کمبل بر اساس تحقیقات تطبیقی خود در زمینه ادیان و اساطیر، کتاب قهرمان هزار چهره را در سال ۱۹۴۹ نوشت. او پس از مطالعه ی اساطیر و داستانهای کلاسیک بیشمار متوجه شد موضوعات و نقش مایه هایی آشنا در همه ی آنها وجود دارد. مخصوصاً همه ی داستانها از یک ساختار سه مرحله ای پیروی میکنند.

مرحله ی جدایی: دعوتی به «ماجراجویی از طرف جادوگری در حال گذر، روحی ترسناک یا حیوانی سخنگوست. در این مرحله قهرمان از زندگی مادی و ملال آور و بی روح خود به سوی تلاش و طلب کشیده می شود. بر در کوبیدن هاگرید، کشته شدن مادر و پدر بروس وین یا چهار نشانه ی بودا برای ترک باغ لذتش از نمونه های این دعوت هستند. مرحله ی تشرف یا رهروی گام نهادن در راه امتحان و ابتلا و رفتن یک طلب است این مرحله شامل نبرد، در افتادن با وسوسه ها، قدرتهای جادویی و روشن شدگی نهایی است…

نقد کتاب ایده های بزرگ فلسفی

در کتاب ایده های بزرگ فلسفی، با 131 اندیشه‌ی نظام‌مندِ فلسفی آشنا خواهید شد. این اندیشه‌ها (یا آن‌گونه که نویسنده مایل است بگوید، «ایده‌ها») از آرای 96 متفکر برجسته اقتباس شده‌اند. متفکرینی مطرح و عمدتاً دشوارنویس که مخاطبین عام، به دلیل دافعه‌ای که پیرامون آثار ایشان وجود دارد، کمتر به اصل نوشته‌های آن‌ها رجوع می‌کنند. (به واقع، هدف اصلی جانی تامسون، جز این نبوده که با نگارش کتابی مقدماتی، ضمن فرو نشاندن عطش کنجکاوی مخاطب مبتدی نسبت به موضوعات جدیِ فلسفی، او را از رجوع به آثار سخت‌خوان فلسفی بی‌نیاز سازد.)

کتاب پیش رو یک دایره المعارف فشرده‌ٔ بانشاط، خواندنی و تأمل‌برانگیز از اندیشه‌های فلسفی توصیف شده است. این کتاب را شسته‌ و رفته دانسته‌اند؛ کتابی که ایده‌های فلسفی را بدون تنزل محتوا معرفی می‌کند. مباحث کتاب در ۱۰ بخش کلی‌تر دسته‌بندی شده‌اند که عبارتند از: اخلاق، اگزیستانسیالیسم، هنرها، جامعه و روابط، دین و متافیزیک، ادبیات و زبان، علم و روان‌شناسی، فلسفهٔ روزمره، معرفت و ذهن، سیاست و اقتصاد.

مطالعه‌ی کتاب ایده های بزرگ فلسفی لذتی اپیکوری به شما می‌بخشد! جانی تامسون، آمیزه‌ای جذاب و شادی‌آور از درخشان‌ترین ایده‌های فلسفی را ارائه نموده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 417 بار

Jonny%20Thomson%20 %D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AA%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86

عنوان کتاب: ایده های بزرگ فلسفی

بازخوانی 131 اندیشه از 96 متفکر بزرگ جهان

نویسنده: جانی تامسون

مترجم: شهاب الدین عباسی

تعداد صفحات کتاب: 413 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 30.93 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

از نظر مفهومی، فنگ شویی یک سیستم متافیزیکی و شبه فلسفی است که هدفش هماهنگ کردن افراد و محیط با یکدیگر است. این ویژگی ارتباط تنگاتنگی با متد فلسفه تائو دارد. تائو نیز به اصل ارتباط اشیا و انسان اعتقاد دارد. در ترجمه تحت‌اللفظی فنگ شویی باید بگوییم که این عبارت به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 966
شما صاحب سرنوشت خود هستید. شما می توانید محیط پیرامون خود را تحت تأثیر قرار دهید، آن را هدایت کنید و در کنترل خود درآورید. شما می توانید زندگی خود را، آن گونه که می خواهید باشد، بسازید. کتاب افکار همه چیز است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 606

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *