سال خرگوش

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
سال خرگوش (nbookcity.com)

دانلود کتاب سال خرگوش

کتاب سال خرگوش نوشته‌ی آرتو پاسیلینا پس از انتشار به هجده زبان دنیا ترجمه شد و در لیست پرفروش‌ترین آثار فنلاند و فرانسه قرار گرفت.

این کتاب مورد توجه‌ صاحب نظران و علاقه‌مندان به داستان قرار گرفت و به‌ عنوان پنجمین کتاب برتر و پرفروش در میان ده کتاب برتر فنلاند معرفی شد. براساس داستان این کتاب تا امروز دو فیلم سینمایی ساخته شده است. نویسنده از استعداد نویسندگی خود به خوبی بهره جسته است، به گونه ای که مسائل جدی را با زبانی طنزآمیز و همراه با شوخی بیان کرده است.

از جملات این رمان به خوبی می‌توان به قصد و هدف نویسنده مبنی بر کنایه به فرهنگ جامعه و سیاست آن پی برد. پاسیلینا با زبانی شیوا و گاهی طنزآمیز در این اثر مسائل مربوط به انسان و محیط‌زیست را به تصویر کشیده و نکاتی درباره‌ی احساس مسئولیت بشر نسبت محیط اطرافش را بیان کرده است.

خلاصه کتاب

پاسیلینا تاکنون ۱۲ کتاب غیرداستانی و ۳۵ اثر داستانی نوشته است و تقریبا هر سال یک کتاب جدید می‌نویسد. آثار او از جمله همین کتاب سال خرگوش، بازتابی از زندگی روزمره، به خصوص زندگی مردهای میان‌سال روستایی فنلاند است. او در کلامش نوعی ذکاوت و تیزبینی دارد که مخصوص خودش است و سبک «پیکارسک (رندانه)» را تداعی می‌کند.

رمان‌های پاسیلینا واقع گرایانه‌اند و ساختاری تصادفی و اتفاقی و حال‌و هوایی طنز دارند. او هیچگاه در آثارش سیاست و جامعه را مستقیم به نقد نمی‌کشد و زبان طنز همیشه در آثارش هویدا است.

کتاب سال خرگوش روایت‌گر داستان واتانن، روزنامه نگاری است که از شغل و زندگی مشترکش خسته شده است. او روزها را با اکراه می‌گذراند تا این که یک روز وقتی در حال بازگشت از یک مصاحبه کسل کننده است، در حال رانندگی خرگوشی را زیر می‌گیرد. این واقعه و آثار آن، واتانن را دگرگون می‌کند و ناگهان خود را مشتاق یک زندگی هیجان انگیز می‌یابد و سفری را آغاز می‌کند.

بخشی از متن کتاب

رنجیده خاطر، دهان به شماتت باز کرد و همان لحظه متوجه شد که دندانهای مصنوعی اش طعمه ماهی ها شده. زندگی بعضی وقت ها آدم را با سر به زمین میگوید. روز بعد کورکو به حال عادی بازگشت با دهان بی دندانش چیزی جز شور با نمی توانست بخورد و مدام احساس گرسنگی می کرد. از واتانن خواهش کرد: به من شنا کردن یاد بده… عصر همان روز تعلیم شنا آغاز شد. واتانن گفت: «لباس هایت را در بیاور. و وقتی کورکو برهنه شد، به او گفت به شکم روی آب بخوابد و با دست هایش کناره ی رودخانه را محکم بگیرد.

میگویند خیلی سخت است که به یک سگ نشستن یاد بدهید. یاد دادن شنا به یک پیرمرد از منطقه ی لاپلاند به مراتب سخت تر بود. کورکوی بیچاره تمام سعی خود را میکرد ولی پیشرفت خیلی کند بود. هر بعد از ظهر تمرین شنا تکرار میشد واتانن از پافشاری بی اندازه ی کورکو حیرت کرده بود. سرانجام معجزه شد. کورکو شنای سگی یاد گرفت می توانست روی آب بماند! وقتی مهارت جدیدش را کشف کرد فریادهای پیروزی در رودخانه طنین انداخت. خیلی هیجان زده بود تا سر شب در رودخانه شلپ شلوپ می کرد. نفسش را حبس میکرد و مدتی نسبتاً طولانی زیر آب می ماند.

خود را در جریان آب رها میکرد سپس سرش را از آب بیرون می آورد، نفس می گرفت و به پائین رودخانه شنا می کرد بدن فرتوت ولی سرسختش خوب در آب سرد دوام می آورد و شعب نوع جدیدی از زندگی در چهره ی چروکیده اش پرتو می افکند. مصمم گفت: «فردا شنبه است میروم زیر آب و دندان مصنوعی ام را پیدا میکنم. آن قدر مجذوب شنا کردن شده بود که یکشنبه شب ها به جای اینکه حمام برود خود را در رودخانه می شست. کورکو میتوانست چند دقیقه زیر آب بماند…

نقد کتاب سال خرگوش

کتاب سال خرگوش، رمانی ست که زندگی شما را تغییر می دهد. آرتو پاسیلینا از جمله نویسندگانی به شمار می‌رود که هر ساله مخاطبان و علاقه‌مندان خود را با عرضه یک کتاب جدید غافلگیر می‌کند. از جمله بارزترین ویژگی این نویسنده بهره‌مندی از زبانی رک و صریح و درعین‌حال شوخ و طنزآمیز در نوشته‌هایش است.

یک روزنامه نگار با ماشین خود به خرگوشی برخورد می کند. این حادثه کوچک زندگی را متحول می کند: او تصمیم می گیرد کار خود را رها کند، همسرش را ترک کند، دارایی خود را بفروشد و یک سال را به سرگردانی در وحشی فنلاند بگذراند – با خرگوش به عنوان همدم خود. آنچه در پی می‌آید، یک سری ماجراهای کمیک است، زیرا هر جا که می‌روند – چه در تعقیب یک درخت توسط سگ‌ها، چه برای یک شام رسمی دولتی، یا در تعقیب یک خرس در آن سوی مرز فنلاند با روسیه – آنها باعث آشفتگی (و خنده!) می‌شوند.

کتاب سال خرگوش، معروف‌ترین اثر پاسیلیناست، که در سال 1975 نوشته شد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 414 بار

Arto%20Paasilinna%20 %D8%A2%D8%B1%D8%AA%D9%88%20%D9%BE%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%86%D8%A7

عنوان کتاب: سال خرگوش

نویسنده: آرتو پاسیلینا

مترجم: فرناز تیمورازف

تعداد صفحات کتاب: 202 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.99 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

فضای داستان ها به شدت بومی و شخصیت ها و مضامینی که پرورانده، برخاسته از واقعیت ها و تجربه های دوران جوانی اوست. شور و هیجان نوشتن و کشش و تعلیقی که در این داستان ها مشهود است، ما را با وجه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 356
در کتاب، دولت آبادی آن چنان زیبا احساسات و مشکلات زندگی مِرگان، زن سلوچ را به تصویر می کشد که همتا ندارد. او از روح سرکش پسران سلوچ صحبت می کند و دردهای هاجر، دختر نوجوان سلوچ را در ازدواج با مردی که...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 13238

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *