تازه کارها

تازه کارها (nbookcity.com)

دانلود کتاب تازه کارها

کتاب تازه کارها وفادار به فرهنگ آمریکای لاتین و سرشار از احساس است و با یک سبک نگارش بسیار جذاب نوشته شده.

نویسندگی برای ماریو بارگاس یوسا، همیشه سلاحی در برابر ناامیدی و استبداد بوده است و آثار او همواره تلاشی برای مقابله با امواج جریانات سیاسی و فکری آسیب زا بوده اند. او مدافع آزادی های فردی و دموکراسی در آمریکای لاتین است و انتقادهای تندش از مقام های سیاسی، دشمنانی را چه در میان سوسیالیست ها و چه میان محافظه کاران برای او به وجود آورده است.

به عقیده ی یوسا، مورد احترام ترین خصیصه در انسان ها، تمامیت و ثبات قدم است و در حالی که پافشاری او بر گفتن یا انجامِ دقیق و بدون کم و کسرِ باورهای خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی شخصی اش شده، اما مهمترین عنصر سازنده ی دوران حرفه ای نویسندگی او نیز بوده است.

خلاصه کتاب

کتاب تازه کارها، شامل هفت داستان کوتاه مربوط به دوران دانشجویی ماریو بارگاس یوسا است، که یادآور سال‌ های سخت و فراموش‌ نشدنی‌ ماریو هستند.

داستان «رهبرها» به نحوی مشهود بازسازی اعتصاب دانشجویان سال آخر دورۀ کارشناسی در آکادمی سن‌ میگل در شهر پیورا است؛ تلاشی که شکستی قابل انتظار در پی داشت. داستان «برادر کوچیکه» به موضوعات محلی با حال و هوای فیلم‌های وسترن ‌هالیوودی اشاره دارد.

«پدر بزرگ» تقریبا با دیگر داستان‌های کتاب تازه کارها، که مربوط به نوجوانی و آدم‌های زورگو هستند، همخوانی ندارد. «یکشنبه» داستانی است از خانواده‌ای موازی، قبیله‌ای از دخترها و پسرها که در آن سیگار کشیدن، رقص و بازی های ورزشی یاد گرفتن و برای دخترها درد دل کردن. آدم‌ هایی با اهداف کوچک که روزگارشان دست آخر به خوش گذراندن در هر روز تعطیل و تعطیلات تابستانی ختم می‌شد. بالاترین تفریح‌شان، موج‌سواری و بازی ساکر بود.

داستان کتاب تازه کارها می‌تواند مانند یک ترانه خوانده شود، به همین خاطر هر سیلاب طوری برگزیده شده که از منظر موسیقی نیز مناسب باشد. واقع‌ نمایی به حس خواننده مربوط می‌شود که گمان کند داستان را دارد گوش می‌کند و از راه گوش در دلش نفوذ می‌کند، نه اینکه آن را می‌خواند. این به‌ اصطلاح مشکل‌های تکنیکی، نویسنده را در خود فرو می برد.

بخشی از متن کتاب

سال بعد وقتی چینگلو و مانی سال اول رشته مهندسی را می گذراندند لالو پزشکی میخواند، چوتو کارش را در فروشگاه ویس شروع کرده بود و چابوکا دیگر نه با لالو بلکه با چینگلو گرم گرفته بود و چینا دیگر نه به چینگلو بلکه به لالو تمایل داشت و ترسیتا آرارت به محلهٔ میافلورس آمد. سلار او را دید و دست کم تا مدت کوتاهی تغییر کرد. از دیوانه بازی، کارهای جنون آمیز، پیراهن و شلوار چرک پوشیدن و با موهای ژولیده ظاهر شدن دست برداشت. شروع کرد کت و شلوار پوشیدن و کراوات بستن.

موها را مدل الویس پریسلی شانه میکرد و کفش هایش را برق می انداخت. چه خبر شده شومبول؟ دیگه شبیه خودت نیستی خونسرد باش بچه و او با خوشرویی: خبری نیست چیزی نشده، آدم باید کمی به خودش برسه نه؟ ناخن هایش را فوت میکرد و به یقه کتش میکشید تا برق بیفتند. مثل قدیمیها به او گفتیم از اینکه تو را با این قیافه دیدیم خیلی تعجب کردیم. چقدر تغییر کرده ای نکند به خاطر…؟ و سلار: شاید، ترسیتا؟ و ناگهان – ازش خوشت میاد؟ شاید، راست راستی، شاید.

دوباره اهل معاشرت شده بود، مثل زمان بچگی اش یکشنبه ها به مراسم ظهر کلیسا می آمد (گاه او را در مراسم عشای ربانی می دیدیم) و پس از خروج به سمت دخترهای محله میرفت، چطورید؟ چه خبر؟ ترسیتا بریم پارک؟ چرا روی اون نیمکت که تو سایه است نمی شینیم. غروبها به اسکیتینگ رینگ می رفت، زمین میخورد و بلند میشد. بازی در می آورد و با همه گپ میزد. بیا ترسیتا، بیا. بهش یاد میداد و اگر می افتاد زمین؟ نه نمی افتی.

دستش را می گرفت. یه چرخ دیگه بزن و دختر حالش خوب است، رنگش سرخ شده و بار دیگر با او گرم گرفته، ولی به آرامی نسبتا بلوند است و دندان های موشی دارد. پس بیا بریم. همچنین به رگاتا پاپا می آمد. باید عضو میشد. همه دوستانش به آنجا می رفتند و پدرش موافق بود. برات یه کارت عضویت میخرم، خیال داری قایقرانی کنی پسرم؟ بله. و برای بازی بولینگ به خیابان اصلی شهر میرفت. حتی روزهای یکشنبه برای پیاده روی به پارک سالازار می آمد.

همیشه ظاهرا شاد بود. ترسیتا، عینکم رو نگه دار، آفتاب خیلی تنده، پرحرف هم شده بود. چه خبر ترسیتا؟ خونواده حالشون خوبه؟ و دست و دلباز. هات داگ میخوای ترسیتا؟ ساندویچ، میلک شیک؟ فینا گفت بالاخره نوبت او هم شد، انگار گلویش گیر کرده و چابوکا راست راستی عاشق شده. کافیه به تری (تریستا) نگاه کنه تا دهنش آب بیفته و شبها دور میز بیلیارد در حالی که منتظرش بودیم…

نقد کتاب تازه کارها

موضوعی که بیشتر بارگاس یوسا در کتاب تازه کارها به آن اهمیت می‌دهد، زندگی پسران جوان پروست، که داستان‌‌های زندگی‌شان در مکان‌ های متفاوتی چون زمین فوتبال، زمین رقص و گوشه و کنارهای خیابان‌ های مختلف به وقوع می‌پیوندد. براساس آنچه خود در مقدمه توضیح می‌دهد، این داستان‌ها تقلیدی از آثار «همینگوی» هستند.

یوسا هفت داستان این کتاب را در میانۀ قرن بیستم نوشت؛ زمانی که جوان، دانشجو و شیفتۀ تجربه های متفاوت ادبی بود. فضای داستان ها به شدت بومی و شخصیت ها و مضامینی که پرورانده، برخاسته از واقعیت ها و تجربه های دوران جوانی اوست. شور و هیجان نوشتن و کشش و تعلیقی که در این داستان ها مشهود است، ما را با وجه دیگری از آثار این نویسندۀ بزرگ روبرو می کند.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی و برنده جایزه نوبل ادبی است. از دیگر آثار او می‌توان به: سور بز، گفتگو در کاتدرال، جنگ آخرالزمان، دختری از پرو، مرگ در آند، قهرمان عصرما و… نام برد.

کتاب تازه کارها، اثری صادقانه و درخشان از یکی از بزرگترین ترین نویسندگان معاصر است. این اثر در درجه ی اول به خاطر سبک نگارش روان و سریع خود، جالب توجه است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 354 بار

Mario%20Vargas%20Llosa%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B3%20%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%A7 12

عنوان کتاب: تازه کارها (سردسته ها)

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 2010

برنده جایزه ی استوریاس در سال 1986

برنده جایزه میگل دو سروانتس در سال 1994

مترجم: خجسته کیهان

تعداد صفحات کتاب: 132 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

نویسنده ها در این کتاب برخی از احساسات مشترک میان افراد را بررسی می کنند، که با وجود این که بیماری و اختلال شناخته نمی شوند، باز هم مشکلات و مسائل زیادی را برای آن‌ها ایجاد می کنند. این احساسات...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 883
کتاب آن پایین چه خبر است از معدود کتاب‌های تصویری است که موقعیتی را فراهم می‌کند که مخاطبان کوچک کتاب اطلاعات بیشتری از شخصیت‌ها داشته باشند. این شگرد آن‌ها را به تعامل و واکنش بیشتری وامی‌دارد و خواندن داستان را برای آن‌ها لذتبخش‌تر می‌کند. پایان عجیب داستان هم...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *