دموکراسی یا دموقراضه

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
دموکراسی یا دموقراضه (nbookcity.com)

دانلود کتاب دموکراسی یا دموقراضه

داستان کتاب دموکراسی یا دموقراضه در زمان های دور و در کشوری نامعلوم می گذرد. راوی داستان ظاهرا پژوهشگری تاریخی است که با کشف و سندخوانی خود، ماجرا را برای خواننده روایت می کند.

کتاب حاضر را می توان جزو کتاب‌هایی دانست که با مطالعه‌ی آن می توانید سواد سیاسی خود را افزایش دهید و به وسیله‌ی استفاده از داستان و طنز، با حقایق سیاسی آشنا شوید. جریان و داستان این کتاب با زبانی طنز بیان شده است که شما را با لبخندهای ممتد همراه می کند؛ اما اگر با دقت و هوشمندانه آن را بخوانید، دیگر لبخند نخواهید زد؛ زیرا که سیاست بازی خطرناک و پیچیده‌ای است.

خلاصه کتاب

داستان کتاب دموکراسی یا دموقراضه در سرزمینی خیالی به نام غربستان اتفاق می افتد. جایی که پادشاهی به نام مَمُول پس از سال‌ها عیش و نوش و فرمانروایی بر مردم تصمیم می گیرد که حکومت خود را به پسرانش انتقال دهد، اما نه بر اساس سن، بلکه انتخاب را به عهده مردم می گذارد. قرار است که هرکدام از پسران او به مدت 2 سال بر غربستان حکومت کنند. در زمان حکومت مَمُول درست است که او مشغول عیش و نوش بود و خیلی کاری به مردم نداشت اما مردم از نحوه حکومت او رضایت داشتند. مَمُول پس از وصیتش خیلی زود می میرد. این بار به جای اینکه بر سر جانشینی درگیری و خونریزی رخ دهد مردم رای گیری می کنند و یکی از 25 پسر او را برای حکمرانی خود انتخاب می کنند.

البته یکی از فرزندان او به دلیل اینکه ناقص‌الخلقه و منگل است خود به خود از انتخابات حذف می شود و رای گیری بین 24 برادر دیگر انجام می شود. یکی از برادران برای پادشاهی برگزیده می شود. اما مردم خیلی زود می فهمند که در انتخاب خود اشتباه کردند. هیچ یک از برادران نمی تواند جکومت دو ساله خود را به اتمام برساند به دلیل اینکه همه آن‌ها سعی دارند در مدت کوتاه پادشاهی خود، ثروتی را برای خود دست و پا کنند تا زمانی که دوره‌ی پادشاهیشان تمام می شود به مشکلی برنخورند. مردم وقتی که از تمام پادشاهان قبلی خسته می شوند به سراغ برادر بیست و پنجم می روند تا او بر آن‌ها فرمانروایی کند.

نام هر 25 برادر با کلمه «دمو» آغاز می شود و چون برادر 25 ناقص الخلقه و عقب افتاده است مردم او را دموقراضه صدا می کنند. به زودی مردم می فهمند که پادشاه آخر از تمام برادران قبلی خود بدتر است و آن‌ها چه اشتباه بزرگی را انجام دادند. خیلی زود پادشاه جدید بیانیه خود را در ارتباط با حکومت داری بر مردم را منتشر می کند. کتاب دموکراسی یا دموقراضه برای تمام افرادی که از طنزهای سیاسی – اجتماعی لذت می برند بسیار جذاب خواهد بود. هم چنین دستورالعمل های آن برای کسانی که قصد دارند کشور خودشان را تشکیل دهند، یا برای دزدی و زورگویی به دنبال روش های نوینی می گردند نیز مفید است!

بخشی از متن کتاب

به هر حال، پادشاه می‌بایست لااقل برای طرف‌داران خود توضیح و توجیهی پیدا کند که چرا همه کارهایی را که برای حکومت‌های پیش خود، خلاف می‌شمرده و محکوم‌شان می‌کرده، برای خود، مجاز می‌شمرد و هیچ ابایی از انجام آنها ندارد. خوشبختانه این توضیح یا توجیه در یکی از سخنرانی‌های نسبتاً محرمانه پادشاه آمد و از اسناد محرمانه سر درآورده و یکی از اسناد معدودی است که بعدها به دست نویسنده افتاده. برای رعایت امانت هم که شده، چند سطر موجود از سخنرانی پادشاه عیناً نقل می‌شود:

«… گناه حکومت‌های پیشین، این بود که اموال مردم را در جهت اهداف پلید خود خرج می‌کردند. درحالی‌که ما این اموال را در جهت اهداف پلید آنان خرج نمی‌کنیم، بلکه در جهت اهداف ارجمند خودمان خرج می‌کنیم. و هر کس که از کمترین میزان عقل و شعور برخوردار باشد، می‌تواند تفاوت زمین تا آسمان را میان ما و آنها ببیند. پس ما کاملاً سر حرف خودمان هستیم که می‌گفتیم: «دزدی کار زشتی است» اما اکنون به یک استثنای کاملاً طبیعی که تا به حال از شدت وضوح، مغفول مانده بود، تصریح می‌کنیم و جمله تاریخی خود را به این ترتیب تکامل می‌دهیم:

«دزدی کار زشتی است مگر برای اهداف متعالی.» به عبارت دیگر، وقتی ما پول مردم را صرف تحکیم و تقویت حکومت خودمان می‌کنیم، در حقیقت به مردم خدمت کرده‌ایم. و مردم یقیناً قدرشناس و سپاسگزار ما خواهند بود. یعنی به واقع‌ اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، نباید اسم دزدی روی این کار بگذاریم. و اگر می‌گذاریم صرفاً به این دلیل است که مردم در حکومت‌های پیشین، این کار را به این اسم، صدا می‌کرده‌اند.

نقد کتاب دموکراسی یا دموقراضه

با فوت پادشاه و با اجرای انتخابات بین پسران، اولین نوع دموکراسی در سرزمین خیالی کتاب آغاز می شود. داستان‌ها و تصمیم‌هایی در این بین گرفته می شود که شیوه و راه و رسم سیاست و سیاست‌مداری را برای خواننده آشکار می کند. به‌ طورکلی کتاب دموکراسی یا دموقراضه تمام پیچ‌ و خم های دموکراسی را برای شما معین خواهد کرد و بعد از خواندن آن، با دیدن و شنیدن برخی اخبار سیاسی از خود نخواهید پرسید: «آخر با چه منطقی؟» این اثر همانند رمان‌های قلعه حیوانات و 1984 اثر جورج اورول که در نقد انقلاب‌ها و حکومت‌های کمونیستی نوشته شده‌اند، با زبانی تمثیلی و آفرینش سرزمینی خیالی تلاش دارد تا به نقد مفهوم دموکراسی و از بین رفتن آن در سال‌های اخیر بپردازد و ضعف آن را آشکار کند.

این کتاب توسط کارولین کراس کری مترجم آمریکایی به زبان انگلیسی ترجمه شده است. به اعتقاد نویسنده کتاب، سید مهدی شجاعی، تا هنگامی که همه مردم به بلوغ اجتماعی و فکری نرسیده‌اند وجود دموکراسی بیشتر زیان‌آور است تا سودآور و انتخاب همیشه میان بد و بدتر صورت می‌پذیرد. ابوالفضل زرویی نصرآباد در پاسخ به کسانی که توضیحات کتاب را بیش از حد می‌دانند می گوید:

«در هیچ بخشی از کتاب دموکراسی یا دموقراضه هزل و هجو وجود ندارد و هر قسمت از آن شما را با نکته‌ای مواجه می کند. تمام آن چیزی که در این کتاب آمده است در جهان مصداق دارد و زبان آن بومی است. مخاطب این اثر می داند که نویسنده در محیط و فرهنگ غربی رشد نکرده و اعتقادات خود را دارد. این کتاب یک درسنامه برای طنزپردازان برای یادگیری بیان ناگفته هاست.»

تعداد بازدید: 1,482 بار

Seyyed%20Mahdi%20Shojaee%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C

عنوان کتاب: دموکراسی یا دموقراضه

نویسنده: سید مهدی شجاعی

تعداد صفحات کتاب: 246 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 881 کیلوبایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بیماری منتهی به مرگ معادلی است که مترجم با توجه به شرح خود کی یرکگور برگزیده و بر سایر معادل هایی که میتوان آورد ترجیح داده، معادل هایی نظیر مرض موت، مرض متصل به موت، بیماری مرگ انجام، بیماری تا پای مرگ و....
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 358
ترنا دچار بیماری روحی می شود. او را به بیمارستان می برند. سینا تلاش می کند تا دوباره خانواده را دور هم جمع کند. او به دیدار پدر می رود. در آنجا متوجه می شود که پدر با یک خانم کانادایی زندگی می کند. حال ترنا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 235

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *