شاهدبازی در ادبیات فارسی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
شاهد بازی در ادبیات فارسی (nbookcity.com)

دانلود کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی

شاهدبازی در ادبیات فارسی کتابی است که به موضوع همجنس‌ گرایی مردانه در ادبیات فارسی (به ویژه شعر) از دوره غزنویان تا اوایلِ دوره پهلوی می‌پردازد. این کتاب در سال 1381 در ایران منتشر و بلافاصله ممنوع شد.

این کتاب نخستین (و تا به امروز، تنها) کتابی است که به چنین پژوهشی دست زده است. سیروس شمیسا مؤلف کتاب، بر اساس شواهد بسیار زیادی که از نظم و نثر برگزیده، نظریه خود را به اثبات می‌رساند که «معشوق شعر فارسی غالباً و عمدتاً مرد است نه زن؛ و فقط بخش کمی از اشعار قدماست که می‌توان در آن‌ها به ضرس قاطع معشوق را مؤنث قلمداد کرد.

.

سبک نگارش این اثر

همانگونه که نویسنده در مقدمه کتاب حدس میزد به مذاق عده‌ای خوش نیامد و بلافاصله چند روز پس از انتشار، ممنوع و از بازار و کتاب‌ فروشی‌ها جمع آوری شد و اجازه فروش و تجدید چاپ نیافت.  دکتر شمیسا در این کتاب پژوهشی تلاش دارد شاهدبازی و همجنس گرایی را مورد بررسی قرار داده و نشان دهد شاهدبازی دست کم هزار و اندی سال در ایران پیشینه دارد.

كتاب در هشت فصل و بر حسب دوره‌های تاریخی تدوین شده است. در فصل نخست نام‌ها و اصطلاحات شاهدبازی و انواع آن مرور می‌شود. در فصل چهارم گفتگو در مورد صوفیان و شاهدبازی است و در فصل‌های دیگر با شاعران، نمونه شعر و نثر هر دوره تاریخی آشنا می‌شویم. این دوره‌ها عبارتند از: غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، تیموریان، صفویه، افشاریه، زندیه، قاجار و پهلوی.

معرفی نویسنده

سیروس شَمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده‌ است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان‌جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورۀ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال هشتاد یکی از چهره‌های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب‌های او در بسیاری از دانشگاههای ایران تدریس می شود.

فایل pdf کتاب شاهدبازی در ادبیات فارسی از همین صفحه برای کاربران vip شهر کتاب قابل مشاهده و دانلود می باشد.

تعداد بازدید: 7,374 بار

Dr. Sirous Shamissa دکتر سیروس شمیسا

عنوان کتاب: شاهدبازی در ادبیات فارسی

نویسنده: دکتر سیروس شمیسا

تعداد صفحات کتاب: 270 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.72 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب سبک شناسی نثر نوشته سیروس شمیسا یکی از کتاب‌های تخصصی انتشارات دانشگاه پیام نور است که برای تدریس در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه طراحی و تدوین شده است. سبک شناسی و ویژگی های آن، در سده ی اخیر در میان ادیبان و سخنوران مورد توجه...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 4272
در کتاب کلیات سبک شناسی ابتدا تعاریفی از سبک ذکر گردیده، سپس توضیحاتی درباره‌ی تعاریف سه‌گانه‌ی نگرش، گزینش، و عدل از هنجار بیان شده است. هم چنین مفاهیم سبک اعم از سبک دوره، سبک شخصی، و سبک ادبی مطرح گردیده و برخی از مسائل مربوط به آن نظیر مختصات سبکی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3525

5 پاسخ

  1. همجنسگرایی با شاهدبازی خیلی فرق میکنه
    اصلا دو مقوله جداگانه است

    1. با سلام و ممنون از همراهی شما.
      در صورت تمایل فرقشو ذکر کنید تا پس از بررسی، معرفی کتاب را ویرایش کنیم.

      1. شاید فرقشون این میتونه باشه که یه عده در لباس صوفی و عارف و مردخدا ؛ ریاکارانه برای ارضای نیازهای مادی خودشون وسواستفاده از پسران یا غلامان کم ست این کار رو انجام میدن ولی همجنسگرایی یه گرایش جنسی هست که شخص مثل دونفر زن ومردی که با میل وخواست قلبی خودشون وارد یه ارتباط میشن اون شخص همجنسگرا هم یکی مثل خودشو پیدا میکنه وباخواست قلبی باهم میتونن مثل یه زوج درکنار هم باشن یعنی بدون اینکه به هم تحمیل بشن یا بهم خیانت بکنن و وو

  2. سلام به ملت کلک می زنید، می گید دانلود برخی کتب رایگان است، ولی همش الکیه، من به عنوان نمونه شاهد بازی که خودتان گفتید رایگانه رو سرچ کردم ولی لینک دانلود رایگان را ندیدم.

    1. سلام، ممنون از حضورتون
      اینجا کتابخونه ست، مثل همه کتابخونه ها یه سری از کتابهاش مرجع هستن و تنها برای کاربران ویژه لینک دانلود نمایش داده میشه.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *