این کتاب را ممنوع کنید

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
این کتاب را ممنوع کنید (nbookcity.com)

دانلود کتاب این کتاب را ممنوع کنید

این کتاب را ممنوع کنید رمانی ست برای نوجوانان که در 153 صفحه توسط سارا عاشوری ترجمه شده است.

این یکی از بهترین کتاب هایی است که درباره کتاب خواهید خواند. مبارزه برای چیزی که دوست دارید و قضاوت نکردن! اینکه درباره هر چیزی که می خواهید محدودیت بگذارید ولی دور کتاب را خط بکشید. دختر این قصه برای کتاب مورد علاقه اش می جنگد، برای همه کتاب های کتابخانه مدرسه اش. کتابخوانها از خواندن این کتاب درباره یک کتابخوان لذت خواهند برد.

شما هیچ وقت برای مبارزه با سانسور جوان نیستید! الن گرتز علاوه بر اینکه تلاش کرده است تا داستانی نوجوانانه درباره‌ی کتاب ارائه دهد به نکات حساس مهمی از جمله سانسور، تأثیر ممنوعیت ها، نقش سیستم آموزش و پرورش در رشد کودکان و… نیز می پردازد. این اثر درباره‌ی ماجرای عجیب و غریب ممنوع شدن کتاب‌های کتابخانه‌ی مدرسه‌‌ی ایمی‌آن است.

خلاصه کتاب

این کتاب را ممنوع کنید، داستانی خواندنی و جذاب درباره‌ی اهمیت کتاب ها در تعلیم و تربیت است. الن گرتز در داستان حاضر به این نکته اشاره می کند که معنای صحیح آموزش و پرورش آشنا کردن کودکان و نوجوانان با دیدگاه‌های مختلف و ایجاد توانایی تجزیه تحلیل در آن‌ها است. بنابراین تمام بزرگسالان نیز می توانند از خواندن این داستان جذاب و زیبا لذت ببرند.

وقتی ایمی‌آن به کتابخانه مدرسه می رود تا کتاب محبوبش را امانت بگیرد، متوجه می شود کتاب مدتی است که ممنوع شده است! ایمی‌آن شوکه می‌شود چون در آن کتاب هیچ چیز بدی وجود ندراد که نیاز به ممنوع شدنش باشد. کتابدار مدرسه هم مثل ایمی‌آن از این وضعیت ناراضی است و در فکر است تا جلسه‌ای ترتیب بدهد و درباره‌ی کتاب های ممنوعه‌ی مدرسه که روز به روز هم لیستشان طولانی‌تر می شود، با انجمن مدرسه صحبت کند.

او از ایمی‌آن دعوت می کند تا به جلسه بیاید و درباره‌ی کتاب‌ها به بزرگتر‌ها، مدیر و معلم‌ها توضیح بدهد اما ایمی‌آن فکرهای دیگری در سر دارد. او باید بفهمد چرا کتاب دوست داشتنی‌اش ممنوع شده؟ چه کسی این دستور را داده است؟ آیا ایمی‌آن می تواند یک کتابخانه‌ی مخفی با تمام کتاب‌های ممنوع‌ شده‌ی مدرسه راه بیندازد؟

خبر جمه آوری کتاب‌­ها در مدرسه پخش می شود و هیاهویی به وجود می آید! دانش آموزان با رهبری ایمی‌آن فهرستی از کتاب‌های ممنوعه جمع آوری می نمایند و برای خود کتابخانه‌ا­ی پنهانی در کمد مدرسه‌ی ایمی‌آن درست می کنند. کتاب‌ها بین بچه‌ها دست به دست می شود و ایمی‌آن همه را به سمت مطالعه‌ سوق می دهد. اکنون که کتاب‌ها توقیف‌ شده‌اند حتی کسانی هم که اهل مطالعه نیستند با اشتیاق به دنبال این آثار ممنوعه می گردند.

این روال ادامه می یابد تا جایی که اوضاع مدرسه به طور کلی تغییر پیدا می‌کند، اما همه چیز بر همین منوال نمی ماند و اقدامات ایمی‌آن مدرسه را به سوی آشوب و جنگی فرسایشی می برد. گرتز این کتاب را ممنوع کنید را به عاشقان کتاب و ادبیات تقدیم می کند و در مورد قدرت بچه‌ها و تغییراتی که می توانند به وجود بیاورند صحبت می کند.

بخشی از متن کتاب

پنجشنبه خیلی زود رسید؛ به خودم که آمدم توی وانت بابا بودم و او داشت من را به جلسه‌ی انجمن می برد. باید توی جلسه‌ی انجمن مدرسه توضیح می دادم که چرا از فرار به موزه‌ی نیویورک خوشم می آید. هر کیلومتری که جلو می رفتیم، از اینکه دهانم را زیادی باز کرده بودم، پشیمان‌تر می شدم. جلسه‌ی انجمن مدرسه توی اتاقی در طبقه‌ی سوم ساختمانی بزرگ و خاکستری، در مرکز شهر تشکیل می شد. میزی منحنی جلوی اتاق بود که بعضی از اعضای انجمن از قبل آن‌جا نشسته بودند و رو به‌ رویشان دو ردیف صندلی خشک بود که با راهروی باریکی از میز جدا شده بود.

جلوی راهرو سکویی قرار داشت که یک میکروفون رویش بود. میکروفونی که قرار بود من بلند شوم و با آن صحبت کنم. تکه کاغذ تاشده‌ای که سخنرانی‌ام درباره‌ی فرار به موزه‌ی نیویورک را رویش نوشته بودم، توی جیبم مچاله شده بود. در تمامِ عمرم فقط یک چیز را دزدیده بودم، یک آبنبات چوبی از سوپرمارکت، وقتی چهار سالم بود. وقتی توی صف پرداخت بودیم، قاپیدمش و چپاندمش توی جیبم؛ اما آن‌قدر بزرگ شده بودم که بدانم کارم اشتباه است و توی تمام مسیر خروج و توی پارکینگ حس می‌کردم آن آبنبات رادیواکتیو است.

حس می کردم همه می توانند آن را ببینند. انگار همه فهمیده‌اند که من دختر بدی هستم. آنقدر احساس سوختن می کردم که یک‌ دفعه زدم زیر گریه و قبل از اینکه سوار ماشین شویم به همه چیز اعتراف کردم. حالا تکه‌ کاغذی که توی جیبم بود همان حس را به من می داد. از اینکه توی مسیر رسیدن به ساختمان شروع به آژیر کشیدن نکرد، تعجب کردم. چه طور قرار بود که بلند شوم و متنم را جلوی بقیه بخوانم؟

نقد کتاب این کتاب را ممنوع کنید

داستان دختر نه ساله ای به نام ایمی که ناپدید شدن کتاب مورد علاقه اش از قفسه کتابخانه مدرسه شان آن هم به این دلیل که تعدادی از پدر مادرها آن را نامناسب تشخیص داده اند، او را به تصمیمی جدید وادار می کند، این که همه کتاب های ممنوعه را بخواند و حتی کاری مهم تر از آن، همه کتاب های ممنوعه را در کمد مدرسه اش جمع کند؛ اما ایمی با این کار باعث می شود در مدرسه درگیری و اتفاقات مختلفی بیفتد…

خواندن کتاب این کتاب را ممنوع کنید را به همه علاقه مندان عزیز پیشنهاد می کنیم.

تعداد بازدید: 684 بار

Alan%20Gratz%20 %D8%A7%D9%84%D9%86%20%DA%AF%D8%B1%D8%AA%D8%B2

عنوان کتاب: این کتاب را ممنوع کنید

نامزد جایزه کتاب Bluestem سال 2020 

نویسنده: الن گرتز

مترجم: سارا عاشوری

تعداد صفحات کتاب: 153 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

«هری هولی» قهرمان رمان خفاش است. نه از آن قهرمان‌ها که هوش زیادی دارند، همه چیز را می‌فهمند و یا از همه برتر هستند. هری به استرالیا آمده تا قاتل دختر نروژی را پیدا کند. با خودش اما جز چمدان و کارت شناسایی اش...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 337
باید بدانید که هدف شما از مطالعه کتاب درک اندیشه‌های مؤلف آن است نه اندیشه‌های خودتان. این اثر چند مقاله از مارسل پروست است، مقاله ای که درباره خاطراتش از روزهای کودک و کتابخوانی است و برای خواننده بسیار جذاب خواهد بود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 276

2 پاسخ

  1. سلام میشه کتاب پسر خوب از جانگ یوجانگ رو بذارید؟ تشکر از سایت خوبتون

    1. با سلام. ممنون از پیشنهاد شما. حتما بررسی می کنیم و در صورت موجود بودن منتشر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *