دستفروش در دادگاه

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دستفروش در دادگاه (nbookcity.com)

دانلود کتاب دستفروش در دادگاه

آناتول فرانس در داستان‌های کتاب دستفروش در دادگاه از ناکارآمدی‌های سیستم قضایی نوشته است.

او با این نوشته‌ها در تلاش بوده تا اجرای عدالت، مجریان قانون و علی الخصوص قضات را زیر سوال ببرد.داستان‌های این کتاب: شکوه قوانین؛ ماجرای کرنکبیی، پوتوآ، امیل، قضات شریف، ژان مارتو، آقای توما، سرقت خانگی و ادمه یا خیریه به‌ جا نام دارند. در هر یک از داستان‌ها، بخشی از دستگاه قضایی بررسی می‌ شود و در قالب یک داستان، نقد می‌شود یا نقاط ضعف آن زیر سوال می‌ رود.

این داستان‌ها، در تلاشند تا نشان دهند که چگونه عوامل مختلف دست به دست هم می‌دهند تا اجرای عدالت با مشکل رو به‌ رو شود. او با داستان‌های کتاب دستفروش در دادگاه بازتابی از جامعه انسانی آن‌ها، نگرانی‌ها و مشکلاتش را نشان داده است.

خلاصه کتاب

مجموعۀ پیش رو با نام دستفروش در دادگاه، ترجمۀ هشت داستان از مجموعۀ «کرنکبیی» است که به همراه چند داستان دیگر در سال ۱۹۰۰ منتشر شد. این کتاب در عصر خود، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. در همان سال‌ها کرنکبیی به‌عنوان مهم‌ترین داستان این مجموعه مورد اقتباس آثار فراوانی در تئاتر و سپس سینما قرار گرفت. تلاش آناتول فرانس در این داستان‌ها، تقدس‌زدایی از صاحب‌منصبان دستگاه عدالت است. او در این داستان‌ها، بی‌عدالتی‌های اجتماعی، ناکارآمدی دستگاه قضایی در اجرای عدالت و جایگاه نادرست نقش‌آفرینان عدالت به‌ویژه قضات را به باد انتقاد می‌گیرد.

در اکثر داستان‌های دستفروش در دادگاه و حتی داستان‌های مجموعه‌های دیگر از آثار آناتول فرانس، شخصیتی به‌ نام آقای برژوره، به‌ عنوان شخصیتی روشنفکر و آزاداندیش، حضور دارد. او از همسرش جدا شده و با خواهرش زوئه و دخترش پولین زندگی می‌ کند. بسیاری از اوقات، آناتول فرانس، افکار خود را از زبان این شخصیت خیالی، بیان می‌کند. هر چه در آثار فرانس جلوتر می‌رویم، شخصیت «برژوره» بیشتر به وی نزدیک می‌شود. انتخاب عنوان داستان‌های این مجموعه، توسط نویسنده با تردید صورت گرفته است. مثلاً در مورد داستان «ادمه، یا خیریه به‌ جا»، ابتدا عنوان «داستانی برای شروع شادمان سال نو» انتخاب شده بود، یا داستان «سرقت خانگی»، ابتدا «یک بزهکار» نام داشت.

«کرنکبیی» به‌عنوان مهم‌ترین داستان این مجموعه و یکی از شاهکارهای بی‌نظیر آناتول فرانس، موضوع نقدهای ادبی زیادی شده است. اگر «کرنکبیی» به‌عنوان نام این مجموعه در نظر گرفته شده بوده و در اینجا نام دستفروش در دادگاه را دلالت می‌کند، از این روست که دیگر داستان‌های این مجموعه، به‌گونه‌ای در راستای داستان «کرنکبیی» هستند. داستان «کرنکبیی» ادعانامه‌ای علیه نظام عدالت حاکم تلقی شده است. برخی معتقدند این داستان الهام گرفته از پروندۀ دریفوس است. گرچه این دو قضیه تفاوت‌های فاحشی دارند، اما هر دو شخص، قربانی اشتباه قضایی شده‌اند.

معرفی نویسنده

آناتول فرانس در دورۀ حرفه‌ای زندگیش مجموعه‌های بی‌شماری را منتشر کرده است. او که، هم در معنا و هم در شیوه، از نویسندگان کلاسیک محسوب می‌شد، در نوشته‌هایش از به کار بردن کلمات انتزاعی با تب‌وتاب عاطفی پرهیز می‌کرد. او در نگارش سبکی شفاف داشت. او حتی زمانی که از تناقض‌های مشکل اما حل‌شدنی زندگی سخن می‌گفت، قلم رسایی داشت. او بی‌شک یکی از نویسندگان مطرح و پرکار فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم و بیستم است. امروزه کتاب‌های این فرزند کتاب‌فروش، مخصوصا کتاب دستفروش در دادگاه نباید در قفسه‌های خاک‌گرفتۀ کتابخانه‌ها رها شود.

او به‌عنوان نویسندۀ مطرح در سطوح بالای ادبی در زمان خودش، به مسائل اجتماعی عصر خود توجه فراوان داشت. آثار او عمدتاً نقدی اجتماعی، تلقی می‌گردند. او با قلم شیوای خود، عوامل بی‌عدالتی‌های اجتماعی را بی‌پروا به نقد می‌کشید. آنچه در آثار او مهم جلوه می‌کند، تنها توجه او به قربانیان این بی‌عدالتی‌های اجتماعی نیست؛ بلکه تمرکز بر علل و عوامل این بی‌عدالتی در آثار او نمود بیشتر دارد. آناتول فرانس بیشتر از آنکه بشرگرا باشد، شاهد و گواه عصر خود است. او با روح بلند خود، چشم بیدار کسانی است که همواره به مسائل زمان خود هوشیارند. کتاب دستفروش در دادگاه اثر بی نظیر این نویسنده واقعا خواندنی ست.

بخشی از متن کتاب

یک قاضی می تواند خوب باشد، چون همه آدم ها بدذات نیستند. قانون نمی تواند خوب باشد، چون مادون همه ایده های حاوی خوبی و محبت است… حقوقدان ها آن را به دقت ایجاد و خشن رها کرده اند. به خاطر همین درنده خویی اش است که باید به آن احترام گذاشت و محترم شمرد. افراد عادت کرده اند که خداوندگان شریر را بپرستند و آنچه برایشان ترسناک نباشد، نزدشان محترم نیست. طرفین دعوا به عادلانه بودن قوانین اعتقاد دارند. اصول اخلاقی شان مانند قضات است و مانند آنها فکر می کنند که یک عمل مجازات شده عملی قابل مجازات شدن است….قوانین عادلانه وجود دارند.

اما قانونی که برای دفاع اجتماع به وجود آمده، در روحش از این جامعه نمی تواند منصفانه تر باشد. تا زمانی که جامعه بر بی عدالتی بنا شده است، قوانین نقش دفاع و حمایت از بی عدالتی را خواهند داشت. و این قوانین زمانی بیشتر قابل احترام خواهند بود که بیشتر ناعادلانه باشند. توجه کنید که قوانین قدیمی برای اکثر افراد، بی انصافی حال حاضر را و نشان نمی دهد، بلکه بی انصافی گذشته را نشان می دهد : که بیشتر دشوار و خشن بوده است. این قوانین یادبودهای زمان های ناخوشایند است که در زمان های ملایم تر همچنان باقی مانده است…. قانون مرده است.

قضات زنده اند و برتری قاضی بر قانون یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. متأسفانه از این برتری کمتر استفاده می شود. معمولا خود قاضی، مرده تر، سردتر و بی احساس تر از متنی که اعمال می کند، به نظر می آید. اونه دنبال انسانیت است و نه اصلا رحمی دارد. در این دسته، هر نوع دلسوزی انسانی، خفه شده است. من اینجا فقط از قضات شریف صحبت می کنم.

نقد کتاب دستفروش در دادگاه

داستان‌های کتاب دستفروش در دادگاه، داستان‌های تاریخ گذشته و مربوط به گذشته‌های دور نیست. بسیاری از مسائل بیان شده، دغدغه‌های جوامع امروزی نیز هست. هدف نویسنده انتقاد از اشتباهات قضایی و یا عملکرد نامناسب برخی از صاحب‌منصبان قضایی، سیاه‌ نمایی تحول‌های صورت‌ گرفته در نظام دادرسی فرانسه و یا هر نظام حقوقی دیگری نبوده است. سخن و قلم آناتول فرانس، دلسوزانه، روشنگر و اصلاح‌گرایانه است.

گرچه مخاطب کتاب دستفروش در دادگاه عام است، اما مترجم، حقوق‌دانان، جامعه‌شناسان، اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی و دانشجویان این رشته‌ها را به‌طور ویژه به مطالعۀ این اثر دعوت می‌کند.

تعداد بازدید: 366 بار

Anatole%20France%20 %D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%84%20%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3 2

عنوان کتاب: دستفروش در دادگاه

مجموعه داستان کوتاه

نویسنده: آناتول فرانس

مترجم: سید حسام الدین سید اصفهانی

تعداد صفحات کتاب: 177 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

خواندن داستان های کتاب شکار، می تواند شما را با دنیای خاص هر کدام از نویسنده ها آشنا کند و همچنین اگر می خواهید داستان نویسی را شروع کنید، این اثر کوتاه به کمک شما خواهد آمد. در ابتدای هر داستان...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 115
زنِ داستان های شیدا حیدری غیرقابل پیش بینی ا ست، نقابی دارد که ممکن است پشتِ آن هول و هراسی باشد یا چشمانی سرد و نافذ که روحِ مخاطب را نشانه رفته اند. برای همین است که در روزگارِ کم رونق شدنِ مجموعه داستان، این کتاب...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 178

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *