ژنرال در لابیرنت

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ژنرال در لابیرنت (nbookcity.com)

دانلود کتاب ژنرال در لابیرنت

این کتاب ژنرال در لابیرنت یک رمان جادوی،تاریخی، انسانی می باشد.  ژنرال در لابیرنت اسم کتابی است از گابریل گارسیا مارکز که در مورد زندگی ژنرال بولیوار آزادی خواه مشهور امریکای جنوبی و لاتین است که کشور بولیوی به افتخار نام او چنین نامیده شده است.

ژنرال در لابیرنت یا همان ژنرال در هزارتوی خود که رمانی در چرایی ماهیت آدمی است و نه بیوگرافی ژنرال بولیوار ، این نام را از آنجا بر خود دارد که ژنرال بولیوار خسته از جنگ و بیماری و در بستر مرگ و احتضار لحظاتی به خود می آید و انگار رو به خود می گوید “” چه وقت از این لابیرنت خارج خواهم شد “

چکیده رمان ژنرال در هزارتوی خود

نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۹۸۹ میلادی به زبان اسپانیایی منتشر شد. آثار و مدارک تاریخی کتاب بر اساس واپسین سفر بولیوار از بوگوتا به نوار ساحلی کلمبیا به قصد سفر به اروپا است. با توجه به شواهد تاریخی، مارکز در این کتاب تصویری جالب از ناامیدی، بیماری و مرگی که به ناچار بر عشق بولیوار به سلامتی و زندگی چیره می‌شود را به نمایش گذاشته است. هر چند که بسیاری از منتقدان ساکن آمریکای لاتین اذعان کرده‌اند که این کتاب ضربه بزرگی به وجه یکی از سرشناس ‌ترین و نمادین ‌ترین افراد این قاره وارد کرده ‌است.

آنها عمده مطالب این کتاب را خلاف واقع دانسته و این کتاب را تنها به زندگی سیمون بولیوار از دیدگاه مارکز تشبیه کرده‌اند، هر چند که برخی دیگر از منتقدان ادبی این قاره این کتاب را به مثابه آهنگی نوید بخش تشبیه کرده‌اند که در راستای ارتقای فرهنگ این قاره و به چالش کشیدن مشکلات سیاسی و فرهنگی در این منطقه جغرافیایی کمک شایان توجه‌ای کرده‌است.

منتقدان موافق این کتاب عقیده دارند که مارکز دریا را در متن این کتاب به عنوان نمادی برای زندگی نوین و جهانی نو در منطقه آمریکای جنوبی به کار برده است و سیمون بولیوار (که در این کتاب نمادی از خودکامگان منطقه به شمار می‌آید) برای ترک کلمبیا هر چه بیشتر به دریا، نزدیک‌تر می‌شود، شانسش برای زندگی کمتر و یاس و ناامیدی بیشتری در برابر خود می ‌بیند.

بخشی از متن کتاب

خوزه پالاسیوس این موضوع را به خاطر نداشت. اما هرگز آن شب باشکوه هشتم ماه فوریه هزار و هشتصد و بیست و شش را فراموش نمی‌کرد. زیرا صبح روز بعد یک مراسم استقبال شاهانه در آن شهر از آن‌ها به عمل آورده بودند. ژنرال هم در پاسخ آن همه محبت، جمله‌ای را گفته بود که از آن به بعد در سر هر میز باده‌نوشی، بدون استثنا تکرار کرده بود که: دیگر در تمامی گستره عظیم پرو، حتی یک نفر از قشون متجاوز و استعمارگر اسپانیا باقی نمانده است. همان روز استقلال قاره عظیم آمریکای لاتین را مورد تایید قرار داده بود و با جملات خودش اعلام کرده بود که آن را تبدیل به وسیع‌ترین، غیرعادی‌ترین و شکست ناپذیرترین پیمان میان ملت‌ها که تاکنون جهان به خود ندیده است، خواهد کرد..

یادداشتی از دکتر داوری اردکانی درباره کتاب 

ژنرال در لابیرنت گزارش عجیبی است از آخرین روزهای زندگی سیمون بولیوار و پایان کار او. نویسنده برای تهیه این گزارش کوتاه چنان که خود گفته است، به آثار و اسناد بسیار مراجعه کرده است. اما «ژنرال در لابیرنت» یک گزارش تاریخی نیست و وقتی یک نویسنده آن هم نویسنده‌ای مثل مارکز، تاریخ می‌نویسد، تاریخ او با تاریخ‌هایی که مورخان می‌نویسند، متفاوت می‌شود. گرچه به گمان ما، مورخان هم نوشته مارکز را تحسین می‌کنند.

سیمون بولیوار، سردار جنگ‌های استقلال امریکا در مقابل اسپانیا، 20 سال از عمر خود را روی زین اسب گذرانده است و هر کس هر چه بخواهد درباره او بنویسد، قاعدتاً باید شرح کارهای او در این مدت باشد، چرا که قبل از این 20 سال دوران رشد و رسیدن به جوانی بوده است. بعد از این 20 سال هم ژنرال مدت زیادی عمر نکرده و از زمان معزولی تا هنگام مرگ را با بیماری گذرانده است.  ژنرال در لابیرنت شرح دوران بیماری تا مرگ بولیوار است. ولی بیماری مردی که از قدرت دور شده است، چه اهمیت دارد؟ و چرا مارکز شرح جنگ‌ها و کار و بار بولیوار در دوران قدرت را ننوشته است؟

قصد مارکز بیوگرافی‌نویسی نبوده و به قهرمان استقلال امریکا هم کاری نداشته است.  من اصلاً کاری به قصد مارکز ندارم. در این گزارش نه فقط شکست و خواری قهرمان، بلکه پایان غم‌انگیز یک دوران را می‌توان دید. نویسنده‌ای که رؤیا از اندیشه او بیرون نمی‌رود، دوران منورالفکری (قرن هجدهم) را خواب و خیالی می‌بیند که پایان آن با تب و لرز توأم است. بولیوار قهرمان استقلال و مرد محبوب جنگ‌های استقلال، باید از کشور خود برود و در عین بیماری و تب و لرز، راه طولانی آبی را با کشتی طی کند که البته این راه طی نمی‌شود و قبل از آن که به مرز برسد، بولیوار می‌ میرد.

تعداد بازدید: 1,421 بار

Gabriel%20Garc%C3%ADa%20M%C3%A1rquez%20 %DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B2 10

عنوان کتاب: ژنرال در لابیرنت (ژنرال در هزار توی خود)

دو ترجمه از این کتاب با عناوین ژنران در لابیرنت و ژنرال در هزارتوی خود برای دانلود علاقمندان در وبسایت شهر کتاب قرار گرفت.

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجمان: رضا فلسفی و هوشنگ اسدی

تعداد صفحات کتاب: 224 و 435 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.07 و 20.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

گابریل گارسیا ماکز پس از نوشتن مقاله‌ای در مخالفت با دولت کلمبیا به اروپا تبعید شد. وقتی که کتاب غیر داستانی سفر مخفیانه میگل لیتین به شیلی را در سال ۱۹۸۶ نوشت، حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ۱۵ هزار نسخه از آن را در آتش سوزاند. او به نوشتن آثاری که گرایش به جناح چپ سیاست در آن مشهود بود ادامه داد. او با فرانسوا میتران رییس جمهور سوسیالیست فرانسه در دهه ۱۹۸۰ دوستی نزدیکی داشت و مدتها نیز از دوستان نزدیک و حتی نماینده فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، بود.

از این قسمت می توانید دسته بندی یا نویسنده مورد نظر خود را انتخاب کنید و به همه کتاب های منتشر شده در سایت دسترسی داشته باشید و یا اسم کتاب مورد نظر خود را وارد کنید.

انتخاب دسته بندی

کاربران عزیز در صورت تمایل می توانید با کلیک روی آیکون های زیر ما را در اینستاگرام دنبال کنید. همچنین با عضویت در کانال رسمی شهرکتاب می توانید به همه مطالب سایت در تلگرام دسترسی داشته باشید.

اینستاگرام
کانال تلگرام

نوشته‌های مشابه

در رمان صد سال تنهایی به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته شده است که نسل اول آن ها در دهکده ای به نام ماکوندو ساکن می شود. ناپدید شدن و مرگ بعضی از شخصیت های داستان به جادویی شدن روایت ها می افزاید ...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 42296
کتاب شخصیت های گمشده رمانی جذاب و خواندنی از نویسنده ای سرشناس یعنی گابریل گارسیا مارکز می باشد.این رمان در ادامه کتاب صدسال تنهایی نوشته شده است و به نوعی کاراکترها و شخصیت های فرعی رمان صد سال تنهایی ...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *