یادداشت های پنج ساله

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
یادداشت های پنج ساله (nbookcity.com)

دانلود کتاب یادداشت های پنج ساله

یادداشت های پنج ساله رمان نیست، مجموعه داستان هم نیست بلکه مجموعه ای است خواندنی از نوشته ها و یادداشت های مارکز درباره موضوعات مختلف. از جایزه نوبل، که شبحش در مواقعی از سال روی سر نویسنده ها می افتد، بگیرید تا بدیمنی نوبل گرفتن و عقاید مارکز درباره نوشتن و سیاست و البته جامعه پیرامونش.

کتاب اگرچه عنوان یادداشت ها را دارد اما از هر قصه و داستانی خواندی تر روایت شده است. مارکز در داستانش به مخاطبین خود نشان می دهد که هر چیزی می تواند ممکن باشد. این کتاب مجموعه یادداشت‌های پراکنده گابریل گارسیا مارکز نویسنده کلمبیایی برنده جایزه نوبل ادبیات در طول بازه سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ است.

بخشی از داستان

کمی به ظهر مانده بود که به شهر آرتزو رسیدیم. دو ساعت تمام دنبال قصری گشتیم که میگل اوترو سیلوا، نویسنده اهل ونزوئلا، در آن گوشه زیبای منطقه توسکانا خریده بود. قصری که در واقع قلعه‌ای بود متعلق به قرون وسطی. یکشنبه ‌ای بود در اوایل ماه اوت، داغ و پرسر و صدا، و پیدا کردن کسی در خیابان‌ها برای پرسیدن آدرس کار آسانی نبود. خیابان‌ها فقط مملو بود از توریست‌های خارجی.بعد از مدتی تلاش بی ‌نتیجه بار دیگر سوار ماشین شدیم، از شهر خارج شدیم و به جاده‌ای رسیدیم که هیچ تابلویی برای راهنمایی نداشت. اما یک پیرزن غازچران به دقت برای ما توضیح داد آن قصر در کجاست. قبل از آن‌که از او خداحافظی کنیم از ما پرسید خیال داریم شب را در آن‌جا بگذرانیم؟

همان‌طور که واقعآ قرار بود در جواب گفتیم فقط برای صرف ناهار به آن‌جا می‌رویم. گفت: «خدا را شکر! چون آن خانه مملو از شبح است.» من و همسرم به اشباح اعتقادی نداریم، به خصوص در روز روشن. پس به خرافاتِ از سر ساده ‌لوحی او خندیدیم، ولی بچه‌ها خیلی خوشحال بودند که عاقبت می‌توانند یک شبح تمام و کمال را به چشم ببینند. میگل اوترو سیلوا که علاوه بر آن‌که نویسنده خوبی است، میزبانی عالی و بسیار خوش غذاست با ناهاری فراموش‌نشدنی در انتظار ورود ما بود. چون کمی دیر کرده بودیم فرصت نشد داخل قصر چرخی بزنیم و بعد سر میز برویم.

مروری بر کتاب

گابریل گارسیا مارکز خود در یادداشت «مصاحبه؟ نخیر متشکرم» از دشواری یافتن پاسخ های متفاوت به سوال های تکراری خبرنگاران سخن گفته است. اما به نظر می رسد خود او دست کم در مورد پرداختن به موضوعاتی که تکراری هستند بر این دشواری فائق آمده باشد. شاید به این دلیل که به قول فاکنر در واقع «هیچ حرف تازه ای برای زدن وجود ندارد».

پس آنچه می ماند شگردهایی برای گفتن است و در واقع همین شگردها هستند که نحوه تفکر هر نویسنده را درباره موضوع تکراری برملا و موضوعی بارها گفته و نوشته شده را «از آن» نویسندگانی بی شمار می کنند بی آنکه در نگاه اول چنین به نظر آید که همه از یک موضوع سخن گفته اند. تازگی یادداشت های مارکز نیز درست به همین کاربرد ماهرانه شگرد بازمی گردد؛ شگردی که مارکز به یاری آن موضوع را از آن خود کرده است.

تعداد بازدید: 1,550 بار

Gabriel%20Garc%C3%ADa%20M%C3%A1rquez%20 %DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B2 13

عنوان کتاب: یادداشت های پنج ساله

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

مترجم: بهمن فرزانه

تعداد صفحات کتاب: 355 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.55 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

گابریل گارسیا ماکز پس از نوشتن مقاله‌ای در مخالفت با دولت کلمبیا به اروپا تبعید شد. وقتی که کتاب غیر داستانی سفر مخفیانه میگل لیتین به شیلی را در سال ۱۹۸۶ نوشت، حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ۱۵ هزار نسخه از آن را در آتش سوزاند. او به نوشتن آثاری که گرایش به جناح چپ سیاست در آن مشهود بود ادامه داد. او با فرانسوا میتران رییس جمهور سوسیالیست فرانسه در دهه ۱۹۸۰ دوستی نزدیکی داشت و مدتها نیز از دوستان نزدیک و حتی نماینده فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، بود.

از این قسمت می توانید دسته بندی یا نویسنده مورد نظر خود را انتخاب کنید و به همه کتاب های منتشر شده در سایت دسترسی داشته باشید و یا اسم کتاب مورد نظر خود را وارد کنید.

انتخاب دسته بندی

کاربران عزیز در صورت تمایل می توانید با کلیک روی آیکون های زیر ما را در اینستاگرام دنبال کنید. همچنین با عضویت در کانال رسمی شهرکتاب می توانید به همه مطالب سایت در تلگرام دسترسی داشته باشید.

اینستاگرام
کانال تلگرام

نوشته‌های مشابه

تدفین مادربزرگ ، شرح ماجرای زندگی و مرگ مادربزرگ، از لحظاتی قبل از مرگ اوست؛ مادربزرگی که «در تمام طول این قرن، مرکز ثقل ماکوندو بود» و «فرمانروایی می‌کرد». درنهایت هم کتاب، با توصیف مراسم تشییع جنازه و تدفین او خاتمه می‌یابد؛ البته نه به‌صورت خطی.
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 1257
روایتی روزنامه ‌نگارانه از کشته شدن جوانی به نام سانتیاگو ناصر به دست دو برادر است؛ مرگی که بعد از گذشت بیش از بیست سال هنوز دست از سر شاهدانش برنداشته، مرگی از پیش اعلام شده که همه از آن خبر داشتند.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2926

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *