همه می میرند

قیمت اصلی 93.000 تومان بود.قیمت فعلی 63.000 تومان است.

نویسنده: سیمون دو بووار

مترجم: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: 401 صفحه

حجم فایل: 31.09 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب همه می میرند pdf

دانلود کتاب همه می میرند pdf

سیمون دو بووار در قالب رمان همه می میرند، سواد و نبوغِ ادبی، تاریخی، فلسفی و روانشناختی‌اش را همزمان به رخ میکشد.

او خواننده را با هیجان به دنبال خودش می‌کشد. لابلای کلمات، نبوغ نویسنده آنجا رخ می‌نماید که حرف های خودش و برداشتش از اگزیستانسیالیسم را به تدریج و هنرمندانه به خورد خواننده می‌دهد، تا جایی که در انتها لزومی ندارد فلسفه اش را توضیح بدهد، یا برای تعریفش دنبال کلمات بگردد. از طرفی، همین بستر فلسفی بهترین جایگاه است برای پرداختن به زندگی، جاودانگی، عشق و روابط انسانی و تعاریفی که هرکدام در قالب فلسفه ای وجودشناسانه پیدا میکنند.

اتمام روایت کتاب همه می میرند در گذشته است؛ آنجایی که انسانی جاودانه در زمان حال نمی‌تواند پاسخی درخور برای کنجکاوی بشر بیابد و محکوم است تا داستان را در دیروز خلاصه کند و رنج جاودانگی را برخود هموار. اما شاید دوبووار هم به خوبی می دانست که انسان فانی به همان چیزی نیاز دارد که فوسکا دغدغه اش را داشت و بیش از این نیازی به تفصیل نیست.

یعنی انسانی که از بدو تولد، مردن را آغاز میکند اما بین این دو چیزی وجود دارد بنام زندگی که با تحقق آرزوهایش در زمان حال باید سپری شود. و همین چکیده اگزیستانسیالیسم دوبوواری و سارتری است. سیمون دو بووار خاطرات شخصیتِ اصلیِ کتاب همه می میرند را طوری بازگو می‌کند که با وقایع تاریخی مهم در ارتباط است و از حال و هوای داخلی آن جریانات صحبت می‌کند.

از امیدها و از نقشه‌ها، از تلاش‌ها و از جریانات راه آزادی او، از شخصیت‌ های فداکار، از کشتار و ظلم به سرخپوستان آمریکایی توسط اسپانیایی‌ها و بسیاری وقایع تاریخی مهم دیگر که به شکلی زیبا بیان می‌کند. حتی می‌توان گفت شخصیت فوسکا خود «تاریخ» است. این اثر، رمان پخته‌ای است که موضوع اصلی آن نفرین زندگی ابدی است.

خلاصه رمان

در کتاب همه می میرند، فوسکا با خوردن معجونی مصری نامیرا می‌شود تا سودای خود را برای دهکدهٔ کوچکش محقق کند. از آنجا به بعد، زندگی او به افقی وسیع‌تر، به افق فناناپذیری و ابدیت کشیده می‌شود. آرزوی فوسکا برای دهکدهٔ کوچکش، معطوف به شهرهای همسایه، سراسر ایتالیا و سرانجام کل جهان می‌شود. فوسکا در روایت ۷۰۰سالهٔ زندگی اش، حکمت‌ های جدیدی از زندگی آدمی می‌آموزد.

او ابتدا خیال می‌کند «هیچ اصلاحات اساسی ممکن نیست، مگر اینکه کل جهان در دست آدم باشد»؛ برای همین می‌جنگد، پیروز می‌شود، شکست می‌خورد، دوباره می‌جنگد، دوباره پیروز می‌شود و باز شکست می‌خورد، می‌کشد، یارانش را از دست می‌دهد، متحد می‌شود، پیمان می‌شکند، فرزند تربیت می‌کند، به امپراطوری بزرگ‌تر می‌پیوندد، در آن نفوذ می‌کند و آنقدر پیش می‌رود تا دست آخر بفهمد هر چه گام برداشته، واپس رفته است.

رمان همه می میرند با نگاهی به زندگی روزانهٔ یک بازیگر تئاتر به نام «رژین» شروع می‌شود. فردی که به‌نظر می‌رسید شخصیتی «نارسیستی» یا خودشیفته دارد و به‌شدت روی نقش‌ها، رؤیاها و اهداف خود پافشاری می‌کند. رژین در سفرهایش به شهرهای مختلف، یک روز با مردی عجیب به نام «رایموندو فوسکا» که شخصیت اصلی رمان سیمون دوبوار است آشنا می‌شود. رژین ابتدا جذب شخصیت مرموز فوسکا می‌شود و با خود عهد می‌بندد که نگاه مرموز و عجیب فوسکا را رمزگشایی کند. اما راز فوسکا چیست؟

چند جمله از کتاب

  • کاش من دو نفر بودم. یکی حرف می زد و یکی دیگر گوش می داد، یکی زندگی می کرد و آن یکی به تماشای او می نشست. چه خوب می توانستم خودم را دوست داشته باشم!
  •  انسان حتی طالب خوشبختی هم نیست. به وقت کشی قناعت می کند تا این که وقت او را بکشد.
  • ناامید نیستم، چون هیچ وقت به هیچ چیزی امید نداشته‌ام.
  • واقعا فکر می‌کنید که در این دنیا می‌توانید بدون بدی کردن خوبی کنید؟
  • پیروزی بر قحطی و طاعون ممکن است؛ آیا می‌شود بر انسان‌ها پیروز شد؟

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

در کتاب همه می میرند pdf، رژین نقطه مقابل فوسکا است، عطش زیادی برای زندگی دارد و از مرگ گریزان است. او به دنبال پول است، به دنبال خوشنامی، معروف بودن و به طور کلی به دنبال همه چیزهای فانی در این دنیا است. درحالی که فوسکا از زندگی گریزان و عطش مرگ را دارد. رژین می‌تواند نماینده اکثریت ما آدم‌های عادی باشد که چنان چنگ به زمین زده‌ایم و از مرگ می‌ترسیم که از خود زندگی غافل شده‌ایم. فوسکا با گفتن قرن‌ها زنده ماندنش، نه تنها رژین، بلکه ما را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

فوسکا که فکر می‌کرد با عمر جاودان، چه کارها که نمی‌کند! بعد از تلاش‌های سیری ناپذیرش برای تغییر جهان، می‌بیند که هیچ‌ چیز تغییرپذیر نیست. هرچه جلوتر می‌رود، می‌بیند‌ هیچ‌ چیز تمامی ندارد. زمان یک دور باطل و تکرار شونده است که مدام کش می‌آید، بی‌آنکه چیزی عوض شود. جنگ می‌شود، صلح برپا می‌شود، و به دنبالش جنگی دیگر شکل می‌گیرد. تا زمانی که انسان‌ها و سیاهی‌هاشان روی زمین باشند، زمین به همین شکل میماند.

چراکه انسان در عین حال که می‌سازد، ویران هم می‌کند. و اگر تنها نامیرای جهان هم بشوی، باز نمی‌شود انسان را نجات داد. چون هرکس باید ناجی خودش باشد. حالا فوسکا قرن‌ها درمیان مردم، مثل مرده متحرکی راه می‌رود. همه‌ چیز برای او رنگ باخته است. گذشته و آینده برایش یکی شده و تنها نظاره‌گر‌ این تکرار است. در کتاب همه می میرند، فوسکا همسفر رهگذران این زندگی کوتاه می‌شود، انسان‌ها وارد زندگی‌اش می‌شوند، هرکدام ذره‌ای از وجود خود را در او ته نشین می‌کنند، می‌میرند و میروند. ولی او باقی می‌ماند…

نقد کتاب همه می میرند pdf

در کتاب همه می میرند pdf، فوسکایِ فناناپذیر خود را خدایی می پندارد که هرچند خالق جسم بشری نیست اما خود را خالق سرنوشت آنها می‌داند. خالقی که می‌خواهد مستبدانه حکمرانِ آرزوها و سرنوشت انسان‌ها باشد و نظمی بی چون و چرا بر آنان نازل کند. اما انسان فناپذیر می‌خواهد خوب یا بد، خودش سازنده یا نابودگر دنیایش باشد. چیزی که نامیرایی فوسکا مانع از درک آن می‌شود.

همچنین فوسکا با نفرین زندگیِ ابدی، راوی تاریخ بشریست، چرخه تکراریِ بی پایانی از جنگها، کشتارها، استبدادها، فتوحات و پیروزی ها… و انسان‌ های میرایی که مدام سودای پیشرفت، تحول، آزادی و صلح دارند و تاریخی که محکوم به تکرار است. فوسکا با جسمی ابدی زندگی‌ای ابدی ندارد. چون نامیرایی هیچ آسودگی ای برایش نیاورده، خود را مرده‌ای می بیند در این دنیای فانی که دیگر هیچ چیز نه برایش معنایی دارد، نه حسی در او برمی‌انگیزد.

در کتاب همه می میرند، کسی که روزی آرزوی زندگیِ جاودانه را داشت حالا به کوتاهی زندگی و میرایی این بشر حسادت میکند. چون وقتی خطر از دست دادنها هست معنا و ارزشِ هر چیز خود را نشان می‌دهد. مفهومی که نویسنده به خوبی آن را به تصویر کشیده، درک این موضوع که طمع داشتن جاودانگی و ابدیت جز تکراری کابوس وار و نفرینی ابدی نیست.

و در این کوتاهی زندگی و میرایی بشر است که آرزوها و خواسته ها شکل میگیرند و حتی اگر محال دست یافتنی به نظر میرسند و انسان مثل رودی جاریست و شوق و انگیزه زندگی در او به جوش و خروش در می‌آید و این مفهومی است که مرگ برای زندگی ایجاد میکند. در آخر: روزی همه می‌میرند اما پیش از مردن زندگی می‌کنند.

کتاب همه می میرند pdf یک زندگی هفتصد ساله را روایت می‌کند که صاحب آن سودای عدالت در سر دارد. بدون شک از خواندن آن به وجد خواهید آمد!

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1410 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “همه می میرند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *