در رویای بابل

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در رویای بابل (nbookcity.com)

دانلود کتاب در رویای بابل

داستان کتاب در رویای بابل درباره یک کارآگاه خصوصی است که وضعیت زندگی بسیار بدی دارد، بازار کارش کساد است، اجاره خانه‌اش را نمی‌تواند بدهد، منشی‌اش را مرخص کرده است و حتی ماشین خود را فروخته است. کارآگاه داستان ما حتی پول ندارد که برای هفت‌تیر خود گلوله بخرد. زندگی او سراسر رنج و بدبختی است اما در این میان خبرهای خوب هم در زندگی او وجود دارد. مثل خبر خوبی که جملات ابتدایی کتاب با آن آغاز می‌شود و یک شروع خواندنی تقدیم خواننده می‌کند.

ریچارد براتیگان در رمان در رویای بابل دو جامعه موازی می‌سازد. این جامعه موازی جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند و جامعه ایده‌آل او یعنی بابل است. در جامعه‌ای که به آن نقد می‌کند حتی یک نکته مثبت هم باقی نگذاشته است. تمام آدم‌های داستان فاسدند و محیط، محیطی بدبو و کِرم‌زده است. همه شارلاتان و منحرفند و دنبال جنازه‌های زنان هستند. او همه چیز را در آن جامعه مطرح می‌کند و شما باید فاسد باشید تا بتوانید در آن جامعه کارتان را انجام بدهید و پیش بروید. این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی جهان پیشنهاد می‌کنیم.

خلاصه کتاب

کتاب در رویای بابل روایت طنز آمیز زندگی کارآگاهی خصوصی است. براتیگان در ابتدای رمان می‌نویسد: «به گمانم من، از جمله به این دلیل، هرگز کارآگاه خصوصی قابلی نشدم، که بیش از حد، در رویای بابل بودم.» این کتاب با نثر جذاب خودش خواننده را با خودش همراه می‌کند و لذت تازه ای از ادبیات را به او می‌چشاند. ریچارد براتیگان نویسنده‌ی مشهور آمریکایی داستان‌نویسی را آن‌چنان تغییر داد که شکل تازه‌ای از پست‌مدرن خلق شد که خاص خود او بود. کارآگاه داستان حاضر یک آدم شکست‌ خورده است ولی هنوز تسلیم نشده و فکر می‌کند می‌تواند ادامه دهد و از عهده زندگی بربیاد.

اما او با پولی که از دوستانش قرض می‌گیرد زندگی خودش را به‌ سختی جلو می‌برد. حتی از همسایه‌های خود هم همه‌ چیز قرض می‌گیرد. کارآگاه داستان می‌توانست موفق باشد به شرطی که در رویای بابل گرفتار نمیشد. حتی می‌توانست وارد نیروی پلیس شود و یک پلیس لایق از آب دربیاید. اما همیشه در موقعیت‌های مهم زندگی‌اش غرق در رویای بابل می‌شود و وقتی هم در این رویاها غرق شد با علاقه آن را دنبال می‌کند چرا که او قهرمان بابل است. بابل یک سرزمین رویایی است که در آن، کارآگاه شکست‌خورده ما در آنجا یک همه‌ فن حریف و ناجی است. در کنار داستان کتاب، داستان بابل نیز شرح داده می‌شود.

بخشی از متن کتاب

هیچ جایی نبود بروم پولی برای خرید گلوله گیر بیاورم، برای همین تصمیم گرفتم جایی بروم که گلوله همیشه هست: پاسگاه پلیس. رفتم سمت دادسرای خیابان کارنی کارآگاهی را ببینم که یک وقتی دوستان خیلی خوبی برای هم بودیم، می خواستم ببینم می شود چند تا تیر ازش قرض بگیرم یا نه.  شاید شش تا تیر به من قرض داد و من به ملاقات مشتری رفتم و پیش ـ پرداختی گرفتم. قرار بود جلوی ایستگاه رادیو، پایین خیابان پاول، مشتری ام را ملاقات کنم. ساعت ۲ بعدازظهر بود و ۴ ساعت برای پیدا کردن تیر وقت داشتم. درباره ی این که مشتری ام چه کسی است و از من چه می خواهد هیچ ذهنیتی نداشتم.

فقط این را می دانستم که، ساعت شش جلوی ایستگاه رادیو با هم ملاقات می کردیم و بعد مشتری به من می گفت چه کار باید براش بکنم، من هم تلاش ام را می کردم که پیش پرداختی بگیرم.

آن وقت یک چند دلاری به زن صاحب خانه می دادم و می گفتم ماشین ضدگلوله ای که میلیون ها دلارِ مرا می آورده، نزدیک فونیکس آریزونا در مه کاکتوسی گم شده، اما نگران نباشد، چون بی بروبرگرد مه دیر یا زود برطرف خواهد شد و آن وقت پول هم دوباره راه می افتد و می آید.  اگر پرسید « مه کاکتوسی » دیگر چه صیغه ای است، می گویم بدترین نوع مه، چون پر از خارهای نوک تیز است. خارها به حالت بسیار خطرناکی در میان مه می چرخند. بهترین کار این است که همان جا که هستی بمانی و صبر کنی تا مه کاکتوسی گم و گور شود.  آن میلیون ها دلار هم منتظر اند تا مه برطرف شود.

نقد کتاب در رویای بابل

داستان در رویای بابل، روایتِ یک کارآگاه خصوصی ست که در خواب و خیال شهر قدیمی و افسانه ای بابل، تمام زندگی اش را باخته است. راوی البته جایی به طور ضمنی به باختن اعتراف نمی کند ولی یخچال خالی و مملو  از کپک و  آپارتمان بی پنجره و گرسنگی و خیلی تصاویر عینی دیگری که سرتاسر داستان را در تلخ و شیرین طنزش غرق کرده، نشان از این بیچارگی و بازنده بودن دارد. رمان حاضر از معدود آثار ریچارد براتیگان است که روایتی سر راست دارد. رمانی در نهایت جذابیت، كه حاصل تجربیات اعجاب‌انگیز نویسنده در عرصه خلاقیت ادبی است. این اثر همتا و حتی فراتر از صید قزل‌آلا در آمریكا است كه سنت شكنی ادبی را در آمیزه‌ای از ژانرهای سنتی به نمایش می‌گذارد: براتیگان در بهترین براتیگان بازی‌اش!

تعداد بازدید: 841 بار

Richard%20Brautigan%20 %D8%B1%DB%8C%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: در رویای بابل

جزو برترین کتابهای کمدی سیاه

نویسنده: ریچارد براتیگان

مترجم: پیام یزدانجو

تعداد صفحات کتاب: 237 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 5 ساعت قبل
تعداد بازدید: 35121
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 108

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *