دیگر دوستی موثر

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دیگر دوستی موثر (nbookcity.com)

دانلود کتاب دیگر دوستی موثر

کتاب دیگر دوستی موثر فرصتی است برای آدم‌هایی با پیشینه‌های گوناگون و عرصه‌ای است برای آدم‌هایی که با وجود زندگی در جوامع ثروتمند، بیشتر از متوسط جامعه درآمد ندارند.

این آدم‌ها می‌توانند با بخشیدن مثلا، ۱۰ درصد از درآمدشان به خیریه‌های موثر، زندگی ببخشند، بینایی دوباره هدیه دهند، یا به طرق متفاوت دیگر به آدم‌هایی کمک کنند که دارای درآمدی معادل ۱ یا ۲ درصد درآمد متوسط در ایالات متحده هستند. از مهم‌ترین مطالبی که در این کتاب آمده است مقدمه مصطفی ملکیان و محمدرضا جلائی‌پور است که هر کدام در مطالب خود از جهاتی به کتاب پیتر سینگر اشاره کرده‌اند.

گاهی اوقات می‌پنداریم هیچ قدرتی نداریم، اما این‌طور نیست. حقیقتاً می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم، گرچه دنیا دفعتاً در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد. بر خیری که شخصاً می‌توانید برسانید تمرکز کنید، نه بر مسائلی که باقی می‌مانند یا حلشان دست شما نیست. کاهش دادن رنج، چه در انسان و چه در حیوانات، مطلوب است، حتی اگر از بین‌ بردن برخی رنج‌ها فعلاً ممکن نباشد.

سعی کنید با بهره‌گیری از روش‌هایی که در این کتاب معرفی شده است بیشترین خیر ممکن را برسانید، تغییری در دنیا حاصل کنید، و به بقیه‌ی فعالانِ عرصه‌ی دیگر دوستی موثر بپیوندید. رفتار و ارزش‌های مطلوبِ فعالان جنبش دیگردوستی مؤثر در هماهنگی با یکدیگرند. این هماهنگی سبب شده است زندگی پربارتر و کامیاب‌تری داشته باشند.

خلاصه کتاب

پیتر سینگر نویسنده این کتاب دیدگاه فلسفی فایده‌گرایی دارد و جنبش دیگر دوستی موثر وی نیز بیشتر بر پایه‌ی همین دیدگاه اخلاقی است. فردی که دیگردوست موثر است تفاوت بارزی با بخشندگان پرشور احساساتی و غیرسنجش‌گر دارند زیرا چنین افرادی چندان علاقه‌ای ندارند که بدانند کار خیری که انجام می‌دهند آیا واقعا سبب خیر می‌شود؟ دیگردوستان موثر به جای تکیه بر احساساتشان امور اخلاقی را به دست عقل می‌سپارند.

برای دیگردوستان موثر جهانی مطلوب است که رنج کمتر و شادکامی بیشتری داشته باشد. دیگردوستان موثر ساده زندگی می‌کنند و بخش بزرگی از درآمدشان را به موثرترین خیریه‌ها اهدا می‌کنند. حرفه‌ای را برمی‌گزینند که بیشترین درآمد را دارد برای رساندن بیشترین خیر ممکن. ایده دیگر دوستی موثر را نشر می‌دهند و بخشی از بدنشان را به غریبه‌ها اهدا می‌کنند.

تصور کنید قطاری در حال حرکت است و می‌تواند در دو مسیر حرکت کند. مسیر اول، به سوی تعدادی کودک می‌رود که روی ریل ایستاده‌اند و قطعاً برخورد قطار آن‌ها را می‌کشد. مسیر دوم، به سمت اتومبیل لوکس شما می‌رود که روی ریل گیر کرده و نتوانسته‌اید آن‌را حرکت دهید. شما سوزن‌بان هستید و می‌توانید مسیر قطار را به سمت یکی از این دو مسیر هدایت کنید. شما قطار را به کدام سمت هدایت خواهید کرد؟ کودکان یا اتومبیل لوکس خودتان؟

این آزمایش ذهنی را پیتر سینگر فیلسوف اخلاق استرالیایی، نویسنده کتاب مشهور آزادی حیوانات، و صاحب ایده‌هایی درباره گیاهخواری، آزادی بیان، اخلاق زیستی و شاید از همه مهم‌تر برای بحث ما، صاحب ایده دیگر دوستی موثر طراحی کرده است. پاسخ‌تان به پرسش سینگر چیست؟ آیا شما قطار را به سمت خودرو لوکس خودتان هدایت می‌کنید و جلوی کشته شدن کودکان را می‌گیرید؟ اکثریت آدم‌ها احتمالاً همین کار را می‌کنند. این پاسخ پی‌آمد مهمی دارد.

ایده پیتر سینگر این است که بسیاری از ما، آن‌ها که توان خرید کالا و خدمات لوکس نظیر خرید ساعت گران‌قیمت، خوردن شام در رستوران بسیار گران، زندگی در خانه‌های اشرافی، سوار شدن بر خودروهای لوکس، استفاده از عینک و لباس برند و … داریم، در عمل و زندگی روزمره، قطار را به سمت کودکان هدایت می‌کنیم. سینگر حامی ایده استفاده از درآمد مازاد برای نجات کودکان است. ما در حالی که می‌توانیم هزینه‌ای را که برای بسیاری از کارهای لوکس زندگی‌مان هزینه می‌کنیم، برای نجات کودکان در خطر جهان اختصاص دهیم، از خیر مصارف لوکس خودمان نمی‌گذریم.

کودکانی هستند که با چند ده یا چند صد هزار تومان از ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی که یک عمر آن‌ها را می‌آزارد نجات می‌یابند. این حکایت کم‌وبیش در زندگی بسیاری از ما جاری است. پیتر سینگر طرفدار استفاده از درآمد مازاد صاحبان این گونه درآمدها برای مقابله با مرگ و سایر خطراتی است که کودکان در خطر را تهدید می‌کند. جلوگیری نکردن از مرگ کودکان در خطر از نظر او با کشتار انسان‌ها تفاوتی ندارد. بنابراین هر کدام از ما که درآمد مازاد داریم و از آن می‌توانیم برای نجات کودکی استفاده کنیم، یادمان باشد که شاید سوزن‌بانی هستیم که قطار را به سمت کودکان هدایت می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

اگر استعداد بهره گرفتن از عقلانیت ما را قادر سازد که از دیدگاهی جهان شمول تر، خیر دیگری را به اندازه خیر خود با اهمیت بدانیم، می توان توضیح داد که چرا دیگردوستان مؤثر منطبق با چنین اصولی حرکت می کنند. مانند توانایی کارکردن در حوزه ریاضیات پیشرفته، این استفاده از عقل هم برای فهم حقایق بنیادین اخلاقی محصولی از یک خصیصه یا توانای دیگر است؛ توانایی دیگری که در فرایند تکامل، از آن جهت، انتخاب شد که آمادگی تولید مثل به ما میداد – همان چیزی که در نظریه تکامل «اسپاندرل» می نامند. 

شواهد بیشتر برای تأیید این فرضیه که عقل میتواند عنصر مهمی در انگیزه بخشی به دیگردوستی بازی کند، مبتنی بر مشاهده رفتارها و گفتارهای دیگردوستان مؤثر است. وقتی درباره چرایی فعالیت هایشان صحبت می کنند، از زبانی استفاده می کنند که بیشتر حاکی از بینشی عقلانی است تا برانگیزشی هیجانی. برای مثال، زل کراوینسکی به یان پارکر گفته بود که دلیل این که بسیاری از مردم میلش به اهدای کلیه اش را نمی فهمند این است که «ریاضیات را نمی فهمند». البته که منظور او دقیقا معنای تحت اللفظي این کلمات نیست.

منظور کراوینسکی این است که مردم نمی فهمند که با توجه به این که احتمال مرگ در اثر اهدای کلیه یک در ۴ هزار است، اهدانکردن کلیه به مثابه باور به این است که زندگی صاحب کلیه ۴ هزار برابر بیشتر از زندگی فرد غریبه ارزش دارد. زل معتقد است که این باوری توجیه ناپذیر است. با این مثال، زل سعی می کند قصور دیگران در فهم انگیزه اش را با اشاره به کمبود یک توانایی شناختی و نه غیاب یک احساس یا هیجان نشان دهد. وقتی توبی أرد چگونگی گرویدن به سمت چیزی را که حالا دیگر دوستی مؤثر می نامیم توضیح می داد، نظری مشابه داشت.

نقد کتاب دیگر دوستی موثر

کتاب دیگر دوستی موثر بر این ایده ساده اما عمیقا ناراحت کننده بنا شده است که داشتن یک زندگی کاملا اخلاقی شامل انجام “بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید” است. چنین زندگی مستلزم داشتن یک دیدگاه کاملا غیر عاطفی در مورد خیرخواهانه است: برای اینکه یک دریافت کننده شایسته حمایت ما باشد ، یک سازمان باید بتواند نشان دهد که با پول یا زمان ما بیشتر از سایر گزینه هایی که پیش روی ماست، سود خوبی خواهد برد.

سینگر ما را با مجموعه ای از افراد قابل توجه آشنا می کند که زندگی خود را مطابق با این ایده ها تغییر ساختار می دهند و نشان می دهد که چگونه ، به طور متناقضی ، زندگی نوع دوستانه زندگی اغلب منجر به تحقق فردی بیشتر از زندگی برای خود می شود. انجام بهترین کارها ، چالش هایی را ایجاد می کند که سینگر در نیویورک تایمز و واشنگتن پست برای کسانی که به هنر کمک می کنند و همچنین موسسات خیریه متمرکز بر کمک به همشهریانمان، به جای کسانی که ما می توانیم بیشترین کارها را انجام دهیم ، در این زمینه انجام داده است.

نوع دوستی ها در حال گسترش دانش ما درمورد امکانات زندگی کمتر خودخواهانه و اجازه دادن به عقل ، به جای احساسات ، برای تعیین نحوه زندگی ما هستند. انجام بهترین کارها امید جدیدی برای توانایی ما در مقابله با فوری ترین مشکلات جهان است. کتاب دیگر دوستی موثر توسط انتشارات « نشر نی » به چاپ رسیده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 577 بار

Peter%20Singer%20 %D9%BE%DB%8C%D8%AA%D8%B1%20%D8%B3%DB%8C%D9%86%DA%AF%D8%B1

عنوان کتاب: دیگر دوستی موثر

رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می دهد

نویسنده: پیتر سینگر

مترجم: آرمین نیاکان

تعداد صفحات کتاب: 291 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.41 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

توصیفات متفاوت از صحنه ها و نثر بی نهایت جذاب و شخصیت پردازی خلاقانه، به موراکامی در تعریف روایت هایی از انفجار معنای انسان در سکوتش در برابر جهان اطرافش کمک کرده است. اگر آثار هاروکی موراکامی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 210
بچه ها به امنیت، عشق، آزادی، شناخت، حمایت و تفریح نیاز دارند تا به تعادل و آرامش درونی برسند. همچنین نیاز دارند که مثل یک بزرگسال جدی گرفته شوند و احساسات، نیازها و آرزوهایشان به رسمیت شناخته شود...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 548

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *