فروشنده‌ دوره گرد

آخرین ویرایش: 2 ماه قبل
فروشنده‌ دوره گرد (nbookcity.com)

دانلود کتاب فروشنده‌ دوره گرد

خوانندهٔ کتاب فروشنده‌ دوره گرد نباید از چیزی غفلت کند. او نمی‌تواند به جوابی قطعی برسد، چون جوابی قطعی وجود ندارد!

رمان پیش رو، ویژگی‌های آثار دیگر پیتر هاندکه را نیز داراست. اهمیت نظم، اهمیت حضور اشیا و جان بخشی به آنها، جملات کوتاه و کلیدی، وضعیت انسان معاصر در جهان پیرامون از جمله موتیف‌هایی هستند که در آثار این نویسنده به خوبی قابل ردیابی می‌باشند.

ما در کتاب حاضر چندین نشانه می‌بینیم که باید به آنها توجه داشت. بخش هایی از داستان که به عنوان مقدمه و چهارچوب داستانی در ابتدای هر فصل آمده اند با فونت ایتالیک نوشته شده اند. این بخش به مثابه پلان برای معماری و یا فلسفه جنایت و یا چگونگی پردازش داستان جنایی و به عنوان کلیدی برای حل جنایت قرار گرفته تا مخاطب، مفهوم داستان پیش رو را بهتر و بیشتر متوجه شود و از راز قتل آگاهی یابد.

خلاصه کتاب

هاندکه رمانِ فروشنده‌ دوره گرد را سالِ 1967 منتشر کرد، رمانی که براساس قواعد ژانرِ پلیسی و در استقبال از آثار ریموند چندلر نوشته شده اما فراتر از ژانر مذکور حرکت می‌کند. رمان داستانِ یک فروشنده است که شاهد جنایت است، مردی که می‌تواند ببیند و برای همین در هر لحظه و تکه‌ای از متن مخاطب با رازها و رمزهایی که او به آن‌ها اشاره می‌کند همراه می‌شود مگر کلید حلِ معما را بیابد. یک رمان درخشان و البته مهیج که قرار است خواننده‌ی خود را غافلگیر کند…

همان‌طور که از نامش هم پیداست قهرمان داستان یک فروشنده دوره گرد است. او همه‌چیز را مشاهده می‌کند. کوچک‌ترین وقایع را ثبت می‌کند. او شاهدی است که همه جا هست. خواننده این داستان که در تمام قسمت‌های داستان پیشرو است خود به شاهدی تبدیل می‌شود که هیچ‌ چیز نباید از نگاهش پنهان بماند.  هاندکه مرتب از طنز و کنایه استفاده می‌کند حتی وقتی صحبت از جسدی است.

سبک نوشتاری او منحصر به خودش است. نویسنده کتاب فروشنده‌ دوره گرد از معما نویسی، کدگذاری، تصویرپردازی و پیچیدگی با ساده‌ترین کلمات و موقعیت‌ها استفاده می‌کند. برای درک آثار او باید به کوچک‌ترین چیزها توجه کرد مانند ویرگول و… او گاهی مانند یک فیلم‌نامه‌نویس عمل می‌کند. این سبک منحصر به‌ فرد او نتیجه‌ نگاه خاص او به کلمات و ادبیات است.

بخشی از متن کتاب

او مستأصل شده، چون موقعیت هایی را می شناسد که می تواند آنها را با موقعیت کنونی اش مقایسه کند. به محیط جدید عادت نمی کند. گفتن حقیقت به نظرش مسخره می آید. تعقیب کننده او را تا توی خواب دنبال خواهد کرد. همه دلداری اش میدهند، چون او آنها را آرام نمی کند. «شما بیشتر از چیزی که اعتراف می کنید میدانید!» یک لحظه، الان، در نظرش زمان طولانی می آید. او هنگام هر واقعه، تازه سروکله اش پیدا شده بوده. در عکس فقط یک نفر گپهای سیاه بالای چشم هایش ندارد.

تماشا می کند چه طور شخص روبه رویی توی دلش می خندد، درحالی که فنجان چای را حق به جانب در دست نگه داشته. تازه اگر می خواستند از افکارش سر درآورند دوره اش می کردند. همان اول حرکت می داند که ضربه به هدف خواهد خورد. در آن سخنرانی طولانی سراسر تأیید، بی صبرانه منتظر یک آماست. به او وقت میدهند چیزی بگوید. با تکان دادن سر، تنها آزادی حرکت ممکنش را امتحان می کند. آنها اشیایی را جلو او قرار می دهند تا او با استفاده کردن از آنها خود را لو بدهد.

پای تلفن که نمی تواند در آن مورد صحبت کند. لبخندش میتواند خیلی معنیها داشته باشد. موقع حرف زدن، به چیز دیگری فکر می کند. روی در آثار سوختگی با سیگار را می بیند. از درد صورتش را کنار می کشد. قدش برای دیوار خیلی کوتاه است. تازه وقتی جمله را به زبان می آورد متوجه میشود که دارد دروغ می گوید. می خواهند از او چند سؤال بکنند. طوری نگاه می کند انگار خیابانی خالی جلو رویش است. زیپ گیر کردها سعی می کنند اعتماد او را با حرف زدن از متعلقاتش جلب کنند.

وسط صحبت ها باید چیزی یادش آمده باشد. «صبر ما تمام شده.» کم کم سکوت قابل تحمل می شود. برای به حرف درآوردنش نمی گذارند احساسات شان را از روی حالات صورت شان بخواند. او وانمود می کند. هربار که نگاهش می کنند، به نظر می آید مچش را گرفته اند. هوای تازه برایش خوب است! وقتی صدایش را پایین می آورد توجه می کنند. یک بار که یکی سعی می کند به او تف کند آب دهانش را فرو می دهد. هنوز به او احتیاج دارند.

نقد کتاب فروشنده‌ دوره گرد

در کتاب فروشنده‌ دوره گرد، پیتر هاندکه عباراتی را در داخل گیومه قرار داده است که به مثابه دیالوگ شخصیت‌ها می‌باشند و توجه به آنها حائز اهمیت است. همچنین اشیا در داستان قدرتی فوق العاده دارند. گاهی داستان را از دید اشیا می‌بینیم، گاهی آنها به عنوان مجازی از شخصیت‌ها قرار می‌گیرند و در نتیجه نقشی تعیین کننده در پیش برد داستان دارند.

این رمان، با وجود رعایت قواعد ژانر، یک داستان عادی و روتین جنایی نیست که پیشتر خوانده ایم. در نتیجه توجه به فرم داستان و نوشتار برای درک بهتر آن ضروریست. فرم داستانی به مثابه پازل است که مخاطب از طریق کدهایی که هاندکه به او می‌دهد، باید در انتها بتواند این پازل را کامل کند.

در رمان فروشنده دوره گرد، زنان و عموما از نوع اغواگرشان، بیشتر با وسایلشان و جسمشان تعریف می‌شوند. کفش پاشنه بلندی که می‌پوشند، آرایشی که می‌کنند، فعالیتی که انجام می‌دهند و در نقش جنسی قرار گرفته اند، همه معرف شخصیت زن در کتاب پیتر هاندکه می‌باشند.

در داستان‌های جنایی و عموما نوآر، زن دارای چنین شخصیت و شمایل اغواگریست است که آن را فم فتل به معنای زن فتانه می‌نامند. زنی که بیشتر ابزار است و در اینجا هم با اشیا توصیف شده و عموما در نهایت نیز به قتل می‌رسد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 521 بار

Peter%20Handke%20 %D9%BE%DB%8C%D8%AA%D8%B1%20%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%AA%DA%A9%D9%87

عنوان کتاب: فروشنده‌ دوره گرد

نویسنده: پیتر هاندکه

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2019

برنده جایزه ی فرانتس کافکا در سال 2009

مترجم: آرزو اقبالی

تعداد صفحات کتاب: 136 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.92 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

لباس کاملاً قالب تنش بود. انگار برای او دوخته بودند. هیجان زده شد، مثل کسی که جریان ضعیف برق از داخل اعصابش گذشته باشد؛ احساس کرد همه‌ی بدنش مورمور می‌شود. نوعی شور و...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 160
داستان مردی است که لحظه به لحظه بیشتر در جنون فرو می‌رود، او نام خودش را به‌خاطر نمی آورد و در یک منطقه سرد در خانه‌ای روستایی زندگی می‌کند، خانه روی یک جریان آب زیرزمینی ساخته شده است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 229

2 پاسخ

  1. ترجمش میتونس بهتر باشه ولی در کل کتاب خوبی بود

  2. این کتاب را به دوستداران رمان‌های معماگونه و شاهکارهای ادبی دنیا پیشنهاد می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *