زندگی پدرم چارلی چاپلین

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
زندگی پدرم چارلی چاپلین (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندگی پدرم چارلی چاپلین

زندگی پدرم چارلی چاپلین روایت پسر چارلی چاپلین از زندگی نابغه هنر هفتم است. چاپلین مردی بود که از زمانه خود پیش بود و با دید اجتماعی- انتقادی‌اش آثاری جاودانه را در تاریخ سینما به وجود آورد. چارلز چاپلین در این کتاب، موشکافانه از زندگی و هنر پدرش سخن می‌گوید. بخش مهمی از نوشته‌های این کتاب برای خواننده تازگی خواهد داشت چراکه جزئی‌ترین روحیات چارلی، این هنرمند بزرگ را بازمی‌نمایاند.

چارلى در خانواده تنگدستى به دنیا آمد. از آنجا که مادرش بازیگر تئاتر بود، او نیز از دوران کودکى دل‌بستگى شدیدى نسبت به این هنر پیدا کرد. اولین فیلمى که توسط چارلى چاپلین کارگردانى شد، دستگیرى در کاباره بود و نیز فیلم دیکتاتور بزرگ یکى از شاهکارهاى چاپلین و عالم سینماست. او با این فیلم فریاد اعتراض خود را علیه جنگ و فاشیسم به اوج رساند. او از زمان خود جلوتر بود و با دید اجتماعى خاص خود به تحلیل علل پدیده‌ها مى‌پردازد و بیننده را در جریان این حوادث قرار مى‌دهد.

بخشی از متن

عکس العمل پسری یازده ساله که به او بگویند پدرش او را دوست ندارد و هرگز دوست نداشته، چیست؟ حالا دیگر من هروقت به خانه بالای تيه می رفتم، مکررا پدرم، کلمات و حرکات او و حالات چهره اش را مورد مطالعه قرار می دادم که احساسات واقعیش را نسبت به خودم درک کنم، چه صمیمانه و گرم باشد و چه بی تفاوت و سرد. هیچ وقت چیزی از او درنیاوردم. چون همان پدری بود که بود. این من بودم که تغییر یافته بودم. بی آنکه خودم متوجه شوم رفتارم با او رسمی شد. مثل این بود که در خانه خودم بیگانه شده بودم. یک روز از خاطرم گذشت که می توانم مسئله را با سئوال صریح از پدرم درباره اوضاع و احوال تولدم، حل کنم.

اما از اين کار می ترسیدم. از چه می ترسیدم؟

آیا از این می ترسیدم که بفهمم همه ماجرا راست و درست است؟

آیا از این می ترسیدم که اصلا جوابی نشنوم؟

پولت چنان تماشاگر و مصاحب خوبی بود که پدرم هر روز هزاران حقه و شیرین کاری برای او درمی آورد که یکی از دیگری عجیب تر و مضحک تر بود. پدرم هنگامی که سر خلق بود از روی کاناپه يا صندلی، موهایش را روی پیشانی می ریخت و دستش را در جیب جلیقه اش می کرد و در اطراف اطاق می خرامید و درست قیافه ناپلئون بناپارت را که مسحور او بود به خود می گرفت. بعضی وقت ها که شب به نظرش دراز می آمد، با گرفتگی ازجا برمی خاست و با ابهت تمام اعلام می کرد: «من می خواهم بروم بخوابم، شب بخیر، عزیزان من!»و بعد پشت کانایه می رفت و در امتداد آن قدم می زد و به تدریج با هر قدم چنان خم می شد که آدم خیال میکرد از پلکانی پایین میرود، به صورتش حالت ابلهانهای میداد.

چکیده کتاب

چارلى چاپلین بى‌شک یکى از نابغه‌هاى هنر هفتم است، زیرا او نخستین کسى است که سینماى مؤلف را بنیان گذاشت. یعنى چنان سینمایى که در آن تمام عوامل سازنده عملى و فکرى فیلم متعلق به یک تن است.چارلى در خانواده تنگدستى به دنیا آمد. از آنجا که مادرش بازیگر تئاتر بود، او نیز از دوران کودکى دلبستگى شدیدى نسبت به این هنر پیدا کرد. اولین فیلمى که توسط چارلى چاپلین کارگردانى شد، «دستگیرى در کاباره» بود. و نیز فیلم دیکتاتور بزرگ یکى از شاهکارهاى چاپلین و عالم سینماست.

او با این فیلم فریاد اعتراض خود را علیه جنگ و فاشیسم به اوج رساند.

او از زمان خود جلوتر بود و با دید اجتماعى خاص خود به تحلیل علل پدیده‌ها مى‌پردازد و بیننده را در جریان این حوادث قرار مى‌دهد. اینک پسر چارلى با استفاده از خاطرات خود دست به تصنیف کتابى زده است که در آن از خاطرات خود با پدرش سخن مى‌گوید. مسلمآ مطالعه در زندگى نابغه دنیاى سینما آن هم از زبان پسر بزرگ خواندنى خواهد بود. زیرا در این اثر چارلز با دید موشکافانه خود هم از زندگى هنرى پدرش بحث مى‌کند و هم احساسات و عواطف او را بیرون از کار هنرى‌اش و در محیط خانواده بررسى مى‌کند. بخش مهمى از مطالب کتاب براى خواننده تازگى خواهد داشت زیرا جزئیات کار هنرى چارلى که پسرش از نزدیک ناظر و شاهد آن بوده است، در این اثر بازگو شده است.

واین خود فرصت ‌مغتنمى است در راه‌ شناخت هرچه ‌بیشتراین هنرمند بزرگ.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. سرگذشت 10 طنزپرداز به‌یادماندنی برتر جهان
  2. برای یک روز بیشتر
  3. مرگ فروشنده
  4. این آهنگ را قبلا هم شنیده ام
  5. هزار و یک شب جلد سوم

تعداد بازدید: 606 بار

Charlie%20Chaplin%20 %DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%DB%8C%20%DA%86%D8%A7%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: زندگی پدرم چارلی چاپلین

نویسنده: چارلز چاپلین

مترجم: حسن مرندی و منصور تاراجی

تعداد صفحات کتاب: 346 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.74 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 1047
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 4042

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *