سه گانه ی دوقلوها

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کتاب سه‌گانه‌ی دوقلوها (nbookcity.com)

دانلود کتاب سه گانه ی دوقلوها

کتاب سه گانه ی دوقلوها (دفتر بزرگ، مدرک و دروغ سوم)  در سال 1986 منتشر شد و در همان سال جایزه‌ی ادبی کتاب اروپا را به دست آورد.

این کتاب به حدی موفق بود که توانست جایگاه کریستوف را به عنوان نویسنده‌ای موفق در ادبیات اروپا تثبیت کند. نویسندگان بسیاری درباره‌ی جنگ جهانی دوم نوشته‌اند اما داستانی که نگاه متفاوتی نسبت به این مسئله داشته باشد بسیار اندک است و آگوتا کریستف در گروه معدود نویسندگانی قرار دارد که به زیبایی از عهده‌ی این موضوع برآمده است.

این نویسنده‌ در کتاب دفتر بزرگ زندگی کودکان را در ایام جنگ به تصویر می‌ کشد. او برای نوشتن این کتاب از تجربیات شخصی خود الهام گرفته است. بسیاری می‌ دانند که جنگ تبعات وحشتناکی دارد اما کمتر کسی به فکر آسیب‌ پذیرترین گروه که همان کودکان هستند می‌ افتد.

خلاصه کتاب

این مجموعه با سادگی کم نظیری در ارائه ی حکایتی چند بخشی، داستان دو برادر دوقلو با نام های کلاوس و لوکاس را روایت می کند که در غل و زنجیر اسیر شده اند؛ اسارتی که استعاره ای هنرمندانه از نیروهایی است که از زمان جنگ جهانی دوم، بین «برادران» در اکثر مناطق اروپا تفرقه انداخته است. سه گانه ی دوقلوها با «دفتر بزرگ» آغاز می شود. در رمان حاضر، شاهد دوران کودکی این دو برادر هستیم، زمانی که آن ها در کشوری جنگ زده سرگردانند و مجبورند برای زنده ماندن دست به هر حقه و شرارتی بزنند.

در کتاب مدرک، لوکاس با چالش اثبات هویت خود و وجود برادر گمشده اش، که به دنیای دیگری ورود کرده، روبه روست. آخرین کتاب این مجموعه، کتاب دروغ سوم ،که این سه گانه را می بندد ، یک الگوی تلخ از اروپای شرقی و غربی امروز است و کاوشی عمیق در ماهیت هویت ، داستان گویی، حقایق و نادرستی هایی است که در قلب همه نهفته است. این سه گانه ی تحسین شده به دلیل سبک منحصر به فرد نگارشی و خط داستانی جذاب آن تا کنون به زبان های مختلفی ترجمه شده است.

داستان دفتر بزرگ به عنوان جلد اول از سه گانه دوقلوها‌ی شصت و دو فصل دارد. هر فصل حداکثر دو و یا سه صفحه است. فصل‌هایی که مانند موضوع انشا نامگذاری شده اند. دوقلوها تصمیم گرفته اند با هم درس بخوانند درس‌هایی را مشخص کرده اند که انشا یکی از آنهاست. هردو با یک موضوع انشا می‌نویسند و انشای بد در آتش انداخته می‌شود و انشای خوب در دفتر بزرگ پاکنویس می‌ شود.

برای تصمیم گیری اینکه انشایی «خوب» و یا «بد» است قانون بسیار ساده‌ای دارند، انشا باید واقعی باشد. باید چیزی که هست را تعریف کنند، چیزی که می‌بینند، می‌شنوند، انجام می‌دهند و اینطور است که هر فصل مانند انشایی با موضوعی خاص روایت می‌گردد. و این شیوه با روایت هر یک از دوقلوها در این دفتر بزرگ در تمام کتاب ادامه می‌یابد دوقلوها انشا می‌نویسند و ما با آدم ها، مکان ها، شغل ها، موقعیت‌ها آشنا می‌شویم. راوی دوقلوها هستند با انشاهایی در دفتر بزرگ.

بخشی از متن کتاب

توی خانه‌ی خودمان، در شهر بزرگ، مادرمان همیشه ما را می‌شست. زیر دوش یا توی وان. لباس‌های تمیز تن‌مان می‌کرد، ناخن‌های‌مان را می‌گرفت. برای کوتاه کردن موهای‌مان، ما را می‌برد پیش آرایشگر. بعد از هر غذا دندان‌های‌مان را مسواک می‌ زدیم. در خانه‌ی مادربزرگ، شستن خودمان غیرممکن است. حمامی در کار نیست، حتی آب لوله‌کشی هم نیست. باید رفت با تلمبه از چاه حیاط آب کشید و آن را با یک سطل آورد. در خانه نه صابون هست، نه خمیردندان و نه پودر لباس‌شویی.

توی آشپزخانه همه‌چیز کثیف است. کاشی‌های قرمزرنگ و نامنظم می‌چسبند به کفِ پاها و میز بزرگ می‌چسبد به پشت دست‌ها و آرنج‌ها.اجاق از چربی سیاه شده است و همه‌ی دیوارها از دوده. با این‌که مادربزرگ ظرف‌ها، بشقاب‌ها، قاشق‌ها و کاردها را می‌شوید اما آن‌ها هیچ‌وقت کاملاً تمیز نیستند، و لایه‌ی ضخیمی از کثافت روی قابلمه‌ها نشسته است. دستمال‌ها خاکستری‌رنگ هستند و بوی بدی می‌دهند.

اوایل، هیچ میلی به غذا نداریم، مخصوصاً وقتی می‌بینیم که مادربزرگ چطور غذا می‌پزد، بی‌آنکه دست‌هایش را بشوید و فین‌کنان توی آستین لباسش. بعد‌ها، دیگر به این موضوع توجه نمی‌کنیم. وقتی هوا گرم است، می‌رویم توی رودخانه آب‌تنی می‌کنیم، صورت و دندان‌های‌مان را با آب چاه می‌شوییم. وقتی هوا سرد می‌شود، شستن همه‌ی بدن غیرممکن است. توی خانه ظرف خیلی بزرگ وجود ندارد. ملافه‌ها، لحاف‌ها و لباس‌های زیرمان ناپدید شده‌اند. دیگر آن کارتون بزرگی را که مادرمان آنها را توی آن آورد، ندیدیم. مادربزرگ همه را فروخته است.

نقد کتاب سه گانه ی دوقلوها

نثر داستان سه گانه ی دوقلوها بدون به کارگیری از هر گونه  صفت و صنایع ادبی است و  این حالت یک قرار بین دوقلوها برای نوشتن خاطرات در دفتر بزرگ است. قراری است بین آگوتا کریستف است با خودش، و خوانندگانش. جنگ، استبداد و تمام شکل های تبعید، شکاف عمیقی به بار می آورند. سه گانه کریستوف، با زبانی ساده و موجز که به طنزی گزنده آغشته شده، نوعی سرگشتگی را روایت می‎ کند که حاصل همان شکاف است؛ شکافی که تاثیر عمیقی روی هویت راوی و رابطه اش با دنیا و زبان به جا می گذارد.

راوی های کتاب، زندانی تناقضی هستند که در کوره ایدئولوژی استبدادی شکل می گیرد، همراه با انکار فردیت.

تعداد بازدید: 500 بار

%C3%81gota%20Krist%C3%B3f%20 %D8%A2%DA%AF%D9%88%D8%AA%D8%A7%20%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%81

عنوان کتاب: مجموعه سه گانه ی دوقلوها (سه جلدی)

دفتر بزرگ، کتاب اول

مدرک، کتاب دوم

دروغ سوم، کتاب سوم

برنده ی جایزه ی ادبی کتاب اروپا سال 1986

نویسنده: آگوتا کریستف

مترجم: اصغر نوری

تعداد صفحات کتاب: 258 ، 281 و 239 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8 ، 9.2 و 8.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در کتاب مت هیگ می‌توانید اطلاعات زیادی درباره انواع آفت‌های زندگی مدرن از قبیل از کار افتادیگ، معضلات سلامت روانی، اضطراب‌های اینترنتی، واهمه های تلفنی، تنهایی مزمن، اختلالات تغذیه، اعتیاد به اینترنت...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 637
کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه به قلم جان مورفی در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط مؤسسه مالی نیویورک منتشر شد. این کتاب بیش از ۵ سال عنوان پرفروش‌ترین منبع آموزشی چاپی در زمینه سرمایه‌گذاری را به خود...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 40999

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *