سور بز نر

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
سور بز نر (nbookcity.com)

دانلود کتاب سور بز نر

اگر با قلم ماریو بارگاس یوسا آشنا باشید، می دانید که رمان‌های این نویسنده بسیار با مهارت نوشته شده و توانایی داستان‌سرایی او حد و اندازه ندارد. اگر هم با قلم یوسا آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم کتاب سور بز نر را بخوانید تا علاوه بر اینکه از طرفداران یوسا شوید، از قدرت قلم او هم شگفت‌ زده شوید.

 داستان زندگی تروخیو یکی از بدنام‌ترین و فاسدترین دیکتاتورهای آمریکای لاتین است. کسی که برای ۳۱ سال بر کشور دومینیکن حکومت کرد و هر نوع مخالفتی را سرکوب و از بین می‌برد. یکی از شخصیت‌های کتاب او را «از دستیاران باکفایت شیطان» می‌داند و شخصیتی دیگر او را شیطان می خواند.

ماریو بارگاس یوسا با نوشتن رمان خشم‌آلود و مسحور کننده سور بز نر، اثرى از خود به جا گذاشته که در پانتئون کوچک رمان‌هاى کلاسیک آمریکاى لاتین، در کنار «پاییز پدرسالار» گابریل گارسیا مارکز و «من برتر» اگوستو روآ باستوس قرار مى‌گیرد؛ آثارى که خطرات و مزایاى جنبى اقتدار گرایى و عواقب مرگبارى که دیکتاتور‌ها مى‌توانند بر زندگى مردم عادى داشته باشند، مورد کند و کاو قرار مى‌دهند.

خلاصه کتاب

کتاب سور بز نر بخش‌های مختلفی دارد و در هر بخش ماریو بارگاس یوسا نویسنده این کتاب، ما را وارد دنیای جدیدی می‌کند. یک‌بار زندگی دیکتاتور، بار دیگر زندگی مخالفین دیکتاتور و دستیارانش، قسمتی دیگر دختر سناتور کابرال و این روند تا پایان کتاب همین‌طور ادامه دارد و باعث می‌شود که حتی وقتی کتاب را بسته‌اید هم به روند داستان فکر کنید. در هر فصل شما با برخی از جنایت‌های تروخیو آشنا می‌شوید و با جنبه‌های مختلف زندگی این دیکتاتور و خانواده‌اش روزهایتان را می‌گذرانید.

در کتاب سور بز نر از چنبره زدن او و خانواده‌اش به روی منابع طبیعی و اقتصاد کشور به شکلی که اکثر مزارع دام‌پروری و کشاورزی، کارخانه‌ها، واردات و صادرات و… انحصار یا درصد زیادی از سهامشان متعلق به تروخیو و خانواده‌اش و در مواردی هم به وزرا و فرماندهان عالی‌رتبه ارتش است می‌خوانید. با رانت‌ها و زدوبند‌های اقتصادی که نتیجه‌اش در اختیار گذاشتن انحصار واردات کالا به اطرافیان دیکتاتور و فرزندانش آشنا می‌شوید. در کتاب از تجاوزها و بی‌بندوباری‌های خودش و پسرش و بلاهایی که سر مردم می‌آورده‌اند تا سازمان اطلاعات و قتل‌های زنجیره‌ای و کشتار مخالفان در خارج از کشور می‌خوانید.

البته در جریان نوشتن نامه‌هایی دروغین از جانب خوانندگان ستون حرف مردم به روزنامه «ال کاربیه» که معروف به روزنامه‌ای که صدای حاکمیت بوده آشنا می‌شوید. نکته عجیب دیگر درباره رمان سور بز نر ، این است که نویسنده بارها و در بخش‌های مختلف درباره عشق ورزیدن مردم به رهبرشان نوشته است. مردمی که وقتی تروخیو را در کوچه و خیابان هنگام پیاده‌روی می‌بینند، برای او دست تکان می‌دهند و زنده‌باد تروخیو می‌گویند. آدم‌هایی که جلوی در خانه خود پلاکاردهایی با مضامین درود بر تروخیو نصب کرده‌اند.

بخشی از متن کتاب

یک لیوان دیگر آب می خورد و بیرون می رود. ساعت هفت بامداد است. در طبقه هم کف هتل، این فضای صداهای آشنا، سروصدای موتورها، صدای بسیار بلند رادیو، موسیقی رقص مرنگویی، سالزاس، دانزونس ، بولروس با راک و رپ درهم می آمیزند، سبقت می گیرند و می تازند و اورانیا را غافل گیر می کنند. وجد و شادمانی، نیاز وسیع مردم کشورت، اورانیا، تا خود را ناشنوا جلوه دهند، فکر نکنند و شاید هم حتا حس نکنند. ولی رشد سریع زندگی طبیعی نیز در برابر موج نوسازی مقاومت می کند. چیزی که دومینیکایی ها را به عصر پیش از خردگرایی و جادو وصل کرده، سروصدا است.

به خاطر نمی آورد، وقتی دختر کوچکی بود و سانتو دومینگو را هنوز هم سیوداد تروخیللو می نامیدند این همه سروصدا را در خیابان شنیده باشد. شاید چنین چیزی وجود نداشت، شاید شهرِ سی و پنج سال پیش، چون یک سوم یا یک چهارم وسعت کنونی را داشت، آرام تر و کم سروصداتر و شهرستانی بود، منزوی، غرق در هراس و اطاعت، و روان مردم از ترسِ رئیس، فرمانده کل، نیکوکار، پدر میهن جدید، عالیجناب دکتر رافائل لئونیداس تروخیللو مولینا درهم شکسته بود…

نقد کتاب سور بز نر

این کتاب جا افتاده‌ترین اثر داستانى آقاى بارگاس یوسا از زمان انتشار رمان دلچسب «عمه جولیا» است؛ همان قدر که آن کتاب کمیک بود این کتاب سیاه و تراژیک است. سور بز نر که بر اساس حوادث دوره سى ساله حکومت «رافائل تروخییو» بر جمهورى دومینیکن نوشته شده، تصویر تکان دهنده و حیرت آورى از یک دیکتاتور ارائه مى‌دهد. «هرکه با شمشیر زندگی کند، با شمشیر هم می‌میرد.» این را ما نمی‌گوییم، بلکه «اورانیا» زن چهل و نه ساله و شوربخت رمان سور بز نر به پدر پیر و مفلوکش-سناتور اگوستین کابرال، ملقب به «عقل کل»- می‌گوید. منتها بسیار دیر.

تعداد بازدید: 1,083 بار

Mario%20Vargas%20Llosa%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B3%20%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%A7 7

عنوان کتاب: سور بز نر (سور بز – جشن بز نر)

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

مترجم: جاهد جهانشاهی

تعداد صفحات کتاب: 586 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رمان طولانی راهی به سوی بهشت یکی از آخرین آثار ماریو بارگاس یوسا است. وی کتاب حاضر را در سال ۲۰۰۳ میلادی نوشته و منتشر کرده است که بخاطر نگارشش جایزه نوبل را نیز از آن خود کرده است. این رمان نیز مانند سایر آثار «بارگاس یوسا»، روایتی جذاب و خوش ساخت دارد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 446
ماریو بارگاس یوسا حتی در نمایشنامه دوشیزه خانم تاکنا هم سعی دارد تکنیک‌های مربوط به روایت را اجرا کند؛ طوری که اصلاً نمی‌ شود گفت همچین نمایشنامه‌ای را می‌شود روی صحنه برد یا نه. [و یا اصلاً تا حالا اجرا شده؟] مدام بین گذشته و حال رفت‌وآمد می‌کنه...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 665

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *