مردی در تاریکی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مردی در تاریکی (nbookcity.com)

دانلود کتاب مردی در تاریکی

کتاب مردی در تاریکی، به یاد ماندنی، تفکر برانگیز، عاطفی و بسیار خواندنی است که به وضعیت انسان امروزی در دنیای جنگ زده می پردازد.

این رمان درباره پیرمردی منزوی است که در ذهن خود آمریکای جدیدی را خلق می کند که به جای جنگ با عراق درگیر جنگ داخلی است. به جرأت می توان پل استر را نمونه‌ی تمام عیار یک نویسنده‌ی آمریکایی دانست. این نویسنده همواره تلاش می کند با جهان‌ بینی خاص خود به بحران هویت فردی بپردازد اما این بار بر مسئله‌ی دیگر دست گذاشته است. او در رمان جذاب و خواندنی پیش رو به وضعیت انسان معاصر در دنیای آشفته و جنگ‌ زده اشاره می کند.

خلاصه کتاب

رمان مردی در تاریکی دو خط داستانی دارد؛ خط اصلی داستان، مربوط به پیرمرد فلجی به نام آگوست بریل است که در منزل دخترش روزگار می گذراند. مردی هفتاد و دو ساله به نام آگوست بریل در خانه ی دخترش در ورمانت، در حال بهبودی از یک سانحه ی رانندگی است. آگوست وقتی که خوابش نمی برد، در تخت دراز می کشد و برای خودش داستان هایی تعریف می کند، و البته سعی می کند برخی افکار مشخص را از ذهنش دور کند: مرگ همسرش که اخیرا اتفاق افتاده و قتل وحشتناک دوست نوه اش، پسری به نام تایتوس.

آگوست که یک منتقد کتاب بازنشسته است، جهانی موازی را تصور می کند که در آن، آمریکا به جای جنگ با عراق، در حال نبرد با خود است. در این آمریکای خیالی، برج های دوقلو سقوط نکرده اند، اتحاد میان ایالت ها از بین رفته و یک جنگ داخلی خونین در گرفته است. با گذشت زمان، داستان بریل عجیب تر و گسترده تر می شود و چیزی که این شخصیت تلاشش می کند تا ناگفته باقی بماند، دست از سر روایت او برنمی دارد. کتاب مردی در تاریکی، اولین بار در سال 2008 انتشار یافت.

بخشی از متن کتاب

او را درون چاله‌اى گذاشتم. به نظر شروع خوبى بود، شیوه‌ى امیدوارکننده‌اى براى پیش بردن ماجرا بود. مرد خفته‌اى را داخل گودالى بگذار و بعد ببین وقتى بیدار مى‌شود و سعى می کند بیرون بیاید چه اتفاقى مى‌افتد. منظورم گودال عمیقى توى زمین است، گودالى به عمق دو و نیم یا سه متر که کاملاً به‌ شکل دایره‌اى حفر شده، با دیواره‌هاى عمودى و سخت، خاک بسیار فشرده، چنان سخت که انگار سطحش بافت گل پخته یا حتى شیشه را دارد. به عبارت دیگر، مردِ درون گودال وقتى چشمانش را باز کند، نمی تواند خود را از گودال نجات دهد.

مگر اینکه مجهز به وسایل کوهنوردى باشد مثلاً چکش و میخ‌هاى فلزى، یا طنابى که بتواند به درختى در آن نزدیکى کمند کند ولى این مرد هیچ ابزارى ندارد و وقتى به هوش بیاید، بى‌درنگ به ماهیت مخمصه‌اش پى مى‌برد. و بعد اتفاق مى‌افتد. مرد به هوش مى‌آید و متوجه مى‌شود که به پشت دراز کشیده و به آسمان بى‌ابر شبانگاهى چشم دوخته است. نامش اُوِن بریک است، و اصلاً نمى‌داند چگونه در این نقطه قرار گرفته، از افتادن داخلاین گودال استوانه‌اى که قطرش را حدود سه‌متر و نیم تخمین مى‌زند، چیزى به یاد نمى‌آورد. مى‌نشیند. با کمال تعجب مى‌بیند که یونیفورم نظامى پشمى خاکى رنگى پوشیده که پارچه‌ى زبرى دارد.

کلاهى روى سرش است و یک جفت پوتین چرمى کهنه‌ى پوسته کرده پوشیده که بالاتر از قوزک با گره دوتایى بسته شده است. روى هر دو آستین کتش درجه‌هاى نظامى دوخته شده که نشان می دهد یونیفورم متعلق به شخصى با درجه‌ى سرجوخه‌گى است. آن شخص ممکن است اُوِن بریک باشد، ولى مردِ داخلِ گودال که اسمش اُوِن بریک است، به یاد نمی آورد در هیچ دوره‌اى از زندگى‌اش در ارتش خدمت کرده یا در جنگ بوده باشد.

نقد کتاب مردی در تاریکی

پل استر هر چه داستان را جلو می برد ماجرا ابعاد گسترده‌ تری به خود می گیرد تا جایی که پیرمرد خالق آن، مقهور دنیایی می شود که خود به وجود آورده است. این نویسنده در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که یکی از محورهای اصلی این رمان متفاوت سیاست و به صورت خاص جنگ آمریکا و عراق است و از طرف دیگر کتاب مردی در تاریکی را اثری ضدجنگ و خانوادگی نیز می داند.

داستان این کتاب به قدری جذاب و حیرت‌آور محسوب می شود که واشنگتن پست آن را در میان آثار برگزیده‌ی خود قرار داده است.

تعداد بازدید: 427 بار

Paul%20Auster%20 %D9%BE%D9%84%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1 5

عنوان کتاب: مردی در تاریکی

از کتاب های برگزیده سال به انتخاب Washington Post 

نویسنده: پل استر

برنده جایزه ی استوریاس در سال 2006

مترجم: خجسته کیهان

تعداد صفحات کتاب: 220 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 4 ساعت قبل
تعداد بازدید: 35121
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 108

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *