مرد غیرقابل اعتماد

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مرد غیرقابل اعتماد (nbookcity.com)

دانلود کتاب مرد غیرقابل اعتماد

با اینکه فضای روایی کتاب مرد غیرقابل اعتماد بسیار مشابه چند کتاب مشهور دیگر نویسنده است در اینجا با گونه ای دیگر از داستان مواجه هستیم.

برداشت جانبی ای که از تمام داستان های یوستین گردر می توان داشت آن شگفت زدگی انسان ها از بودنشان و درکشان از بودنشان است که در زندگی همه ما به نحو کم و بیش مشترکی نمود پیدا می کند. همانطور که جیکوپ می گفت، چه بسا دنیای ماوراالطبیعه نیز از مواجهه با ما انسان ها دچار سرگشتگی و اعجاب شود.

لازم به ذکر است که شیرینی خواندن کتاب برای دوستداران زبان شناسی دوچندان است چرا که جیکوپ خودش یک زبان شناس است و نمی تواند جلوی ذهنش را بگیرد و درباره ریشه ی مشترک کلمات بین زبان های هند و اروپایی حرف نزند. یوستین در رمان پراحساس خود، ذهن شما را به چالش می کشد. این کتاب داستانی است درباره تنهایی، دروغ و قدرت کلمات.

خلاصه کتاب

کتاب مرد غیرقابل اعتماد داستانی از نویسنده دنیای سوفی، است. نویسنده در این کتاب حکایت مردی را بازگو می کند که از تنهایی رنج می برد و برای رهایی از آن به دنبال درآمیختن با مردم است. جیکوپ در کودکی تنها با مادرش زندگی می کرده. پدرش مردی خانه‌ به‌ دوش بوده است. او برادر و خواهری ندارد و مادرش را هم در جوانی از دست می دهد. متاسفانه در زندگی زناشویی هم موفق نیست و در نهایت از همسرش جدا می شود. دوست صمیمی او یک عروسک پارچه‌ای است.

جیکوپ با این عروسک حرف می زند تا خود را اندکی تسکین دهد اما همواره به دنبال یافتن همدم است. زمانی با یک راننده تاکسی دوست می شود، زمانی دیگر دلبسته دختری به نام یلوا می شود، هیپی می شود تا بتواند دوستانی بیابد اما با عقاید آنها موافق نیست. موضوع جالب دیگر درباره او این است که شرکت در مراسم خاکسپاری را دوست دارد چون می خواهد در جمع باشد و ارتباطاتی داشته باشد اما در نهایت هیچ‌ کدام از این‌ها راضی‌اش نمی کند.

رمان مرد غیرقابل اعتماد در مورد تنهایی اگزیستانسیال است. مفهوم تنهایی از مهم‌ترین مفاهیم فلسفه اگزیستانس به شمار می رود که در بعد جدیدی از فلسفه یعنی «معنای زندگی» قرار می گیرد. یوستین گردر در این رمان نیز از تنهایی انسان مدرن صحبت می کند و رنجی که انسان از این تنهایی می کشد. گردر به دنبال این است که این تنهایی را تلطیف کند. اگزیستانسیالیست‌ها اعتقاد داشتند که رنج را نمی‌توان از بین برد چرا که وجودی انسان است و با او زاده می شود. فقط می‌توان آن را تلطیف کرد و مهم‌ترین راه برای تلطیف این رنج نیز بودن انسان با جمع است. به عبارتی انسان باید برای تلطیف تنهایی‌اش همدمی برای خود برگزیند.

بخشی از متن کتاب

من در جزیره‌اى در دریاى بالتیک هستم و لپ‌تاپى در مقابلم. سمت راست لپ‌تاپ، جعبه بزرگ سیگار برگ را گذاشته‌ام. این جعبه شامل هر آن چیزى است که براى کمک ذهنى نیاز دارم. اتاق هتل به قدر کافى بزرگ است که برخیزم و نه قدم بالا و پایین روى کف اتاق که چوب کاج است بردارم، و فکر کنم که چه طور داستانم را آغاز کنم. همه آن‌چه را که باید انجام دهم، این است که از مسیر سوئیت سه خوابه عبور کنم. من میان میز کوچکى که از چوب ساج ساخته شده و یک جفت صندلى قرمز، در رفت و آمدم، و به همین ترتیب از راهروى باریکى که بین میز و مبل قرمز است پایین میام.

به من اتاق خلوتى داده شده که به دو سو منظره دارد. از یک پنجره، به شمال، به خیابانى سنگ‌فرش در شهر قدیمى هانستیک نگاه می کنم و از سوى گفت‌ و گو به غرب، به آن سوى آلمدالن و وسط دریا. هوا گرم است و هر دو پنجره باز.نیم ساعت است که در این‌جا ایستادم و در حال نگاه به مردم رهگذر خیابان هستم. اغلب آن‌ها لباس‌هاى آزاد و کوتاه دارند. گردشگرهاى عید پنجاهه اغلب زوج‌ها دست در دست هم قدم مى‌زنند و دیگران هم در گروه‌هاى پر سر و صدا در جلو حرکت می کنند.

می توانم این حکایت را که جوانان پر هیاهوتر از هم سن و سال‌هاى من هستند، تایید کنم. به محض این که جوانان دار و دسته‌هایى را شکل دهند، خصوصا اگر از نوشیدن لذت برند، مردم میانسال نمى‌توانند دقیقا همچون آنان پرهیاهو باشند. یا دقیقا همچون انسان باشند: مرا ببین! بیا به من گوش کن. اوقات خوبى با هم داشتیم، این طور نبود؟ ما ذات انسانى را کنار نمی گذاریم. ما با آن رشد مى‌کنیم و اجازه مى‌دهیم که این ذات در ما رشد کند.

نقد کتاب مرد غیرقابل اعتماد

گاردر در تازه ترین کتاب خود، رمان مرد غیرقابل اعتماد به یک تنهایی عمیق می پردازد. تنهایی‌ای که در جمع از میان نمی رود یک تنهایی وجودی و فلسفی که بیماری نیست بلکه متعلق به وجود انسان است، یک تنهایی اگزیستانس که با او زاده می شود و در او مداوم است. این تنهایی معطوف به فاصله و جدایی انسان با این جهان است. فاصله‌ ای که باعث می‌شود انسان گاهی آن چنان خود را در این جهان غریب و بیگانه بیابد که هیچ چیز نتواند رنج و دلهره حاصل از این غربت را تسکین دهد.

رمانی درباره تقلای بشر برای معنا دادن به زندگی و پیدا کردن جایگاهی در این دنیا!

تعداد بازدید: 302 بار

Jostein%20Gaarder%20 %DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86%20%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B1 3

عنوان کتاب: مرد غیرقابل اعتماد

نویسنده: یوستین گردر

مترجم: داود صدیقی

تعداد صفحات کتاب: 206 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب دنیای سوفی، با یک نثر ساده و داستان بسیار جذاب از زندگی یک دختر کوچک کنجکاو که به دنبال کشف دنیای پیرامون خود است، سعی می‌کند مفاهیم و نظریه‌های فلسفی را از قرن‌های دور تا به امروز روایت کند و شما را با آن‌ها آشنا کند.
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 31646
من از خودم می پرسم آیا واقعا در جامعه ای زندگی می کنیم که در آن، عمدا واقعیت های اساسی و جدی سرکوب می شوند؟ آنا در خیالاتش در زمان به سال های دور سفر می کند و با نبیره اش دیدار...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *