جنگ چهره زنانه ندارد

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
جنگ چهره زنانه ندارد (nbookcity.com)

دانلود کتاب جنگ چهره زنانه ندارد

نویسنده در لابه‌لای سطرهای کتاب جنگ چهره زنانه ندارد صداها و ناله‌هایی را که تا‌ به‌ حال شنیده نشده، به گوش مخاطب می رساند.

و بعضی از زوایای پنهان جنگ را به تصویر می کشد. جنگ و تخیل در یک بستر نمی گنجند، جنگ صحنه واقعیت است؛ به همین علت نمی توان در کنجی نشست و جنگ را تصور و تخیل کرد. بهترین راه به تصویر کشیدن جنگ نقل قول افرادی است که در معرکه حضور داشته‌اند. این کتاب در حقیقت قطعه اول از پنج‌گانه‌ی سوتلانا الکسیویچ با نام صداهایی از آرمان‌ شهر به حساب می آید.

خلاصه کتاب

این اثر روایتی پرفراز و نشیب از یادواره‌های زنانی است که در لشکر اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و اکنون بعد از گذشت سال‌ها از کابوس‌ها و تنهایی‌هایشان می گویند و نویسنده، همه‌ی آن‌ها را تبدیل به کتابی به نام جنگ چهره زنانه ندارد کرده است.

این اثر، اعتراف، سند و یادداشتی است بر خاطرات و تجارب افرادی زخم دیده در جنگ. بیش از 200 زن در کتاب حاضر حرف هایی برای گفتن دارند و توضیح می دهند که چگونه دختران جوان در آرزوی عروس شدن، به جبهه ی جنگ رفته و به سربازان خط مقدم در سال 1941 تبدیل شدند. بیش از پانصدهزار زن در شوروی، دوشادوش مردان در فاجعه ی بزرگ جنگ جهانی دوم شرکت داشتند و نه تنها افراد زخمی و مجروح را نجات داده و مداوا می کردند، بلکه به تک تیراندازی، منفجر کردن پل ها، شناسایی مواضع دشمن و جنگ رودررو نیز مشغول بوده اند.

آن ها با دشمنی می جنگیدند که با بی رحمی تمام به سرزمین، خانه و فرزندان شان حمله کرده بود. نویسنده ی روس این اثر، چهار سال را صرف کار بر روی کتاب کرده، از بیش از صد شهر و روستا بازدید و داستان ها و خاطرات کهنه سربازان زن را ثبت و ضبط کرده است. مطبوعات شوروی از کتاب جنگ چهره زنانه ندارد به عنوان «گزارشی روشن و آشکار از گذشته ای دور و تأثیرگذار بر کل کشور» یاد کرده اند. اصلی ترین ویژگی کتاب، تجارب و داستان های باورنکردنی و شوکه کننده ی زنان در جنگی خون بار است.

کتابپیش رو کتابی با سبک مستند و جستار است. برای همین اگر کسی به خواندن جستارهای روایی علاقه دارد، این کتاب می تواند برایش جالب باشد. همچنین برای کسانی که دوست دارند بیشتر درباره‌ی تاثیر جنگ بر زندگی روزمره‌ی مردم بدانند، این کتاب مفید است. در نهایت روایت‌های تاریخیِ دست اول و زنانه موضوعی است که کمتر کتابی درباره‌ی آن می‌توان پیدا کرد، برای همین مجموعه کتاب‌های سوتلانا الکسیویچ، کتاب‌هایی مفید و جذاب برای علاقه‌مندان به این حوزه است.

کتاب جنگ چهره زنانه ندارد در هفت بخش تدوین شده‌است. «زن‌ها کی برای اولین بار در تاریخ وارد ارتش شدند؟»، «انسان بزرگ‌تر از جنگ است»، «نمی‌خواهم حتی به خاطر بیاورم…»، «دخترها، بزرگ شید، بالغ شید… شما هنوز خامید…»، «بوی ترس و چمدان آب نبات»، «من این چشما رو امروز هم به خاطر می‌آرم…» و «نیاز به سرباز بود… اما من می‌خواستم زیبا هم بمانم…»

بخشی از متن کتاب

من از مادرم خواهش کردم… التماسش کردم تو فقط گریه نکن… شب نبود، اما هوا تاریک بود، مادرامون که اومده بودن تا دخترهاشون رو بدرقه کنن، گریه نمی کردن، فریاد می زدن. مادرم مثل سنگ بی حرکت ایستاده بود. خودش رو نگه می داشت، می ترسید بزنم زیر گریه.

من دختر مامانی ای بودم، تو خونه خیلی لوسم کرده بودن. حالا موهام رو پسرونه اصلاح کرده بودن و فقط یه کاکل روی سرم مونده بود. پدر و مادرم اجازه نمی دادن برم جنگ، اما برای من زندگی فقط یک مفهوم داشت؛ این که برم جبهه! این پلاکاردهایی که الان تو موزه ها هست، مثل “مام میهن تو را فرا می خواند!” و “تو برای جبهه چه کاری انجام دادی؟” روی من خیلی اثر می کردن. همیشه این شعارها جلو چشمام بود. ترانه ها هم همین طور؛ برخیز ای کشور عظیم… برخیز برای آخرین نبرد…

 من وقتی اسرای آلمانی رو می دیدم خوشحال می شدم. خوشحال می شدم از این که اونا رو تو این وضعیت می دیدم؛ هم سرشون تو کیسه بود و هم پاهاشون… اونا رو از خیابونای روستا عبور می دادن، التماس می کردن؛ “مادر، نون بدید… نون…” تعجب می کردم از این که روستایی ها از خونه هاشون بیرون می اومدن، یکی به شون نون می داد، یکی یه تیکه سیب زمینی. پسر بچه ها پشت سر اسرا می دویدن و به طرف شون سنگ پرتاب می کردن… زن ها گریه می کردن…

نقد کتاب جنگ چهره زنانه ندارد

الکسیویچ در کتاب جنگ چهره زنانه ندارد از تجربه‌ی روزنامه‌ نگاری خود بهره گرفته و شیوه‌ی مصاحبه و انتقال بی‌کم‌ و‌ کاست توصیفات شاهدان عینی را برای ارائه‌ی نگاه زنانه به جنگ برگزیده است. زیرا که او پیش و بیش از آنکه نویسنده باشد، یک روزنامه‌ نگار حرفه‌ای است و به واسطه‌ی شغلش همواره ترجیح می دهد با حقایق عریان سر و کار داشته باشد.

جنگ جهانی دوم موضوعی برای کتاب‌های زیادی در سراسر جهان بوده که بسیاری از آن‌ها به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، اگر به قفسه‌ی تاریخ جنگ جهانی در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها سری بزنید کتاب‌های زیادی با این موضوع پیدا خواهید کرد و یکی از همین کتاب‌ها، کتاب پیش رو است که تا چندین سال قبل جایش میان کتاب‌ها خالی بود. کتابی درباره جنگ جهانی دوم که این‌ بار این زنان روسی هستند که آن‌ها را تعریف می کنند. زنانی که تجربه حضور در جنگ را داشته‌اند.

تعداد بازدید: 2,072 بار

عنوان کتاب: جنگ چهره زنانه ندارد

جزو برترین کتاب ها برای علاقه مندان به ژورنالیسم

نویسنده: سوتلانا الکسیویچ (سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ)

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 2015

مترجم: عبدالمجید احمدی 

تعداد صفحات کتاب: 363 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این اثر به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ما با ایجاد کلیشه‌های جنسیتی، ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوۀ پسران خود را از بین می‌بریم. عرف‌ها و باورهایی که ممکن است آسیب جدی به روح و خلاقیت فرزند شما وارد کند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 860
هیچ یک از کتاب‌های داستایفسکی پیچیده‌تر از کتاب تسخیرشدگان نیست، زیرا ابهام و آشفتگی، همه قهرمانان را در هم می‌فشرد. این داستان با یک رشته حوادث مرموز که در ظاهر با وقایع دیگر ارتباط ندارد، پایان می‌یابد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 8218

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *