یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر

آخرین ویرایش: 2 ماه قبل
یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر (nbookcity.com)

دانلود کتاب یک کمربند برای مبادلات فرهنگی

کتاب یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر نشان می دهد که سهم طراحان پارسی، هندی و چینی در گستره ای از هنرها، طراحی و نظام های تجاری، اغلب نادیده گرفته شده است.

کتاب نگاهی اجمالی به میراث غنی فرهنگی میان پارسیان، هندیان و چینی ها که نقش مهمی در پیشرفت طراحی محصول داشته اند، می اندازد. همچنین رویکردی پیش گرفته شده تا با استفاده از آثار هنری کشف شده ی هندی، چینی و ساسانی، دامنه ی وسیع تاریخ تحول شکل محصولات را در بر گیرد که بر پایه ی تزیین، فنون ساخت و رنگ ایجاد گشته است.

ما در کتاب یک کمربند برای مبادلات فرهنگی… بر تاثیر طراحی دوره ی ساسانی بر هنر اسلامی، چینی، و هندی متمرکز می شویم؛ اما تاثیر طراحی پارسی، تنها محدود به دوره ی ساسانی نمی باشد، چرا که تاثیر طراحی محصولات برنزی لرستان در ایران مربوط به هزاره ی اول قبل از میلاد در محصولات چین دیده می شود.

خلاصه کتاب

پیشینه‌ی طراحی محصول تقریبا به قدمت بشریت است. هرچند در طول زمان، هم‌ چنان‌ که بشر بازرگانی از راه ابریشم دریایی و زمینی را گسترش داد، طراحی هم متحول شد و از مرزهایش فراتر رفت؛ هنر و فرهنگ هر ملتی در جغرافیای جهان از جایی به جای دیگر روانه شد.

نگاه مختصری به تحول و گسترش طراحی محصول در طول تاریخ، بسیاری موارد از این دست را عیان می سازد. بسیاری از فرهنگ‌ها که در انزوا روزگار گذرانده‌اند، با اشکال هنری متمایز، سخن‌وران زبان‌های متفاوت، به‌کاربرندگان ابزارهای مختلف، شروع به تاثیرگرفتن از دیگران کرده‌اند.

و کم کم تحت تاثیر دیگر فرهنگ‌ها قرار گرفته و تعامل درون‌مایه‌های طراحی میان فرهنگ‌ها به‌وجود آمده است. ایرانیان در بافتن ابریشم ظریف و طراحی ظروف فلزی چیره‌ دست بودند و از زمان بسیار قدیم هندیان جواهرات می ساختند، چینی‌ها ابریشم و ظروف سفالین تولید می‌کردند. 

ارتباط میان این سه تمدن، به طور جالبی توسط بازرگانانی تثبیت شده که فهمیدند، می‌توانند با بهره‌گیری از چنین شکاف‌های فنی و جغرافیایی سود کسب کرده و خواسته یا ناخواسته، با رد و بدل کردن کالا منجر به انتشار ایده‌ها‌ی طراحی شوند. 

کتاب یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر اثری مشترک از محسن جعفرنیا، هه رنکه و جی تیه می باشد. مترجمین این کتاب سه‌ زبانه نیز گائو منگ و سحر برومند هستند.

بخشی از متن کتاب

در هنر چینی می توان دید دو حیوانی که شبیه سگ می باشند به طرزی نامعمول و بسیار جالب، در مجاورت هم قرار گرفته اند، نیمی از بدن آنها پشت به پشت و نیمه ی دیگر اینگونه نیست؛ اما در نگاه اول پشت به هم به نظر می رسند. در نگاه دقیق هرچند، سر و پشت و دو پای عقب آنها پشت به پشت است، اما دستها (دو پای جلو) و سينه رو به جلو می باشند.

زائده ای تاج مانند روی هر سر قرار دارد که انتهایشان به هم می رسد و حفره ای برای تعادل ایجاد می کنند. روی هم رفته، این منظره، بسیار متاثر از آثار طراحی پارسی پیش از اسلام به نظر می رسد. به عنوان مثالی دیگر، می توان به مجسمه (حجاری شده ی) شیر اشاره کرد که حیوان خاصی نزد مردم چین می باشد.

یک جفت شیر سنگی، یکی نر و یکی ماده، معمولا جلوی دروازه های ساختمانهای سنتی دیده می شود. شیر نر سمت چپ است و پنجه ی راستش روی یک گوی، و ماده، سمت راست و پنجه ی چیش توله ای را نوازش می کند. 

شیر به عنوان شاه حیوانات در نظر گرفته می شده، بنابراین تصویر او نشانگر قدرت و اعتبار می باشد. گوی که شیر نر با آن بازی می کند، سمبل اتحاد امپراطوری بوده و توله کنار ماده، رونق نسل ها می باشد.

نقد کتاب یک کمربند برای مبادلات فرهنگی

نویسندگان این کتاب، استاد در رشته طراحی صنعتی در مدرسه طراحی دانشگاه هونان می باشند. آنها به واسطه احترامی که به فرمانده بزرگ، سردار سورنا قائل هستند کتاب یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر را به روح بزرگ سورنا تقدیم می کنند. 

او به این دلیل مشهور شد که در سال ۵۳ پیش از میلاد فرمانده رومی، کراسوس را شکست داد و از ایران باستان و جاده ابریشم محافظت کرد، به همان شیوه ای که سردار قاسم سلیمانی دست غرب را از جاده ابریشم امروزی قطع نمود و از ایران، عراق و سوریه محافظت کرد. سورنا ها یکی از برجسته ترین خانواده های امپراطوری پارت بودند.

معروف ترین آن ها سردار سورنا است که مردی فوق العاده برجسته بود. او رتبه بعدی پس از پادشاه را داشت؛ در شجاعت و توانایی او در درجه اول پارتیان در زمان خود بود، به عنوان یک امتیاز خانواده اش، این حق را داشت که اولین کسی باشد که در تاجگذاری تاج را بر سر پادشاه پارت بگذارد. 

هنگامی که امپراطوری پارتیان به پایان رسید و ساسانیان حکومت خود را آغاز کردند، خانواده سورنا شغل سابق را تعویض نموده و به عنوان فرمانده سلطنتی در ایران به خدمت خود ادامه دادند. یعنی ایرانیان همیشه و در هر شرایطی از سرزمین خود محافظت می کنند و برای آنها مهم نیست که چه کسی حکمران باشد.

یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر

عنوان کتاب: یک کمربند برای مبادلات فرهنگی یک جاده برای طراحی و هنر

نویسندگان: محسن جعفرنیا ، هه رنکه و جی تیه

مترجمان: سحر برومند و گائو منگ

تعداد صفحات کتاب: 335 صفحه

زبان کتاب: فارسی ، چینی و انگلیسی

حجم فایل: 29.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

شما را با عوامل ریزش مو از جمله استرس , حاملگی , داروها, عفونت , بیماری ها و مراقبت ناسالم آشنا می کند و راهکارهای درمان ریزش مو را با نوشتن ویتامین ها و مواد معدنی لازم  به شما می آموزد .
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 988
در این کتاب تالیف گلی امامی، شما با نحوه پخت انواع غذاهای بدون گوشت و گیاهی آشنا می شوید. دستور تهیه غذاها ساده نوشته شده و برای آسانتر شدن کار از وسایل اندازه گیری دم دستی استفاده شده است.
بروزرسانی: 1 ماه قبل
تعداد بازدید: 2070

یک پاسخ

  1. کتاب بسیار خوب و جامعی است . توصیه می کنم حتماً این کتاب را مطالعه بفرمایید. این کتاب تجربه چند سال زندگی نویسنده در هندوستان و چین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *