خوشی ها و مصائب کار

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
خوشی ها و مصائب کار (nbookcity.com)

دانلود کتاب خوشی ها و مصائب کار

اگر دوست دارید با دیدگاه آلن دوباتن درباره کار به عنوان یک پدیده انسانی و نه صرفا اقتصادی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب خوشی ها و مصائب کار را بخوانید.

دوباتن در کتاب خوشی ها و مصائب کار قصد دارد توجه شما را به یک سری از  پیشه‌ها در دنیای کسب و کار جلب کند. شغل‌هایی که شاید آنها را آن‌طور که باید نمی‌شناسیم. او در این کتاب به کار از دید اقتصادی نمی‌نگرد بلکه کار را یک پدیده انسانی معرفی می‌کند و حتی هنری.

او در این کتاب چشم شما را به روی جنبه‌های ناشناخته‌تر کار باز می‌کند. تا زیبایی، پیچیدگی، پیش‌پاافتاگی و وحشت هرازگاه دنیای کار را نشانتان دهد. او او این کار را در کتابش با نظر  به ده صنعت مختلف از حسابداری تا مهندسی و از تولید بیسکوئيت تا لجستیک انجام داده است.

خلاصه کتاب

کتاب خوشی ها و مصائب کار اولین بار در سال 2008 منتشر شد. این کتاب، کاوشی عمیق درباره ی لذت ها و مشکلات موجود در محیط های کاریِ دنیای مدرن است و به زیبایی نشان می دهد که انسان ها شبانه روز با چه مسائلی رو به رو هستند تا بتوانند چرخ این دنیای آشوبناک را به گردش درآورند. 

دوباتن با نگاهی فیلسوفانه و ترکیب هنرمندانه ی لطافت طبع و خِرد، ما را به سفری به گوشه و کنار شغل هایی مختلف نشان می دهد چه عواملی باعث می شوند که شغل ها، رضایت بخش و یا جان فرسا باشند. همانطور که آلن دوباتن اشاره می کند:

اغلب ما هنوز درگیر شغل هایی هستیم که خویشتنِ شانزده ساله مان برای ما انتخاب کرده بود. کتاب خوشی ها و مصایب کار، راهنمایی بی نقص برای اضطراب های بی رحم و امید های هیجان انگیزی است که در طول سفرمان در جای جای دنیای کار و فعالیت، با آن ها رو به رو می شویم.

توضیحات پشت کتاب

بخش زیادی از زندگی‌مان را حین کار کردن می‌گذرانیم اما شگفت‌انگیز است که تا ‌به حال چیزهای کمی دربارۀ آن نوشته‌اند، چیزهایی در این باب که چه چیز کار را به هیجان‌انگیزترین و در عین حال سخت‌ترین فعالیت زندگی ما تبدیل کرده است. 

خوشی‌ها و مصائب کار کشف شادی‌ها و دردهای فضای کار در دنیای مدرن است. این بررسی متفکرانه، به کار نه به عنوان پدیده‌ای اقتصادی یا اجتماعی بلکه در جایگاه مسئله‌ای وجودی می‌پردازد. دو باتن با بررسی گلچینی از مشاغل از ماهیگیر گرفته تا مدیر شرکت حسابداری بینش جامعی را که در سازمان‌های تجاری بزرگ گنجانده شده در برابر امور روزمرۀ اجزای انسانی‌شان قرار می‌دهد.

فروشنده‌های بیسکویت تصویرگر ارتباط میان شادی و پیش‌پاافتادگی در جامعۀ بورژوا هستند و کارکنان ادارات نقابی از سرخوشی سطحی به چهره می‌زنند تا اندوه حاصل از رفتارهای همکاران‌شان را بپوشانند، گزارش دوباتن از شرح دنیای مشاغل مدرن فراتر می‌رود و به بررسی معنای وسیع‌تر زندگی می‌پردازد

بخشی از متن کتاب خوشی ها و مصائب کار

برای آن‌ها که با تابلوهای نقاشی در حد اشیایی جلاخورده و تثبیت‌شدهٔ آویزان از دیوار موزه‌ها آشنا هستند دیدن آشفتگی محض تجهیزات جاگیر و کثیف مورد نیاز برای خلق آن‌ها عجیب است. تایلر بیش از صد نوع قلم‌مو دارد از جمله قلم‌موی گراز با سرقلم فندقی، سرسموری، سرگرد، فرچهٔ ریش‌تراشی، قلم‌موهای ژاپنی نرم برای آب‌رنگ و قلم‌موهای رنگ‌روغن.

تایلر کنار این‌ها دسته‌ای از تیوب‌های گره‌گره رنگ می‌گذارد که در تنوع کم از قلم‌موها نمی‌آورند و در مجموع الفبای بصری او را می‌سازند. باورش سخت است که این اجزا می‌توانند در ترکیب باهم، چکاوک، برگ‌های بهاری، و شاخه‌های پوشیده‌شده با گل‌سنگ را با آن جزئیات دقیق بیافرینند.

خمیررنگ که در کمتر دستی ویژگی‌های گل را به خود می‌گیرد چنان رام و از نو قالب‌بندی می‌شود که شکل برش‌هایی از زمین و آسمان بیابد. سرانجام هم هیچ یادی از منشأ جسمانی نقاشی نخواهد شد. 

لکه‌های زرشکی تیره روی انگشتان هنرمند، خال‌های قرمز روی کفش‌هایش، لکه‌های آبی و سبز چسبناک روی پالتش، همهٔ این‌ها پاک می‌شوند و نقاشی‌ها خودشان می‌مانند و خودشان؛ چنان خاموش دربارهٔ اصل‌ونسب مصالح‌شان که انگار یک جادهٔ روستایی تازه کشیده.

مشاهدهٔ تایلر حین کار آدم را یاد این می‌اندازد که حتا پروجینو و مانتگنا، که در تاریخ هنر اروپا صرفاً نام‌هایی شبح‌گون هستند، زمانی موجوداتی صاحب جسم بوده‌اند، با چوب هایی که نوک‌شان موی خوک چسبیده بود روی تکه‌های چوب رنگ می‌زدند.

و در پایان روز از کارگاه‌های‌شان به خانه برمی‌گشتند در حالی‌که هنوز لکه‌های رنگی را بر تن و لباس‌شان داشتند که برای شکل دادن به ابرهایی استفاده شده بود که به‌آرامی بر فراز سر کودکی مسیح حرکت می‌کردند.

معرفی آلن دوباتن

اگر دوباتن را نمی شناسید، باید بگویم نوشته های پر از اطلاعات فلسفی، تاریخی و فرهنگی هستند. به طوری که اگر پانوشت ها را نخوانید، تقریبا وسط متنش گم می شوید. از دوستداران فلسفه است که سعی کرده فلسفه را در متن زندگی بیابد. 

کتاب هایش مثل همین کتاب خوشی ها و مصائب کار اغلب با استقبال مردم رو به رو می شوند. چون از آن سختی کتاب های فلسفی خبری نیست. من اگر یک هنر دوباتن را ستایش کنم، همین مساله پرداختن به مسائل ساده روزمره است که می تواند چیزهایی فراتر را از روزمرگی در آن ها پیدا کنی.

نثر دوباتن صرفا فضایی برای فکر کردن فراهم می کنند. دوباتن همیشه از نتیجه گیری و یا بیان نظر شخصی اش فرار می کند. در این کتاب هم جز در یکی دو جا و آن هم به ایجاز نتیجه گیری خاصی نمی بیند. انگار دوباتن فقط نویسنده ای است که می تواند قوه تفکر انتقادی خواننده را برانگیزاند و او را همراه خود کند.

اما قرار نیست این خواننده هیچ نتیجه خاصی بگیرد. بلکه فقط قرار است با دوباتن سفری کوتاه به دل مشاغل مختلف داشته باشد، با فلسفه های مختلف درباره کار آشنا شود و در نهایت هم از دوباتن جدا شود. نمی دانم می شود نام این را نقد به دوباتن گذاشت یا نه. 

اما من از فضایی که برای فکر کردن به فلسفه کار داشتم، لذت بردم. اهمیتی هم نداشت که دوباتن نتیجه گیری می کند یا نه.

کتاب های پیشنهادی

کتاب خوشی ها و مصائب کار

عنوان کتاب: خوشی ها و مصائب کار

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: مهرناز مصباح

تعداد صفحات کتاب: 358 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.35 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 2 ساعت قبل
تعداد بازدید: 35121
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 108

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *