خوشی ها و روزها

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
خوشی ها و روزها (nbookcity.com)

دانلود کتاب خوشی ها و روزها

کتاب خوشی ها و روزها را می‌‌توان همچون منشاء اثر بزرگ مارسل پروست، در جستجوی زمان از دست رفته دانست.

ریشه‌های مشترک بسیاری را میان آن‌ها می‌توان یافت که در فاصله‌ی بین این دو کتاب توسط نویسنده به پختگی می‌ رسند و در جستجو کمال خود را نشان می‌ دهند.

از موضوعاتی که کتاب خوشی ها و روزها به آن می‌پردازد، نقد اسنوبیسم حاکم بر جامعه‌ی جوان فرانسه است. اسنوب را می‌توان کسی دانست که می‌کوشد خود را همانند مردمان برجسته‌ی بالای جامعه بنمایاند و بی‌آنکه آن‌ها را به درستی بشناسد، در این مسیر تمامی اطوارها، سلیقه‌ها و شیوه‌های آنان را تقلید می‌کند.

در حقیقت اسنوب‌ها به موقعیت اجتماعی و یا ثروت احترامی بیش از اندازه نشان می‌دهند و از داشتن مناسبات اجتماعی از نظر خودشان، پستشان شرمنده‌اند و با افرادی که در جایگاهی بالاتر از آن‌ها هستند، با تملّق بسیار رفتار می‌کند. پروست ابتذال و حقارت محافل اشرافی سال‌های آخر قرن نوزدهم فرانسه را به سخره می‌گیرد و چنین شکلی از زندگی را باطل و واهی می‌داند.

خلاصه کتاب

کتاب خوشی ها و روزها مجموعه ای از اشعار و رمان های نثر ساخته مارسل پروست است. این نخستین بار در سال 1896 توسط کالمان لوی منتشر شد و نخستین انتشارات پروست بود. کتاب حاضر جلوه‌ای خیره کننده از تأملات فلسفی، روایت های کوتاه، و اشعار نثر نگاهی اجمالی به نبوغ پروست به عنوان گردآورنده احساسات و یادآوری های بسیار مبهم نشان می‌دهد.

این مجموعه‌ها و داستان های کوتاه در جامعه زندگی، عشق، رفتار و انگیزه های شخصیت های مختلفی را به تصویر می کشند که همگی با چشمی آگاه و مشهور مشاهده می شوند. با چرخش طنزآمیز و تلخ در حال حرکت، تصاویر پروست با تصاویر و احساسات لایه بندی می شوند. 

مارسل پروست شخصیت برجسته ای در فرانسه اواخر قرن نوزدهم بود. او به بهترین وجه به خاطر شاهکار هفت جلدی خود در جستجوی زمان از دست رفته به یاد می آید.

بخشی از متن کتاب

جاه‌ طلبی بیش از پیروزی سرمست می‌کند؛ همه چیز را آرزو شکوفا، تملک پژمرده می‌کند؛ خیال زندگی بهتر از زیستن آن است، هر چند که زیستنش هم خیال کردنش باشد، اما به شیوه‌ای در عین حال کم‌تر اسرارآمیز و کم‌تر روشن، خیالی گنگ و سنگین، شبیه خیال پراکنده در ضمیر سست جانورانی که نشخوار می‌کنند.

نمایشنامه‌های شکسپیر در اتاق تمرین زیباترند تا روی صحنه. شاعرانی که دلبرانی جاودانی آفریده‌اند اغلب جز خدمتکاران پیش‌پاافتاده مهمانخانه‌ها زنی به خود ندیده‌اند، حال آن‌که شهوت‌رانانی که مایه غبطه همه‌اند هیچ به کنه زندگی‌ای که سپری می‌کنند، یا به بیان بهتر سپری‌شان می‌کند، پی نمی‌برند.

– پسرک ده‌ساله‌ای را می‌شناختم که تنی رنجور و تخیلی پیشرس داشت، و به دخترکی بزرگ‌تر از خودش عشقی صرفا ذهنی می‌ورزید. ساعت‌ها پس پنجره می‌ایستاد تا گذر دختر را ببیند، اگر نمی‌دیدش گریه می‌کرد، و اگر می‌دیدش باز گریه می‌کرد و حتی بیشتر. بسیار به ندرت، لحظه‌هایی بسیار کوتاه کنار دختر می‌گذرانید.

دیگر نه می‌خوابید و نه چیزی می‌خورد. روزی خود را از پنجره پایین انداخت. اول پنداشته شد که نومیدی از رسیدن به یار او را به خودکشی انگیخته است. اما برعکس، دانسته شد که تازه با او گفت‌وگویی طولانی کرده و دختر به او بغایت مهربانی نشان داده بود. (ص42 کتاب خوشی ها و روزها)

آن‌گاه حدس زده شد که در پی این سرمستی، که شاید امکان دوباره چشیدنش را نمی‌دانست، از زندگی بی‌مزه‌ای که برایش مانده بود دل برید. از درددل‌هایی که اغلب در گذشته با یکی از دوستانش گفته بود برآمد که هر بار با دیدن ملکه رویاهایش دچار دلسردی می‌شد…

اما همین که از او دور می‌شد تخیل بارآورش همه نیرو و اقتدار دخترک غایب را به او بازمی‌گردانید، و پسرک دوباره آرزومند دیدار او می‌شد. پسر هر بار می‌کوشید دلیل دلسردی‌اش را در عیب شرایطی ببیند که اتفاقی پیش می‌آمد. 

پس از آن دیدار و گفت‌وگوی غایی، که در آن با تخیل نیرومندش یار را به حد کمالی رسانید که سرشتش قابلیت رسیدن به آن را داشت، و نومیدانه این کمال ناقص را با کمال مطلقی مقایسه کرد که با آن زندگی می‌کرد، و از آن می‌مرد، خود را از پنجره پایین انداخت.

پس از آن حادثه سفیه شد و عمر طولانی کرد، و از آن پایین افتادن فراموشی جانش برایش باقی ماند، فراموشی اندیشه‌اش و فراموشی گفته‌های آن دختر که با او دیدار می‌کرد اما دیگر نمی‌دیدش. دختر به رغم همه التماس‌ها و تهدیدها با او ازدواج کرد و سال‌ها بعد درگذشت بی‌آن‌که هرگز توانسته باشد خود را به او بشناساند.

نقد کتاب خوشی ها و روزها

خوشی‌ها و روز‌ها اولین كتاب پروست است و در ۲۵سالگی او منتشر شد، اما این مانع آن نبود كه یكی از منتقدان او را، به خاطر همین یك كتاب، از كلاسیك‌های زبان فرانسه بداند. 

پروست در این كتاب عمده‌ی آثاری را كه تا آن زمان نوشته و در نشریات مختلف به چاپ رسانده ‌بود، از قصه و مقاله و شعر منظوم و منشور، به طرزی سازمان‌مند و به هم پیوسته، اما نه طبق ملاحظاتی از قبیل تاریخ انتشار یا مضمون، بلكه در ترتیبی دورانی گرد آورد.

خواننده در كتاب خوشی ها و روزها با برخی از ظریف‌ ترین نمونه‌های اندیشه و نثر پروست، و گهگاه برخی از شیواترین قطعات ادبیات قرن بیستم فرانسه آشنا می‌شود. اما كسی كه شاهكار پروست، در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته، را بخواند، از خواندن این اثر دوچندان لذت خواهد برد:

چون منشاء جست و جو هسته‌های آغازین این منظومه‌ی عظیم را در این كتاب نسبتا كوچك و بسیار فشرده می‌بیند.

کتاب خوشی ها و روزها

عنوان کتاب: خوشی ها و روزها

مجموعه ای از اشعار و داستان های کوتاه

نویسنده: مارسل پروست

مترجم: مهدی سحابی

تعداد صفحات کتاب: 247 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

کسانی که سایر آثار آلبر کامو را خوانده باشند حتی نمی توانند تصورش را هم بکنند که این نویسنده می‌تواند این قدر سرشار از احساس باشد! این کتاب بی نظیر است و بسیار قلب را نوازش می‌کند...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 1274
آسیب دست به معنی صدمه دیدن دست، یکی از اندامهای بسیار پیچیده، با مفاصل متعدد، انواع مختلفی از رباط لیگاما ن ، تاندونها و عصبها است. شایع بودن آسی بهای دست در جامعه، امری غیرمعمول نیست.
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 314

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *