حکمت بالغانه زیستن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
حکمت بالغانه زیستن (nbookcity.com)

دانلود کتاب حکمت بالغانه زیستن

زنده یاد دکتر آذردخت مفیدی در کتاب حکمت بالغانه زیستن به مخاطبانش می‌ ‏آموزد تا توجه خود را به زمان حال معطوف کنند، زیرا عاطفه را نباید معطوف به آینده کرد.

او معتقد است که دلبستگی زیاد، نگرانی، حتی شوق و ایده‌ آلیزه کردن آینده، قدرت منِ شما را در اداره کردن واقعیت‌ های زمان حال کم می‌ کند، دکتر مفیدی از شما می‌ خواهد تا با خرج انرژی و عواطف خود در زمان حال به بهترین روش و عبور از خود سرزنش‏گری، خود تحقیری، ترس و اضطراب، بحران‌های زندگی خود را مدیریت نمایید و زندگی آرام و سالمی برای خود رقم بزنند.

خلاصه کتاب

خانم دکتر آذردخت مفیدی، در این آخرین کتابش، به مسائل مختلفی که انسان امروزی با آن درگیر است می‌پردازد و سعی می‌ کند که یک زندگی ایده‌آل را در نظر خواننده مجسم و او را با زندگی واقعی انسان امروزی، با همه‌ی مشکلاتی که با آن رو به‌ روست آشنا کند و راه‌حل منطقی و انسانی را برای بیرون‌رفت از این مشکلات ارائه دهد. او در این زمینه با توجه به دانش و تجارب خود و برخورد فعالی که در عرصه‌ی جامعه و کلاس‌های درسش داشت، توانست به‌ خوبی مشکلات موجود در زندگی افراد را بررسی و به راه‌حل واقعی و عملی دست یابد.

در این کتاب می ‏‌آموزیم تا عادت‌ ‏های ذهنی زیان‌ ‏بخش را از خود دور کنیم و آن‏ها را با سیستم‌‏هایی مفید و اثربخش جایگزین نماییم. می‌ ‏آموزیم تا سیستم سرزنش‏گری را با سیستم پاداش‌‏دهی جایگزین کنیم. همه‏‌ی ما انسان‌‏ها در زندگی مرتکب اشتباهاتی می‌‏شویم. هیچ یک از ما کامل نیستیم و همه‏‌مان بسیار خطا می‌‏کنیم. اما در کنار تمام خطاها و کاستی‌‏هایمان، کارهایی انجام می‌‏دهیم که مستحق پاداش و تقدیر هستند. سرزنش تضعیف‏ کننده و آسیب ‏زننده است. نباید خود را سرزنش کنیم. درعوض، بایستی آگاه باشیم و به خود یادآوری کنیم که همه اشتباه می‌‏کنند. می‌‏توان اشتباهات را جبران کرد.

می‏‌ توانیم در راه جبران اشتباهات گام برداریم و به خاطر تلاش‌‏ها و گام‌‏های مثبت، به خود پاداش دهیم و از خودمان تقدیر کنیم. به مرور و با تکرار و تمرین، این سیستم پاداش‌‏دهی جایگزین، به سیستمی درونی تبدیل شده و باعث بالارفتن عزت نفس ما خواهد شد. یکی دیگر از عادت‌‏های ذهنی ما، «ترس» است. دکتر مفیدی در کتاب حکمت بالغانه زیستن توضیح می ‏‌دهد که برای انسان، دو نوع ترس وجود دارد. نوع نخست، ترس عینی است که میان انسان و حیوان مشترک است. ترسی ملموس و منطقی؛ ترس از مرگ و نابودی. اما نوع دوم، ترسی است که تنها در انسان وجود دارد و تنها در ارتباط با انسان‏‌های دیگر و در اجتماع معنی می‏‌یابد. و آن ترس ذهنی است.

بخشی از متن کتاب

عواطف خود را تنها در حال سرمایه ‏‌گذاری کنید. نسبت به گذشته و آینده کم‏‌ترین عاطفه را داشته باشید. چه شادی باشد چه حسرت و دلسوزی چه دل‌بستگی چه… به گذشته مانند یک دانشمند نگاه کنید که بدون عاطفه‌‏ی خاصی آزمایش‌‏های خود را انجام می‌‏دهد. چون اگر عاطفه داشته باشد، موجب غرض‏ ورزی در آزمایش او می‌‏شود. گذشته را بدون عاطفه و قضاوت اخلاقی و غیراخلاقی بررسی کنید و مشکلات و اشتباهات و نقش خود را در این مشکلات و اشتباهات پیدا کنید.

اگر بخواهید گذشته را با عاطفه و قضاوت خاصی بررسی کنید، روان‏تان خود به ‏خود وقایع و استنباط شما را از وقایع سانسور خواهد کرد و شما به نتایج واقعی و منطبق بر واقعیت دست پیدا نخواهید کرد. گذشته تنها برای این مسئله مفید است که شما اشتباهات خود را پیدا کنید و سعی کنید آن را تکرار نکنید. هرگونه افسوس، حسرت یا دل‌ بستگی به گذشته، باعث تضعیف من (ego) شما می‏‌شود. آینده را مانند یک رهبر و یک مدیر کارآمد برنامه‌‏ریزی کنید، اما در آن زندگی نکنید.

آینده خواهد آمد و شما فرصت خواهید داشت در آن زندگی کنید (زمانی که تبدیل به حال می‌‏شد). عاطفه‌‏تان را معطوف به آینده نکنید. دل‌بستگی زیاد، نگرانی، حتی شوق و ایده ‏‌آلیزه کردن آینده، قدرت منِ شما را در اداره ‏کردن واقعیت‌‏های زمان حال کم می‌‏کند. در نهایت اکثر انرژی و عواطف‏تان را در زمان حال خرج کنید. سعی کنید به بهترین روش واقعیت‌‏های روزمره‏‌ی زندگی را به ‏خوبی اداره کنید و هرگاه با بحران در زندگی روبه‏ رو شدید (که در زندگی هر بالغی امکان وقوع دارد، به بهترین وجه‌ از پس اداره‌ ‏کردنش برآیید.

نقد کتاب حکمت بالغانه زیستن

همه‌‏ ما ترس داریم، ترس‏‌ هایی هم‌ چون اشتباه ‏کردن، ترس از قضاوت ‏شدن، ترس از شکست و ترس از طرد شدن، ترس از تنهایی و … . اما آدم موفق، کسی است که با ترس‏‌هایش روبه ‏رو می‌ ‏شود. روش او در برخورد با ترس‏‌هایش، روش گریز نیست. بلکه در مواجهه با ترس‏‌ها، خود را به درون آن‏‌ها می‌ ‏افکند. و وقتی با آن‌‏ها روبه‌‏ رو می‌ ‏شود، از شدت آن ترس کاسته می‌ ‏شود. این کار، بر قدرت او می‌ ‏افزاید و ترس او را کم می‌‏ کند. در کتاب حکمت بالغانه زیستن در این‌ ‏باره بیش‌تر می خوانیم.

تعداد بازدید: 341 بار

%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%86%20 nbookcity.com 1

عنوان کتاب: حکمت بالغانه زیستن

نویسنده: آذردخت مفیدی

تعداد صفحات کتاب: 54 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این نمایشنامه که در همان زمان یک اجرای تلویزیونی هم از آن شده است، به زبانی سمبولیک و با طنزی قدرتمند، به انقلاب سفید که آن روزها در جریان بوده است، می‌پردازد. تیمسار که نیمی از بدنش فلج است، فقط با...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 363
اثری ارزشمند برای تمام آنهایی است که می‌خواهند از احساس‌ها و عواطف دردناک، اعتیاد، وسواس فکری، فشار و وابستگی‌های عاطفی رها شوند. دگرگون کردن زندگی، به معنای پیدا کردن شغل، همسر جدید، بیرون رفتن از خانۀ پدر و مادر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 538

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *