جستارهایی در باب عشق

آخرین ویرایش: 2 ماه قبل
جستارهایی در باب عشق (nbookcity.com)

دانلود کتاب جستارهایی در باب عشق

داستان کتاب جستارهایی در باب عشق توسط آلن دوباتن به خوبی ساخته و پرداخته شده است و ممکن است خود شما نیز این داستان را بارها و بارها در زندگی واقعی دیده باشید.

داستانی که ما می‌ توانیم از آن یاد بگیریم و از چاله هایی که ممکن است در یک رابطه گرفتار آن شویم، رهایی پیدا کنیم. موضوع عشق و رابطه‌ی عاشقانه داشتن، یک کار سخت و دشوار است که نیازمند آگاهی بسیار در زمینه‌های مختلف است و اگر یک رابطه‌ی عاشقانه به شکست منتهی شود یک موضوع فرسوده‌کننده است.

بسیاری از آدم‌ها بعد از یک شکست عاطفی به شدت افسرده می‌شوند، دوران سختی را سپری می‌کنند و حتی ممکن است دیگر هرگز نتوانند مثل گذشته عاشق شوند. به همین خاطر، مهم است که قبل از وارد شدن به یک رابطه، شناخت خوبی از موضوعات مختلف داشته باشیم، از تجربیات دیگران استفاده کنیم و کتاب‌هایی مانند کتاب پیش رو که یک کتاب عالی در این زمینه است، مطالعه کنیم.

خلاصه کتاب

شروع یک رابطه و پایان آن! همین‌. ولی خواندن کتاب جستارهایی در باب عشق را به افرادی که به تازگی رابطه ای را شروع و یا تمام کرده اند، توصیه می کنیم. دوستم دارد یا نه؟! آیا فلاکت بارترین وضعیت ممکن را من دارم؟ چرا رفت؟! پاسخ این سوالات را می توان در این کتاب پیدا کرد.

آلن دوباتن، عشق را از زاویه های فلسفی، جامعه شناسی، سیاسی، عاطفی و روانشناسی بررسی و دودلی های شروع و ادامه ی یک رابطه و احساسات شوک، غم، ناامیدی، خشم و حس خیانت نسبت به احساسی که زمانی عزیز بوده است؛ در پایان رابطه را بیان می کند.

تصور کنید که اگر کتابی به عنوان جستار یا مقاله در باب عشق باشد چه چیزی در آن می‌توان خواند. این کتاب درباره‌ی رابطه‌ی عاشقانه‌ ای است که مراحلش را از دیدگاه‌های فلسفی و روانشناختی بررسی کرده‌ایم. آلن دوباتن نیز امروز یکی از سرشناس‌ترین و محبوب ‌ترین نویسندگانی است که در ایران آثار آن را می‌خوانند.

آلن دوباتن به خاطر نوشتن کتاب «هنر سیر و سفر» در ایران به شهرت رسید. کتاب جستارهایی در باب عشق به لحاظ سبک نوشتاری، کتاب جالبی محسوب می‌شود. کتاب ترکیبی از روایت داستانی، درس اخلاق، فلسفه و دیدگاه نویسنده است. دو باتن به ساده نویسی اعتقاد دارد و معتقد است فلسفه باید در خدمت زندگی هر فرد باشد.

خلاصه داستان

ماجرای کتاب جستارهایی در باب عشق درباره زن و مردی است که به طور اتفاقی در پروازی کنار هم قرار می‌گیرند و پس از اینکه گفت‌و‌ گویی کاملا عادی میان آنها شکل می‌گیرد، بیشتر به هم توجه می‌کنند و بعد از پایان پرواز نیز تصمیم می‌گیرند همدیگر را ملاقات کنند. در ادامه این دو نفر بیشتر با هم آشنا می‌شوند، سعی می‌کنند همدیگر را تحت‌ تاثیر قرار دهند و کارهایی برای هم انجام دهند.

رفته رفته عاشق می‌شوند و دیگر جنبه‌های این رابطه خود را نمایان می‌کند.درگیری‌ها و فراز و نشیب‌هایی را تجربه می‌کنند و… آلن دوباتن نیز در این مسیر از ابتدا همه‌ی رفتارها، احساسات، واکنش‌ها و هر آنچه را که در یک رابطه عاشقانه مهم و قابل توجه باشد زیر نظر می‌گیرد و به بررسی آن می‌پردازد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب جستارهایی در باب عشق می‌خوانیم: وقتى از موضع عشق یک‌ سویه به کسى (یک فرشته) نگاه مى‌کنیم و در مورد لذت‌هایى خیال‌پردازى مى‌نماییم که از بودن با او در بهشت ممکن است ارزانى ما نشود، آن وقت ناخودآگاه مستعد آن هستیم تا یک خطر بزرگ را نادیده بگیریم. اینکه اگر او هم به عشق‌مان جواب مثبت بدهد، ممکن است بسیار زود جذابیتش براى ما رنگ ببازد.

ما به این دلیل عاشق مى‌شویم که مشتاقیم به همراه کسى که به اندازه بدى‌هاى خودمان خوب و ایده‌آل است از فساد خودمان بگریزیم. خب، اما اگر این فرد روزى برگردد و به عشق ما جواب مثبت بدهد، آن وقت چه؟ فقط مى‌توانیم شوک‌زده شویم. در این صورت آن موجود الهى، آن طور که ما امید داشتیم چگونه مى‌تواند این قدر بد سلیقه باشد که فردى مثل ما را دوست داشته باشد؟

اگر براى عاشق شدن، باید باور داشته باشیم که معشوق به طریقى از ما برتر است، وقتى که عشق‌مان پاسخ مثبت بگیرد، آیا با یک تناقض تلخ و ظالمانه روبه‌رو نمى‌شویم؟ اگر او واقعا این قدر شگفت‌انگیز است، چطور مى‌تواند فردى مثل من را دوست داشته باشد؟ براى دانشجویان روان‌شناسى عشق هیچ زمانى غنى‌تر از حال و هوا و گیجى صبح روز بعد از واقعه وجود ندارد.

اما کلوئه در مقایسه با گیجى زمان بیدار شدن از خواب کارهاى مهم‌ترى داشت. او به حمام مجاور اتاق خواب رفته بود تا موهایش را بشورد و من از صداى برخورد آب بر روى کاشى‌هاى حمام بیدار شدم. در تخت ماندم، و خودم را در میان هیئت و رایحه به جاى مانده‌ى او در ملحفه‌ها غرق کردم. صبح شنبه بود و پرتوهاى بى‌رمق خورشید ماه دسامبر از پشت پرده‌ها به درون اتاق مى‌تابیدند. (ص98 کتاب جستارهایی در باب عشق)

این براى من یک امتیاز بود که در حریم و منزل او به خود پیچیده بودم و به چیزهایى نگاه مى‌کردم که زندگى روزانه‌ى او را پر مى‌کند، به دیوارهایى که هر روزه رو به آن‌ها از خواب بلند مى‌شود، به ساعت شماطه‌دارش، به بسته آسپرین، و به ساعت مچى و گوشواره‌هایش که بر روى پاتختى نمایان بود. عشق من در قالب شیفتگى به چیزهاى متعلق به کلوئه تجلى یافته بود.

شیفتگى به نشانه‌هاى مادى یک زندگى که هنوز مى‌بایست به طور کامل آن را کشف مى‌کردم. اما به نظر مى‌رسید بى‌نهایت غنى است، و سرشار از شگفتى‌ها، زیرا موجودى خارق‌العاده همه روزه آن‌ها را لمس مى‌کرد. در یک گوشه اتاق یک رادیوى زرد درخشان قرار داشت، یک پوستر از نقاشى‌هاى ماتیس که بر یک صندلى تکیه داشت. لباس‌هاى دیشب‌اش که در کمد نزدیک آینه آویزان بودند. (ص99 کتاب جستارهایی در باب عشق)

یک ستون کتاب‌هاى جلدِ نرم که بالاى قفسه روى هم چیده شده بودند و کمى آن طرف‌تر کلیدها و کیف دستى، یک بطرى آب معدنى و گوپى فیل عروسکى بر روى کشویى جاى داشتند. با نوعى شیفتگى خاص، نسبت به هر چیزى که متعلق به او بود عاشق شده بودم. همه‌ى آن‌ها مسحور کننده، برازنده، و متفاوت از همه‌ى چیزهایى بودند که آدم مى‌توانست به شکل عادى در فروشگاه‌ها خریدارى کند.

جملات نابی از کتاب

  • عشق یک ‌طرفه ممکن است دردناک باشد، ولی درد امنی است، چون به کس دیگری جز خودمان صدمه نمی‌زند، دردی خصوصی و همان اندازه که تلخ و شیرین است، خودانگیخته نیز هست. اما به محض آن‌که عشق دوجانبه می‌شود، باید حالت انفعالی و ساده صدمه دین را رها کنیم و مسئولیت ارتکاب به گناه را بپذیریم.
  • اگر نسبت به دوست داشتنی بودن خودمان کاملاً اعتقاد نداشته باشیم ابراز محبت طرف مقابل میتواند برایمان مانند دریافت جایزه ی افتخار برای انجام کاری باشد که هیچ ارتباطی به ما ندارد.
  • یکی از دردسرهای عشق این است که، دست‌کم برای مدتی، این خطر را دارد که به طور جدی خوشبخت‌مان کند.
  • تلفن در دستان معشوقی ستمگر که زنگ نمی‌زند به ابزار شکنجه تبدیل می‌شود.
  • ما بيشتر برحسب تصادف شيفته كسی می‌شويم تا برحسب نقشه‌ی قبلی.
  • وقتی معشوق عشق کسی را رد کند چه واکنشی بهتر از خودکشی؟
  • من بیشتر روی دوست داشتن حساب باز کرده بودم نه دوست داشته شدن
  • آدم با فکر کردن به یک مشکل می تواند مشکل بیافریند.
  • برای احساس کامل بودن خود نیاز به افرادی مجاور خود داریم که مارا به همان خوبی خودمان بشناسند.

سخنی با کاربران عزیز

داستان کتاب جستارهایی در باب عشق خیلی ساده است. دختر و پسری که در پروازی از پاریس به لندن کنار هم نشستند اتفاقی با هم آشنا می‌شوند و به سرعت هم عاشق می‌شوند. حالا قرار است ما این زوج را از این نقطه شروع تا نقطه پایان همراهی کنیم. داستان غیرعادی نیست چه بسا که در زندگی روزمره خودمان و اطرافیانمان هم بارها با مواردی از این دست مواجه شدیم.

این همه جذابیت و عمق اثر از کجا می‌آید که رها کردن کتاب حتی برای لحظه‌ای هم ناممکن می‌شود؟ ریزترین احساسات، برخوردها، حرف‌ها و واکنش های درگیر در این رابطه آنالیز می‌شوند. انگار که عشق را از زیر عدسی میکروسکوپ فلسفه تماشا می‌کنید و اینجاست که کتاب تبدیل می‌شود به اثری که ترکیبی از رمان (فیکشن) و تحلیل های فلسفی (نان فیکشن) است.

با چنین قلم جذابی، دوباتن زبان گیرا و شیرینی دارد. رها کردنش برای من سخت بود. گاهی از این همه دقت و توانایی نویسنده برای توضیح و تفسیر ریزترین موارد درگیر در یک رابطه به وجد می‌آمدم… مواردی که غریب نیستند و اتفاقا خیلی آشنا هستند. مواردی که هم می‌دانیم و هم شاید با آنها برخورد داشتیم. ولی هیچ وقت اینطور موشکافی شان نکرده بودیم.

از کتاب جستارهایی در باب عشق نه کمک های روانشناسانه خوددرمانی برای بهبود روابط را انتظار داشته باشید و نه نقل قول‌ها و تحلیل های فلسفی سنگین. فرض کنید آینه‌ای دست گرفتید و خودتان را تماشا می‌کنید. همان چیزی که هستید! نه کمتر و نه بیشتر…

فقط قرار است نگاه‌مان به عشق، جزیی‌تر و متفکرانه‌تر و هوشیارتر بشود؛ هرچند خواندن کتاب جستارهایی در باب عشق را به همه توصیه می کنیم ولی به گمانم این اثر دوباتن برای دو گروه لذت بیشتری خواهد داشت: کسانی که به تازگی درگیر عشق شدند و آنهایی که به تازگی از یک رابطه عاشقانه جدا شدند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 2,759 بار

Alain%20de%20Botton%20 %D8%A2%D9%84%D9%86%20%D8%AF%D9%88%20%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D9%86 4

عنوان کتاب: جستارهایی در باب عشق 

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

جزو برترین رمان های روانشناسانه

نویسنده: آلن دو باتن

مترجم: محمدرضا اخلاقی منش

تعداد صفحات کتاب: 162 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

صدای زنگ تلفن بلند می‌شود، زنی از خواب می‌پرد و داستان، آرام آرام شروع می‌شود. داستان در مورد زنی اهل زاهدان است. او فرزند ارشد یک خانواده‌ی 5 نفره است و دو برادر کوچک‌تر از خود دارد و مادرش در دام اعتیاد اسیر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 392
جاناتان مرغ دریایی یک کتاب معمولی نیست، کتابی است که به‌عنوان الهام‌بخش‌ترین کتاب عصر ما شناخته می‌شود. این کتاب کوتاه و دوست‌داشتنی داستان شکستن حصارهاست. داستان لذت‌بخشی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ریچارد باخ در کتابش از مخاطب می‌خواهد...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 7428

4 پاسخ

  1. کتاب رو دانلود کردم متاسفانه کامل نیست. صفحه ۶۹ کتاب بعدش ناتمومه و صفحه بعد ادامه فصل بعدی می باشد

    1. با سلام
      فایل کتاب چک شد صفحه ذکر شده (69 فایل pdf و 61 کتاب) درسته، اگر صفحه دیگری مد نظرتونه بفرمایید بررسی کنیم

      1. سلام ممنونم بابت پاسخ گویی بله صفحه 69 کتاب 79یا 78 pdf مدنظرم هستش

        1. درود بر شما، فایل کتاب ویرایش شد، ممنون از دقت و توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *