ایران بین دو انقلاب

ایران بین دو انقلاب (nbookcity.com)

دانلود کتاب ایران بین دو انقلاب

نشر مرکز تا کنون ۲۳ بار و نشر نی ۲۹ بار کتاب ایران بین دو انقلاب را تجدید چاپ نموده است. در حالی که به نظر بنده مطالب، بی طرف نوشته نشده است.🤷‍♂️

کتاب حاضر، در واقع بنیادهای اجتماعی سیاست در ایران را تحلیل و این موضوع را بررسی می‌کند که چگونه توسعه اقتصادی ـ اجتماعی به‌ تدریج ویژگی های زندگی سیاسی در ایران را، از انقلاب مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، شکل داده است. کتاب به سه بخش اصلی تقسیم شده است:

  1. بخش نخست، با بررسی سده نوزدهم، انقلاب مشروطه و حکومت رضاشاه، پیشینه تاریخی لازم را برای فهم تحولات ایران نوین به دست می‌دهد.
  2. بخش دوم، زمینه اجتماعیِ دگرگونی های سیاسی سالهای فروپاشی حکومت رضاشاه (شهریور ۱۳۲۰) تا شکل‌گیری حکومت خودکامه محمدرضا شاه (مرداد ۱۳۳۲) را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  3. در بخش پایانی هم با توصیف برنامه‌های اجتماعی‌ـ اقتصادی محمدرضا شاه، تنش های سیاسی که به‌ واسطه این برنامه‌ها تشدید شده بود و سرانجام وقوع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، بررسی می‌شود.

خلاصه کتاب

در کتاب ایران بین دو انقلاب پروفسور آبراهامیان با تاکید بر انقلاب مشروطه، سیاست های سال های 1941 تا 1953، حزب توده و انقلاب اسلامی، تاریخی سودمند از ایران نوشته است. او در نوشتن این کتاب از منابع مختلفی استفاده کرده است از جمله: استفاه ی گسترده از گزارش های سفیر انگلستان و بحث های مجلس و روزنامه های مختلفی که در آن دوران چاپ می شده است که نتیجه ی آن اثری غنی در جزییات و دارای نقل قول هایی عمیق است.

کتاب ایران بین دو انقلاب پژوهشی جامع در تاریخ معاصر ایران است که از حیث جامعیت، روش آکادمیک تحقیق و وسعت اطلاعات و منابع در میان آثار مشابه خود کم‌نظیر است. در این پژوهش ضمن گزارش مستند رویدادها و تحولات سیاسی دوره‌ٔ بین زوال قاجاریه و انقراض پهلوی، مبانی اجتماعی سیاست در ایران بررسی و تحلیل شـده، نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی در تحولات و حرکات سیاسی و ریشه‌ هـای قومی و طبقاتی جنبش‌ها و گرایش‌ های مختلف سیاسی ایران نشان داده شده است.

آنچه به ایران بین دو انقلاب امتیاز و ویژگی می‌بخشد بهره‌ جویی آن از منابع گسترده و وسیعی است که بسیاری از آنها پیش از این بررسی نشده بـود و نیز گردآوری و ارائه‌ٔ اطلاعاتی که از دید جامعه‌ شناختی ارزش تحلیلی بسیار دارند.

جامعه‌ای طبقاتی و اختلافاتی غیر طبقاتی

بنابه نوشته های کتاب ایران بین دو انقلاب در ایران قرن نوزدهم، غالب تراکم جمعیتی در روستاها استقرار داشتند. و سازمان‌ هایی را به وجود آوردند که ساختار کلی آن‌ها را نشان می‌داد. روستایی‌ها قبایل کوچنده‌ای بودند که زندگی چادرنشینی سابقشان را رها کرده و یکجانشین شده بودند. و هر روستا کدخدایی داشت که معمولا «زمین‌داری جزء» بود که توسط مردم انتخاب می‌شد…

گاهی روستاها توسط مالکانی غایب تحت‌ مالکیت قرار می‌گرفتند که آن مالکان در ازای دریافت بخشی از محصولات آنها در مواقع اضطراری به کمک آن‌ها می‌آمدند. مثل زمانی که آنها برداشت خوبی نداشتند. و یا در برابر تهاجم مهاجمان محلی. در شهر اما تشکیلات کمی پیچیده‌تر بود. هر محله کدخدای مخصوص خود را داشت. که وظیفه‌ی او ضبط و ربط نزاع‌ها و پادرمیانی میان افرادی بود که به هر دلیلی به اختلاف می‌خوردند.

در آنجا لوطی‌ها بودند که پیوند محکمی با زورخانه‌ها داشتند. و البته وجود اصناف این پیچیدگی شهری را بیشتر می‌کرد. البته در بین این گوناگونی‌ های شهری و روستایی رقابتی ایجاد می‌شد. که نویسنده کتاب ایران بین دو انقلاب به سه علت کلی آن اشاره می‌کند:

  • مبارزه برای دستیابی به منابع کمیاب به ویژه زمین‌های آبی
  • اعتقاد رایج به عدم رشد اقتصادی پایدار
  • رقابت برای دستیابی به منابع محلی

هم‌چنین سیّاحان اروپایی نیز که در قرن نوزدهم به ایران آمده بودند به سه نوع ستیز گروهی در بین مردمان آن روزهای کشورمان اشاره داشتند:

  • ستیزهای علنی که بین مسلمانان و غیرمسلمانان، سنّی‌ها و شیعیان وجود داشت.
  • مبارزه‌ای دیرپا که میان قبایل و روستاییان حاکم بود.
  • اختلاف زبانی بین جمعیت ایرانی و غیر ایرانی

ایران قرن نوزدهم همان‌طور که در کتاب ایران بین دو انقلاب اشاره شده غرق در درگیری‌ها و نزاع‌ های گروهی، قبیله‌ای و مذهبی بود. که تقسیم‌ بندی‌های حیدری-نعمتی یکی از آنها به شمار می‌رفت. حتی در شهرهایی که این دسته‌بندی‌ها وجود نداشت، کشمکش‌های دیگری گریبان‌ گیرشان بود.

بخشی از متن کتاب

این گروه چهار هدف موقت و اولیه داشت: آزادی باقی مانده «پنجاه و سه نفر»؛ به رسمیت شناخته شدن حزب توده به عنوان سازمانی قانونی؛ انتشار روزنامه و تهیه و تدوین برنامه ای که برخلاف برنامه های غیر مذهبی پیشین و بدون برانگیختن مخالفت علما، امکان جذب دموکراتها، سوسیالیستها و کمونیستهای کهنه کار مارکسیست های جوان و حتی غیر مارکسیست های رادیکال را فراهم کند. در شش ماه بعدی این اهداف تأمین شد.

هنگامی که دولت، در اواسط مهرماه، همه مخالفان زندانی شده در دوره رضاشاه را عفو کرد، باقی مانده و پنجاه و سه نفره هم آزاد شدند. در اواسط بهمن ماه که پلیس اجازه داد تا حزب توده مجلس یادبودی برای سالگرد درگذشت ارانی برگزار کند، در واقع شناسایی رسمی حزب هم حاصل شد. هنگامی که عباس اسکندری، از اعضای حزب توده و برادرزاده سلیمان اسکندری در اواخر بهمن ماه روزنامه خود را که در دورهٔ پیش از رضاشاه با عنوان سیاست چاپ میشد دوباره منتشر کرد، این گروه دارای یک روزنامه شد.

در همان زمان گروه نامبرده با تأسیس انجمنی ضد فاشیست و با روزنامه ای به نام مردم و جبهه آزادی متشکل از سردبیران روزنامه های توقیف شده توسط رضاشاه، یاری رساند. همچنین حزب توده در اوایل اسفند برنامه موقتی خود را منتشر کرد. در این برنامه بر لزوم محو آثار دیکتاتوری رضاشاه؛ حراست از قانون اساسی آزادی های مدنی و حقوق انسانی؛ حمایت از حقوق همه شهروندان به ویژه حقوق توده ها؛ و همیاری در مبارزه جهانی دموکراسی علیه و حشیگری فاشیسم تأکید شده بود…

نقد کتاب ایران بین دو انقلاب

طرفداران جمهوری اسلامی معتقدند که نویسنده دارای گرایش‌ های فکری چپ گرایانه و جزء شرق شناسانی است که با چارچوب نظری مارکسیستی در صدد برآمده است تا سیر تحولات اجتماعی ایران بین دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد و به نظر می‌رسد با برجسته کردن عوامل اقتصادی در صدد بوده‌ است تا نشان دهد که انقلاب ایران چندان هم اسلامی نبوده‌ است.

کتاب با رویکرد نیومارکسیستی ئی.پی. تامپسن نگارش شده‌ است که پدیده طبقه را نباید صرفاً برحسب ارتباط آن با شیوه تولید (آنگونه که مارکسیست‌ های آیینی اغلب معتقدند) درک کرد بلکه برعکس، طبقه را لازم است در متن زمان تاریخی و اصطکاک اجتماعی آن با دیگر طبقات معاصر، بررسی نمود. نویسنده کتاب ایران بین دو انقلاب معتقد است در صد سال گذشته هیچگاه حلقه ارتباط‌ دهنده بین حکومت و ساختارهای اجتماعی به وجود نیامد.

به عبارتی دیگر دولت برآیند و برخواسته از جامعه نبود و همین امر گروه‌های حاکم و نیروهای مدرن را از هم دور ساخت و ارتباطات بین اجتماعات (طبقه متوسط سنتی و عمدتا روحانیت و بازاریون) با حکومت به‌طور کلی قطع شد؛ بنابراین، این توسعه ناهمگون، برای اجتماع ایران به ویژه طبقه متوسط سنتی، هیچ جذابیتی نداشت و در ادامه، منجر به شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران شد.

یرواند آبراهامیان توضیح می‌دهد که هریک از اقدامات (از دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی) تحولات بعدی را رقم می‌زند که دقیقاً نامتناسب با شرایط اجتماعی- فرهنگی و ساختار و بدنه جمعیت ایران بود. در شهرها به واسطه اقدامات دولت، چهار طبقه که شامل خاندان پهلوی، سرمایه‌ داران، طبقه متوسط (مغازه‌ داران، کارمندان و معلمان) و طبقه کارگر شکل گرفت که برنامه‌ای برای سازماندهی آنها در جهت اهداف مربوط به توسعه‌ یافتگی و رسیدن به ترقی، تنظیم نشده بود…

اگر می‌خواهید دربارهٔ تاریخ معاصر ایران، بیشتر و مختصر و مفید بدانید کتاب ایران بین دو انقلاب انتخاب خوبی برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 585 بار

Ervand%20Abrahamian%20(%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%20%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86)

عنوان کتاب: ایران بین دو انقلاب

از مشروطه تا انقلاب اسلامی

جز کتاب های تاریخی برگزیده

نویسنده: یرواند آبراهامیان

مترجمان: احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی

تعداد صفحات کتاب: 735 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.31 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

روایت یک داستان تخیلی است که با حضور شاهزاده‌ای جوان به نام تیورو در اتاقی تاریک و سیاه آغاز می‌شود. این شاهزاده جوان در اتاق بالای برج که تنها یک تک پنجره مانند یک چشم دارد منتظر و نگران پدرش است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 164
مهم نیست کسی که با او اختلاف نظر دارید همسر، خواهر یا برادر، پدر یا مادر، همسایه یا دوست و یا حتی یک غریبه باشد. او هر که باشد، به شما نشان می‌دهم که چگونه می‌توانید احساس دلخوری خود را متحول و جای رنجش...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 553

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *