از قاجار به پهلوی

آخرین ویرایش: 6 روز قبل
از قاجار به پهلوی (nbookcity.com)

دانلود کتاب از قاجار به پهلوی

کتاب از قاجار به پهلوی ترجمه ای است از پژوهش دیگری از آقای دکتر محمدقلی مجد، محقق ایرانی مقیم آمریکا در آن کشور چاپ و منتشر شده است.

در این تحقیق حدود چهار هزار روز از تاریخ ایران (۱۳۰۹-۱۲۹۸) به تصویر کشیده شده است. مجد برای این بررسی روزشمارگونه، از ۶۳۳ سند منتشر نشده بهره برده که در قالب گزارش، تلگرام، ابلاغیه، دستورالعمل، نامه و یادداشت در آرشیو وزارت امور خارجه آمریکا نگهداری می شود.

نکته حائز اهمیت آن است که دکتر مجد اولین کسی است که به شکل گسترده از اسناد علنی شده آمریکا برای بررسی تاریخ ایران در طول سال های ۱۹۴۱-۱۹۲۱ استفاده کرده است. اسناد این دوره وزارت خارجه آمریکا، از حدود سی سال پیش در اختیار محققیق قرار گرفت.

روشن است که تعدادی از پژوهشگران از وجود این اسناد مطلع بودند. برای نمونه ارجاعاتی بسیار محدود به این اسناد در کتاب خانم استفانی کرونین درباره ارتش ایران در سال های ۱۹۲۶-۱۹۱۰ یا در کتاب آقای سیروس غنی درباره صعود رضا پهلوی دیده می شود.

ولی تعجب آور است که این محققان از این اسناد استفاده نکرده و کار خود را محدود به اسناد وزارت خارجه بریتانیا نمودند. به راستی چرا آن ها بر اسناد آمریکایی چشم پوشیدند؟

بخشی از متن کتاب

تلاش دوم رضاخان برای قرار گرفتن در رأس مملکت نیز با یک افتضاح و رسوایی کامل همراه بود. در تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۲۵، یعنی ۲ روز پس از اتمام «ضرب الاجل» رضاخان، مجلس با تصویب لایحه ای عنوان «ریاست عالیه کل قوای دفاعیه و تأمینیه مملکتی را مخصوص آقای رضاخان سردار سپه دانست. 

موری خاطر نشان می کند که مجلس جسارت «اعطا» و یا «تفویض» سمت حاضر را به رضاخان نداشت.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید

کتاب از قاجار تا پهلوی - محمدقلی مجد

عنوان کتاب: از قاجار تا پهلوی

نویسنده: محمدقلی مجد

تعداد صفحات کتاب: 730 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.8 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

پانصد و پنجاه سال پیش مردی کوشید که خود را فرمانروای جهان بسازد. هر اقدامی که کرد موفق شد، ما او را تیمور لنگ می خوانیم . در آغاز وی چندان مهم نبود. فقط بر قطعه ای از اراضی آسیای مرکزی فرمانروایی داشت.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2380
این اثر روایتی پرفراز و نشیب از یادواره‌های زنانی است که در لشکر اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و اکنون بعد از گذشت سال‌ها از کابوس‌ها و تنهایی‌هایشان می گویند و نویسنده، همه‌ی آن‌ها را تبدیل...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2042

2 پاسخ

  1. کتابی بشدت فیک و طرفداری و چاپلوسی از حاکمان فعلی و تحلیف شدید تاریخ

    1. از این سواد نوشتنت معلومه چقدر مطالعات عمیق داشتی
      تحلیف=تحریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *