پاسخ به تاریخ

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
پاسخ به تاریخ (nbookcity.com)

دانلود کتاب پاسخ به تاریخ

کتاب پاسخ به تاریخ خاطرات محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران است که در اصل به زبان فرانسه و پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ نگاشته شده‌.

این کتاب بعداً به زبان انگلیسی و زبان فارسی برگردانده شد. در بخش آغازین با عنوان «از ایران دیروز تا ایران امروز» سعی شده، خلاصه‌ای از تاریخ شاهنشاهی ایران ذکر شود. بخش دوم  «سلسله‌ی پهلوی، نجات و وحدت ایران» اطلاعاتی درباره‌ی سلسله پهلوی و نقش رضاشاه در شکل‌گیری این سلسله را ارائه می‌کند و در آن به جنگ جهانی دوم و عواقب آن اشاره شده و همچنین برنامه‌ی هفت ساله‌ی مصدق و عواقب کار او تشریح شده است.

در ادامه، مسئله نفت و شکل‌گیری چاه‌های نفت و نیروگاه‌ های اتمی بررسی می‌شود .در بخش سوم به طور مفصل انقلاب سفید، و نتایج و عواقب آن ارزیابی شده است. «اتحاد لعنتی سرخ و سیاه» عنوان بخش چهارم است که شامل مباحثی همچون «نقش وسایل جمعی»، «عزاداری‌های پیاپی و جنایت آبادان»، «حقایق درباره‌ی سازمان اطلاعات و امنیت در کشور» و «نخست وزیری شاپور بختیار»، «حکومت وحشت» و… است.

شاه در پیشگفتار می‌گوید:

در کتاب پاسخ به تاریخ قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می‌کردم؛ و چرا می‌خواستم جامعه‌ای بر اساس عدالت اجتماعی، و نه مبارزه طبقاتی بنا کنم؛ جامعه‌ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند؛ و گفتنی است چون با همه کشورهای جهان: چه دنیای غرب، چه کشورهای بلوک شرق و چه جهان سوم حسن تفاهم داشتم، این امکان برایم فراهم آمد که بتوانم در محیطی آکنده از صلح و صفا، کوشش خود را برای رساندن ایران به سوی تمدن بزرگ دنبال کنم.

درباره نویسنده کتاب 

محمدرضا پهلوی که به محمدرضاشاه پهلوی نیز شهرت دارد و تا پیش از انقلاب ۵۷ با عنوان رسمی اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه آریامهر خطاب می‌شد دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران بود که از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بر این کشور حکومت کرد. محمدرضاشاه در پی استعفای پدرش رضاشاه و با رای مجلس شورای ملی به پیشنهاد محمدعلی فروغی برای جلوگیری از از بین رفتن تمامی ارضی ایران بر اثر هجوم متفقین به قدرت رسید.

نویسنده کتاب پاسخ به تاریخ با انقلاب ۱۳۵۷ از حکومت برکنار شد. او حاصل ازدواج رضا شاه و تاج‌الملوک آیرملو بود. در حالی‌که ۶ سال داشت، پدرش پادشاه شد و او به ولیعهدی ایران رسید. تحصیلات مقدماتی را در تهران و تحصیلات متوسطه را در سوئیس به اتمام رساند و در بازگشت به ایران با درجهٔ ستوان دوم از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد.  در جنگ جهانی دوم و هم‌زمان با اشغال ایران در ۲۲ سالگی به پادشاهی رسید و از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا انقلاب ایران در سال ۵۷ بر ایران پادشاهی کرد.

در آغاز قدرت کمی داشت، ولی با پایان اشغال ایران و خروج نیروهای خارجی از کشور، با پشتیبانی امریکا و با سیاست نخست وزیر وقت، قوام السلطنه به حکومت خودمختار در آذربایجان و کردستان خاتمه داد. هم‌چنین وی زمین‌هایی که پدرش از مالکان آن‌ها گرفته بود را به صاحبان پیشین‌شان بازگرداند. مدتی پس از نجات از یک ترور نافرجام، با تشکیل مجلس سنا بر قدرت و اقتدار خود افزود.

در دوران پادشاهی او، صنعت نفت ایران به رهبری محمد مصدق ملی شد. در سال ۱۳۳۲ سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، کودتایی برای برکناری مصدق به راه انداختند. با شکست خوردن کودتای ۲۵ مرداد، نویسنده کتاب پاسخ به تاریخ ایران را ترک کرد و به ایتالیا رفت، ولی با موفقیت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مصدق برکنار شد و شاه باری دیگر به قدرت رسید.

بخشی از متن کتاب

به محض اینکه منافع عامه را بر منافع خصوصی مقدم داشتم، عناصر معینی از جمعیت با من به مخافت برخاستند. این امر سالها قبل از اتحاد سرخ و سیاه بود که باعث شد تمامیت کشور به خطر بیفتد. در برنامه اجرایی انقلاب سفید دو هدف معین شده بود که حصول به آنها بر سفته بازان و باج گیران اثر می گذاشت. بر من معلوم بود که حمله بر این عناصر، حمله بر نیروهایی قدرتمند است.

چون از ثروت بسیار و بنابراین نفوذ فراوان بهره مند بودند، جز به گرد آوردن بیشتر مال نمی اندیشیدند و شیوه تحصیل مال نیز در نظرشان اهمیت نداشت. این دو هدف در اصول ۱۴ و ۱۹ انقلاب سفید ما تعریف شده بود. این دو اصل از یک سو به مبارزه با تورم و سوداگری مربوط می شد و از سوی دیگر به مبارزه با فساد و مظاهر دیگر آن. در کنار اصلاحات ارضی و آزادی زنان و سهیم شدن کارگران در منافع کارگاه ها و کارخانه ها، این دو اصل بود که به ویژه موجب شد دشمنان ملت علیه من نیز متحد شوند.

برای مجازات مرتکبین تخلف از اصل ۱۴، دادگاه های خاصی تاسیس شد که احکام صادره آنها قطعی و بدون فرجام خواهی بود. تنها در ماه های اوت و سپتامبر، ۸۰۰۰ نفر از کسانی که قوانین ضد انحصار و ضد سوداگری را نقض کرده بودند مجازات شدند. آراء صادره دادگاه ها شدید ولی معمولا عادلانه بود. تمام کوشش ما این بود که ضربه را بر متخلفان بزرگ وارد کنیم و در سطح پایین من باب نمونه فقط چند نفری را تنبیه کنیم. صاحبان کارخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای به جریمه های سنگین محکوم شدند. پروانه کسب عده ای ضبط شد و عده ای هم به زندان افتادند.

نقد کتاب پاسخ به تاریخ

به گفته آبراهامیان، آخرین وصیت سیاسی شاه، یعنی کتاب پاسخ به تاریخ عجیب است. شاه مدعی شده هدف اصلی انگلیسی‌ها از حمله به ایران در سال ۱۳۲۰، رهایی از شر پدرش بود، چون بواسطه لغو امتیاز نفتی، خشم آنان برانگیخته شده بود.

به باور شاه، انگلیسی‌ها همراه با شرکت‌های نفتی و «روحانیون مرتجع» عملاً انقلاب اسلامی را به تلافی دفاع او از اوپک و آرمان فلسطینی‌ها طراحی کرده بودند. هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها از شنیدن چنین سخنانی شگفت زده می‌شدند. شاه به هنگام مرگ مدعی شد که C.I.A به همراه M.I.6 انقلاب ۱۳۵۷ را طراحی کردند.

اگر به خواندن تاریخ و سیاست ایران علاقه دارید، بدون شک خواندن کتاب پاسخ به تاریخ به شما توصیه می شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 13,041 بار

Mohammad Reza Pahlavi محمدرضا پهلوی1

عنوان کتاب: پاسخ به تاریخ

نویسنده: محمدرضا پهلوی

تعداد صفحات کتاب: 345 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.95 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب کلاغ ها کتابی آموزنده از سرشناس ترین نویسنده های  کشورمان یعنی نادر ابراهیمی می باشد که در قالب داستان برای کودکان و نوجوانان به نگارش در آمده است. در این داستان، کلاغ‌ ها نماد آدم‌های خبرچین و دو به ‌هم ‌زنی هستند که به این مرض عادت کردند و ....
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4439
با اینکه بیش از چهار قرن از زمان حیات شکسپیر می‌گذرد، اما شاهکارهای او همچنان بارها و بارها در دنیای هنرهای تصویری و نمایشی هم مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. در کتاب در باب قدرت گزیده‌ای از صحنه‌های...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 214

6 پاسخ

  1. شاه دست نشانده ی دیگران بود و عدم حمایت اربابانش موجبات ناراحتی اعلیحضرت گردید ،

  2. تصویری که محمدرضا از رضاشاه ارائه می‌کند با هیچ منطقی سازگار نیست؛ او در حالی پدرش را در حد یک قهرمان و احیاگر تمدن ایرانی که غرورش اجازه نمی‌دهد «از یک افسر بی‌مقدار انگلیسی دستور بگیرد» به‌تصویر می‌کشد که رضاشاه چند روز بعد به دستور دولت انگلستان و تحت نظارت نیروهای انگلیسی، همچون سربازی شکست‌خورده راهی جزیره «موریس» شد.

  3. «انقلاب سفید» که بخش عمده‌ای از حجم کتاب را تشکیل داده، در حقیقت گزارش‌کار محمدرضا پهلوی در سال‌های دهه 1340 و 1350 است. او با ارائه برخی آمارها، ایران تحت سلطه خود را کشوری آماده برای جهش بزرگ اقتصادی و رسیدن به دروازه‌های تمدن بزرگ معرفی می‌کند؛ از جمله اینکه از آغاز انقلاب سفید در سال 1342 و طی فقط پانزده سال، کل درآمد ناخالص ملی شانزده برابر شد.

  4. یکی از تفاوت‌های مهم این کتاب با سه کتاب قبلی در این است که در شرایطی تألیف شد که محمدرضا پهلوی دیگر شخص اول کشور و شاهنشاهی مقتدر نبود و همچون شخصیت اول رمان «یهودی سرگردان» از کشوری به کشور دیگر به دنبال ملجا و پناهگاه بود.

  5. شاه در این کتاب از امضای قرارداد دوستی و عدم تجاوز میان ایران و روسیه پس از کودتا و لغو امتیازات گذشته سخن می‌گوید که گویی این مسئله یکی از دستاوردهای کودتای مزبور بوده است حال آن که مذاکرات برای عقد قرارداد مودت میان ایران و شوروی، از مدت‌ها پیش با اعزام مشاورالممالک انصاری به شوروی در زمان دولت مشیرالدوله آغاز شده و تمامی مراحل خود را نیز پشت سر گذارده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *