حس یک پایان

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
حس یک پایان (nbookcity.com)

دانلود کتاب حس یک پایان

کتاب حس یک پایان یازدهمین رمان جولین بارنز نویسنده انگلیسی است که در سال 2011 جایزه من بوکر را برای اون به ارمغان آورد.

تونی، راوی داستان، به آرامش دوران بازنشستگی خو کرده، اما پس از دریافت نامه ای از یک آشنای سال های دور به واکاوی گذشته خود می پردازد و این نگاه به گذشته دست مایه ای می شود برای پرداختن نویسنده به دغدغه های همیشگی اش به ویژه شخصی بودن تجربه ها و دست نیافتنی بودن حقیقت.

بارنز با خلق استادانه یک راوی غیرقابل اعتماد خواننده را پیوسته در جایگاه قضاوت قرار می دهد. آیا تونی حقیقت را می گوید؟ حتی اگر راستش را می گوید تا چه اندازه می توان به آنچه از حافظه اش نقل می کند اعتماد کرد؟ قضاوت در این موارد به عهده خواننده است. حس یک پایان نخستین اثر بارنز است که به زبان فارسی منتشر می شود.

بخشی از متن رمان

من سخت معتقدم که همه ما به نحوی آسیب می‌بینیم. چطور ممکن است نبینیم، مگر اینکه دنیایی از پدران و مادران، خواهران و برادران، همسایگان و دوستانِ بی‌عیب و نقص داشته باشیم. و بعد می‌رسیم به مسئله‌ای که اساس کار است، یعنی واکنش ما در برابر آسیب: آن را اعتراف می‌کنیم یا پیش خود نگه می‌داریم، و این در رفتار ما با دیگران چقدر اثر می‌گذارد؟

بعضی‌ها آسیب را اعتراف می‌کنند، و سعی می‌کنند آن را تخفیف دهند، بعضی زندگی‌شان را وقف یاری به آسیب‌دیدگان دیگر می‌کنند؛ و سرانجام هستند کسانی که تمام توان‌شان را در این راه خرج می‌کنند که، به هر قیمت شده، دیگر آسیب نبینند. و این‌ها افراد بی‌رحمی می‌شوند که باید مراقب ‌شان بود.

خلاصه کتاب

کتاب حس یک پایان نوشتۀ جولیان بارنز و برنده جایزه بوکر سال ۲۰۱۱ است. در این کتاب تأثیرگذار، بارنز یک خاطره‌ی خاص را در زندگی پر فراز و نشیب تونی پی می‌گیرد و این خاطره‌ای است که ردپاهای ناگواری از خود به جا گذاشته که قابل چشم پوشی نیستند. ممکن است شما هم چنین تجربه‌ای داشته باشید که با گذر زمان، بخشی از خاطرات گذشته‌تان، به جای اینکه کم‌ رنگ‌تر شوند، پر رنگ‌تر و زنده‌تر می‌شوند. اگر چنین حسی را تجربه کرده باشید، با روایت جولین بارنز در کتاب حاضر بیگانه نیستید.

زمان شروع داستان دهه شصت میلادی و زمان روایت چهل سال پس از آن، در حول و حوش پایان قرن بیستم است. تونی وبستر، داستان را با خاطراتی پراکنده از گذشته‌هایی دور و پرسش‌هایی درباره زمان و حافظه شروع می‌کند. بخش دوم و آخر رمان روایت اکنون راوی است پس از چهل سال از وضع حال خود خاطرات به طور انتزاعی نقش مهمی در اینکه یک شخصیت در حال حاضر چگونه است و اینکه چگونه می‌توانست باشد ایفا می‌کنند.

و همچنین خاطرات اولیه به مراتب ارزشمندتر هستند، آن‌ها می‌توانند تا بزرگسالی در ذهن افراد باقی بمانند و اثرات مختلفی بر زندگی فرد داشته باشند. شاید بتوان گفت داستان کتاب حس یک پایان ، یک فیلم مهیج بر روی کاغذ است. بارنز قصد دارد در این اثر به شیوه‌ای مازوخیستی از خاطرات فقدان‌ها و فرصت‌های از دست‌ رفته بگوید…

جولیان بارنز از تکنیک بازگشت به عقب در این رمان بهره می‌گیرد و در عین حال که ماجراهایی را از زندگی حال تعریف می‌کند به گذشته بازمی‌گردد و میان این رفت و آمدهای زمانی، موضوعات متفاوتی را بیان می‌کند که در بخش نخست مخاطب ممکن است متوجه موضوع داستان نشود.

نقد کتاب حس یک پایان

زمان شروع داستان دهه شصت میلادی وزمان روایت چهل سال پس از آن، درحول و حوش پایان قرن بیستم است. تونی وبستر، داستان را با خاطراتی پراکنده از گذشته هایی دور و پرسشهایی درباره زمان و حافظه شروع می کند. کتاب حس یک پایان حکایتی است از گذشت روزگار، به پیروی ازشیوه های داستان نویسی ویرجینیا ولف.

بخش اول رمان خاطره هایی است از دهه شصت و رویدادهایی که برای راوی و سه یار دبستانی اش روی داده است و راوی پس از چهل سال به مرور آن می پردازد. بخش دوم و آخر رمان روایت اکنون راوی است پس از چهل سال از وضع حال خود.

خاطرات به طور انتزاعی نقش مهمی در اینکه یک شخصیت در حال حاضر چگونه است و اینکه چگونه می‌توانست باشد ایفا می‌کنند و همچنین خاطرات اولیه به مراتب ارزشمندتر هستند، آنها می‌توانند تا بزرگسالی در ذهن افراد باقی بمانند و اثرات مختلفی بر زندگی فرد داشته باشند.

در کتاب تأثیرگذار حس یک پایان، جولین بارنز یک خاطره‌ی خاص را در زندگی پر فراز و نشیب تونی پی می‌گیرد و این خاطره‌ای است که ردپاهای ناگواری از خود به جا گذاشته است که قابل چشم‌پوشی نیستند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,988 بار

Julian Barnes %D8%AC%D9%88%D9%84%D9%8A%D8%A7%D9%86 %D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B2

عنوان کتاب: حس یک پایان (درک یک پایان)

برنده ی جایزه ی من بوکر سال ۲۰۱۱

برنده ی جایزه ی دیوید کوهن سال 2011

جز برترین رمان های قرن 21

جزو برترین رمان های تریلر

جز برترین رمان های روانشناسانه

جزو برترین کتاب ها با راوی غیرقابل اعتماد

جز برترین آثار داستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

نویسنده: جولین بارنز

مترجمان: حسن کامشاد و محمد حکمت

تعداد صفحات کتاب: 134 و 195 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.68 و 1.21 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

داستان حاضر, توصیفی است از طغیان بی فرجام سیاهان 'سن دومینیگ 'در سال 1791بر ضد ستم فئودال‌ها و اربابان ستم پیشه سفید پوست .ماجرای داستان با تصاویری چند همراه است . 
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1533
« کتاب چراغ ها را من خاموش میکنم » که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است.
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 9490

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *