یادداشت های پیک ویک

یادداشت های پیک ویک (nbookcity.com)

دانلود کتاب یادداشت های پیک ویک

کتاب یادداشت های پیک ویک اولین رمان چارلز دیکنز است. کتابی اپیزودیک با مایه های کمدیِ فوق العاده و مضامین انسانی ژرف!

ساختار رمان پیش رو، به دیکنز این امکان را می‌داد تا آزادانه و رها از هر قید و بندی، دیده‌ها و شنیده‌ها و عقایدش را درباره دنیای پیرامونش بر کاغذ آورد و باز هم مثل همیشه تصویری گویا و جامع از جامعه دوران ویکتوریایی انگلستان و پایتختش بدهد.

با این تفاوت که لندن رمان پیک ویک بسیار زنده‌تر و پرجنب‌ و جوش‌تر است چرا که نبوغ دیکنز در این اثر با رویکردی طنازانه همراه شده است تا بتواند شخصیت‌ های نامعمول و گاهی عجیب خود را در متن رمان جا بیندازد و برای خواننده کاملا ملموس کند. این اثر یک رمان غیر جدی است که با لحن پرشور حرارات جوانی ۲۴ ساله نوشته شده؛ رمانی که در طنز آن یک نوع بی‌خیالی شادمانه احساس می‌شود.

خلاصه کتاب

چارلز دیکنز نوشتن رمان یادداشت های پیک ویک را در سال ۱۸۳۶ زمانی که تنها ۲۴ سال داشت، آغاز کرد. در این رمان، توان توصیف گرایانه ذاتی دیکنز با مهارت طنز پردازانه او درهم آمیخته است. موفقیت بزرگی که کتاب حاضر در پایان ۱۹ ماه انتشار میان مردم، به دست آورد، برگرفته از توانایی دیکنز در استفاده از چشم و گوشش بود.

این کتاب با حرکتی قهرمان نمایانه و تقلیدی مسخره آمیز از یک سخنرانی علمی و بحثی پارلمانی که فصل اول را شامل می شود، آغاز می شود. دیوید الیس استاد ادبیات زبان انگلیسی دانشگاه کنت، کانتربری در مقدمه ای که برای این کتاب نوشته، آورده است:

یادداشت های پیک ویک آشکارا رمانی غیرجدی است. با این وجود، در لحن آن یک شور جوانی و نوعی بی خیالی شادمانه احساس می شود که زندگی بدون آن بی نهایت یکنواخت به نظر می رسد؛ لحنی که دیکنز در روند طبیعی زندگی دیگر هیچ گاه آن را تجربه نخواهد کرد، زیرا انسان تنها یک بار ۲۴ ساله می شود.

ساموئل پیک ویک، قهرمان اصلی رمان، یک جنتلمن میانسال، مهربان، ثروتمند، بنیانگذار و رئیس دائمی باشگاه پیک ویک است. او پیشنهاد می‌کند که او و سه پیک ویکی دیگر باید به نقاط دورتر از لندن سفر کنند و یافته های خود را به سایر اعضای باشگاه گزارش دهند. سفرهای آنها با مربی خود در سراسر حومه انگلیس، موضوع اصلی رمان را تشکیل می‌دهد.

سوءتفاهم عاشقانه با صاحبخانه وی، بیوه خانم باردل، منجر به یکی از مشهورترین پرونده‌های حقوقی در ادبیات انگلیسی می‌شود، نزاعی که منجر به زندانی‌ شدن هر دوی آنها در زندان به دلیل بدهی می‌شود. پیک ویک متوجه می‌شود تنها راهی که می‌تواند رنج خانم باردل را تسکین دهد، پرداخت هزینه‌ های او در اقدام علیه خود است، بنابراین در همان زمان خود را از زندان آزاد می‌کند و باقی ماجراها…

دیکنز در نوشتن کتاب یادداشت های پیک ویک از مکان‌ هایی استفاده کرد که از کودکی می‌شناخت. او دوئل بین آقای وینکل و دکتر اسلمر را در فورت پیت، چتم، در نزدیکی تراس اورندنس، جایی که دوران نوجوانی در آن زندگی کرده بود، قرار داد. از این رمان تاکنون فیلم‌ها و نمایش‌ های رادیویی زیادی اقتباس شده است.

بخشی از متن کتاب

مادیان قهوه ای با گوش هایی آویزان از میان گل و لای میگذشت و آنرا به اطراف می پاشید. گهگاه سرش را تکان میداد، گویی بیزاری اش را از رفتار بسیار بی ادبانه ی عناصر طبیعت بیان میکرد. اما با این وجود با سرعت مناسبی پیش میرفت تا این که تندبادی بسیار شدیدتر از آنچه تابه حال آنان را مورد تاخت و تاز قرار داده بود موجب شد که ناگهان بایستد و هر چهار پایش را محکم بر زمین بفشارد، تا از سرنگون شدن خود جلوگیری کند.

جای شکرش باقی است که چنین کرد زیرا اگر او از جا کنده میشد، مادیان لجوج، درشکه ی تک اسبه و تام اسمارت چنان وزن کمی داشتند که بی تردید یا همه باهم چرخ زنان به آن سوی مرزهای دشت کشیده میشدند تا آن زمان که باد از حرکت بازایستد و یا ممکن بود که مادیان لجوج، درشکه ی قهوه ای رنگ با چرخ های قرمز و تام اسمارت دیگر برای همیشه قادر به انجام کاری نباشند.

تام اسمارت گفت: «لعنت به این دهنه و شلاق! (او گاهی به شکلی بی ادبانه ناسزا میگفت… تف به من، اگه اینها به درد نخورن!» از آنجا که تام اسمارت پیش از این به شدت زیر فشار باد قرار داشت، ممکن است از من بپرسید که چرا او این آرزویش را برای چنین حرکتی بیان کرد. حرفی برای گفتن ندارم… تنها چیزی که میدانم این است که تام چنین چیزی گفت یا دست کم او همیشه به عمویم میگفت که چنین حرفی زده است و این تنها چیزی است که میدانم.

تام اسمارت گفت: «تف به من» مادیان نیز شیهه کشید، گویی او نیز دقیقاً همین نظر را داشت. تام در حالی که با انتهای شلاقش به آرامی بر گردن مادیان قهوه ای میزد، گفت: «بجنب دختر پیر ادامه دادن تو چنین شبی هیچ فایده ای نداره. به اولین خونه ای که برسیم همون جا اتراق میکنیم. پس هر قدر تندتر بری، زودتر میرسیم. بارک الله دختر پیر آروم باش آروم»

نقد کتاب یادداشت های پیک ویک

یادداشت های پیک ویک اولین رمان چارلز دیکنز بود. در سال 1836 به دلیل موفقیت‌های دیکنز در مجموعه داستان‌ های کوتاهش که در نشریات چاپ می‌شد، نشر چاپمن و هال از او خواست تا متن نوشته‌های مجموعه‌ای از کمیک استریپ‌ها در «صفحات ورزشی کاکنی» را بنویسد که توسط تصویرگر آن زمان رابرت سیمور طراحی شده بود و آنها را به یک رمان متصل کند که درواقع این کتاب از اولین کتاب های واقعی چاپ بریتانیا شد.

کتابی که بعدها منتقدان آن را پدیده‌ای دانستند که کلمه «ادبیات» برای آن به اندازه کافی رسا نیست. یادداشت های پیک ویک خود را با یک تعریف نو از ادبیات معرفی کرد، مورد جدیدی که بعدها آنها را در ژانر کتاب‌های سرگرمی دسته‌ بندی کردند. همسر سیمور (تصویرگر کتاب) بعدها ادعا کرد که ایده این رمان در اصل از شوهر او گرفته شده بود، اما دیکنز در مقدمه خود برای چاپ 1867 به شدت هرگونه اطلاعات خاصی را که آقای سیمور به او داده باشد رد کرد و نوشت:

«آقای سیمور هرگز منشاء یا پیشنهاد یک حادثه، عبارت یا کلمه‌ای را که باید در آن یافت شود، نداد.» دیکنز در 24 سالگی به عنوان گزارشگر پارلمانی و روزنامه‌ نگار فریلنس مشغول به کار بود و مجموعه‌ای از نوشته‌های خود مربوط به زندگی لندن را منتشر کرده بود. در این رمان، آقای پیک‌ ویک عاشق سفر است. او همراه خدمتکارش ماجراها و آدم‌های زیادی می‌بیند که خیلی خیلی شبیه آدم‌های دور و بر خودمان هستند: دزد‌ها، وکیل‌ها، سیاستمداران، عشاق، دروغگوییان…

کتاب یادداشت های پیک ویک، جزو برترین رمان ها در بریتانیا است. رمانی مفصل که در دو جلد خود ۵۷ فصل دارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 262 بار

Charles%20Dickens%20(%DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%D8%B2%20%D8%AF%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%B2)

عنوان کتاب: یادداشت های پیک ویک (دو جلدی)

جز برترین رمان ها در بریتانیا

جزو برترین رمان های نخست

(نامه های پیک ویک)

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: پرویز همتیان بروجنی

تعداد صفحات کتاب: 640 و 616 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 63.1 و 61.79 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

این کتاب به شما کمک می‌کند زندگی‌تان را تغییر دهید. اطرافتان را خلوت کنید. این کار باعث می‌شود روی وسایلمان کنترل داشته باشید. با این کار فضای خانه را بهینه می‌کنید و فقط وسایلی که کارایی دارند و به‌دردبخور هستند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 576
رمان ربه کا با درآمیختن عشق، معما و خشونت، به داستانی جذاب و پرکشش تبدیل شده است؛ نوشته‌ای خوش‌خوان و پر از تعلیق که خواننده را با خود تا پایان کتاب همراه می‌کند. کتاب حاضر، رمانی است كه انسان را در هر فصل دچار شگفتی بیشتری می‌كند تا جاییكه متوجه...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 2442

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *