شاه بی شین

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
شاه بی شین (nbookcity.com)

دانلود کتاب شاه بی شین

تصویری که نویسنده از محمدرضا پهلوی برای ما در کتاب شاه بی شین ارائه می دهد تصویر متفاوتی با آنچه تا قبل این در ذهن بسیاری از افراد جامعه شکل گرفته است. رمان حاضر در واقع روایتگر لحظات آخر زندگی مردی است که در نظر همگان از همه مواهب زندگی مادی برخوردار بوده، اما وقتی با مرگ تنها می شود درمی یابیم که این مواهب چندان چیز دندان گیری هم نبوده است و به قول رضا امیرخانی این رمان توانسته حقارت یک انسان مقام گرا را در روند از دست دادن مقام به تصویر کشد. رمان “شاه بی سین” سال 1386، در نخستین جشنواره داستان انقلاب، جزو آثار برگزیده معرفی شده است.

چکیده کتاب

رمان شاه بی شین نوشته محمدکاظم مزینانی در ۲۰فصل تنظیم شده که محوریت ماجراهای آن مربوط به زندگی محمدرضا شاه پهلوی با چاشنی طنز است که از زمان تولد (۱۲۹۸هجری شمسی) تا مرگ او (۱۳۵۹هجری شمسی) را روایت می کند. البته داستان از عمل جراحی طحال او در مصر در سال ۱۳۵۹هجری شمسی شروع می شود و سپس با نگاهی به گذشته، از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا از زبان او روایت می شود. رمان شاه بی سین سال 1386، در نخستین جشنواره داستان انقلاب، جزو آثار برگزیده معرفی شده است. نویسنده برای تنوع بخشیدن به اثر خود، این زندگی به ظاهر پر طمطراق، اما کسالت آور را از زاویه دیدهای مختلف روایت کرده تا فصل های مختلف رمان برای خواننده جذابیت لازم را داشته باشد. روایت رمان به شکل خطی نیست و بارها در طول روایت شکست خطی حوادث داستان اتفاق می افتد.
نوع نگاه شاه به زن، جامعه، دنیا، اطرافیان و حتی روابطش با اشیا و حیوانات در این رمان بخوبی به تصویر کشیده شده اند. شاه بی شین در واقع روایتگر لحظات آخر زندگی مردی است که در نظر همگان از همه مواهب زندگی مادی برخوردار بوده، اما وقتی با مرگ تنها می شود درمی یابیم که این مواهب چندان چیز دندان گیری هم نبوده است و به قول رضا امیرخانی این رمان توانسته حقارت یک انسان مقام گرا را در روند از دست دادن مقام به تصویر کشد. لحن داستان شاعرانه توأم با طنز است که گاهی طنز آن به کاریکاتور پهلو می زند. درونمایه این اثر به قدرت رسیدن، در سایه قدرت قرارگرفتن و زوال قدرت است. نویسنده در این اثر با بکارگیری مناسب از ساختار کلمات، قدرت زبانی و معانی بیان، در کنار صحنه سازی مطلوب، مانع از خستگی خواننده شده است. وجود ظرافتهای طنز و تراژدی از محاسن اثر به شمار می آید. نثر وزین و دلنشین رمان یکی از نقاط قوت اثر محسوب می شود؛ که در آن از واژه های اصیل و بومی بهره گرفته است و گاه حتی از لحاظ موسیقایی همانند نثر مسجع است.
روايت غالب در رمان شاه بي شين روايت دوم شخص است که فضاي گستردهاي از رمان را از آن خود کرده و به بازگويي زندگي شاهنشاه ايران مي پردازد؛ از روزي که پدر با چکمه هاي خود پا به خانه مي گذارد و خبر شاه شدن خود را مي دهد تا روزي که اين شاه از سر آوارگي از کشوري به کشور ديگر پناهنده مي شود. اين روايت که به مانند همزادي براي شاه، او و اطرافيانش را دنبال مي کند صرفا در دست شاه باقي نمي ماند و همسرش‏ فرح نيز بخش اندکي از بازگويي اين تاريخ را عهده دار مي شود؛ از روزهاي فقر و فلاکت در پاريس تا مبدل شدن به زن اول دربار و شرکت در امور فرهنگي و…
در کنار اين روايت اصلي، روايت ديگري وجود دارد که به توصيف خانواده هاي تهيدست در يکي از روستاهاي دامغان مي پردازد؛ خانوادهاي کوچک در يک محيط روستايي و به دور از هياهوي پايتخت و فضاي شهري. اين روايت که در تضاد با روايت اول قرار دارد تلاش مي کند فاصله ميان دربار پادشاه و مردم جامعه، افزايش نارضايتي و اعتراض و در ادامه انقلاب مردم ايران را به نمايش بگذارد. به غير از زندگي شاه و اطرافيانش، نويسنده شخصيت هاي داستاني ديگري را هم وارد دنياي قصه کرده تا ابعاد خيال انگيز ماجرا به حاشيه رانده نشود. او با اين شيوه نگارشي به استقلال شخصيت هاي داستان خود تاکيد دارد و نمي خواهد راوي فقط ماجراهايي تاريخي را روايت کند.

بخشی از متن کتاب

چشمت به چند زن می افتد که از آب بیرون می آیند و مثل ماهی های چاق و چله روی شن های ساحل می افتند. چند مرد هم روی شن ها دراز کشیده اند و حمام آفتاب می گیرند. برادر ناتنی ات را به جا می آوری که دستش را تکیه گاه تن کرده و با خست به دریا نگاه می کند؛ دریای تو… افقی که تنها به خاطر تو به رنگ مرده درآمده… ماهی های پرنده ای که برای دیدن تو به هوا می پرند… مرجان هایی که برای خوشامد تو رنگ به رنگ می شوند…

یکی از خاله‌هایت زیر لب می‌گوید: «خواجه‌های بیچاره!» و یکی از دده‌ها آه بلندی می‌کشد و می‌گوید: «این خواجه‌های کوتوله، سال‌ها در دستگاه همایونی اسباب عیش و مضحکه بودند و هر کدام پیش یکی از زنان عقدی حرمسرا خدمت می‌کردند. این‌طوری نبینیدشان، یک زمانی برای خودشان بروبیا و فرّ و کیایی داشتند.» همه حواس‌ها به خواجه‌های کوتوله است که ناگهان یکی از باکره‌ها جلو می‌آید و التماس می‌کند که علیاحضرت، یعنی مادرت، خواجه‌ها و آن باکره‌ها را به قصر خودش ببرد تا در حرمسرای پادشاه جدید به خدمتگزاری و دعاگویی مشغول باشند.

مادرت از شنیدن این حرف چنان عصبانی می‌شود که نگو! ـ خیال می‌کنید شوهر من هم مثل شاهان الدنگِ قاجار است که تمام وقتش را در حرمسرا بگذراند؟ دیگر آن دوره گذشت که خورشید عالم‌تاب از پشت قُمبُلِ زن‌های حرمسرای شاهی طلوع می‌کرد. بروید به فکر کاری آبرومندانه برای خودتان باشید. خواجگی و کنیزی هم شد شغل؟!

نقد و بررسی کتاب شاه بی شین

در تمام طول کتاب شاه بی شین با توجه به موضوع حساس آن با گاردی محکم نسبت به نویسنده و وقایع کتاب، متن فوق العاده هنرمندانه ی آقای مزینانی رو میخوندم؛ هرچند که برخلاف انتظارم چندان موضوع جبهه گیرانه ای پیدا نکردم چه بسا مواقعی هم خلاف آنچه انتظار داشتم میخواندم که چقدر هم برایم مفید و جالب بود!

ولی ورای درنظرگرفتن درست بودن یا نبودن نوشتن از شخصی ترین بخش انسان یعنی احساسات و افکار که حتی نزدیک ترین کسان آدمی از آنها خبر ندارند آنهم از شخص مهم و سیاسی ای مانند محمدرضا شاه، نثر کتاب شاه بی شین خصوصا با ضمیر دوم شخص مفردش حقیقتا سوری به همه ی کتاب های نوشته شده به زبان فارسی زده بود و زیبایی زبان فارسی را با هنرمندی هرچه تمام تر به رخ کشیده بود و فوق العاااده جذاب و غنی نوشته شده بود.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 983 بار

Mohammad%20Kazem%20Mazinani%20 %D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85%20%D9%85%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C

عنوان کتاب: شاه بی شین

نویسنده: محمدکاظم مزینانی

تعداد صفحات کتاب: 421 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 1045
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 4040

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *