رضا شاه

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
رضا شاه (nbookcity.com)

دانلود کتاب رضا شاه

صادق زیباکلام احتمال دخالت خارجی در به قدرت رسیدن رضا شاه را «صفر درصد» می داند. کتاب رضا شاه در تضاد با روایت رسمی حکومت جمهوری ایران پیرامون زندگینامه رضاشاه است.

نویسنده به تازگی اقدام به انتشار کتابش در خارج از کشور کرده است. او نگارش این کتاب را در سال 96 به پایان رساند اما وقتی نتوانست مجوز انتشار را از وزارت ارشاد بگیرد، پیشگفتار و فصل‌های این کتاب را به صورت صوتی در فضای مجازی منتشر کرد که در همان ایام مورد انتقاد برخی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه تاریخ معاصر قرار گرفت.

خلاصه کتاب

تقریباً دو مکتب فکری برجسته در مورد رضا شاه در ایران وجود دارد. اولی متعلق به دوره قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ است ، در حالی که دوم از زمان انقلاب تألیف شده است. اولین موردی که عمدتاً توسط دولت تبلیغ می شد و در کتب کتابها و آثار ادبیاتی که در دوره پهلوی به چاپ رسیده بود ، رضا شاه را به عنوان یک سرباز وطن پرست و یک قهرمان ملی گرای نشان می داد که ایران را از ویرانی و ویرانی نجات می داد. توسط حاکمان نادان ، خودخواه و فاسد قاجار آورده شده است. رضا شاه به عنوان قهرمان ظاهر شد ، ایران را از آستانه تجزیه نجات داد و پایه و اساس یک کشور مدرن را بنا نهاد. وی به تنهایی ایران را از بی ثباتی و عقب ماندگی به سمت مدرنیته و پیشرفت سوق داد.

تعبیر دوم در تقابل تندی با نخستین ، رضا شاه ظهور را به قدرت یک سناریوی استعماری انگلیس می داند. از آنجا که در قرن بیستم مستعمرات نگه داشتن غیرقابل کنترل بود، انگلیس تصمیم گرفت از طریق یک حاکم وابسته به نام رضا شاه به طور غیرمستقیم حکومت کند. انگلیسیها به رضاخان یک مأمور ارشد برای رسیدن به قدرت کمک کردند و متعاقباً سلسله قاجار را سرنگون کردند و حاکم پهلوی را با رضا شاه کنونی به عنوان اولین سلطنت خود تأسیس کرد. نشریات تاریخی پس از اسلام ، سریال های تلویزیونی ، فیلم ها ، کنفرانس ها و کل سیستم آموزشی از مدارس ابتدایی گرفته تا دانشگاه ها ، صرفاً توصیف آثار و تصمیمات رضا شاه است که خلاف منافع ملی ایران بوده و در عین حال از قدرت های استعماری غربی به ویژه انگلیس بهره می برد.

این کتاب در تقابل با هر دو تفسیر ، به ویژه ادبیات عظیم پس از انقلاب علیه رضا شاه استدلال می کند که ظهور رضا شاه به طور عمده محصول شرایط داخلی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی ایران از یک سو و رضا بود. اراده قوی و تلاشهای عظیم شاه که او برای رسیدن به قدرت به کار برد. برنامه گسترده نوسازی او نیز خواسته های بسیاری از ایرانیان تحصیل کرده بود و به آنچه انگلیسی ها می خواستند مربوط نمی شد. سرانجام، کتاب رضا شاه همچنین برخی از کاستی های وی را مورد بررسی قرار می دهد.

بخشی از متن کتاب

نمی‌توان میان آنچه در ایران به عنوان تاریخ عصر رضاشاه ترویج می‌شود، با آنچه در اسناد وزارت خارجه انگلستان در مورد او و نحوه به قدرت رسیدنش آمده، نسبتی برقرار کرد. بر اساس روایت اول او عامل انگلستان بود و انگلیسی‌ها وی را به قدرت می‌رسانند. در حالی که از اسناد رسمی دولت انگلستان ابداً چنین چیزی برداشت نمی شود و آنها نه اساساً آشنایی عمیق و درازمدتی با او داشتند و نه بعداً که او را شناختند شخصیتش را پسندیدند.

نقد کتاب رضا شاه

دستمایه اصلی صادق زیباکلام برای نوشتن کتاب رضا شاه اسناد رسمی وزارت امور خارجه بریتانیا است. به باور زیباکلام چون کتابش با قرائت رسمی حکومت جمهوری اسلامی از زندگی و دستاوردهای رضاشاه منافات دارد، در ایران مجوز انتشار نگرفته است. زیباکلام در این کتاب عنوان می کند که نخست قرائت خودش با قرائت امروز نظام جمهوری اسلامی یکسان بوده اما در زمانی که مشغول تحقیق برای پایان‌نامه دکترایش بود، دیدگاهش نسبت به رضاشاه کاملاً تغییر کرد.

تعداد بازدید: 3,569 بار

Sadegh%20Zibakalam%20 %D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82%20%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85

عنوان کتاب: رضا شاه

نویسنده: دکتر صادق زیباکلام

تعداد صفحات کتاب: 298 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این اثر سعی دارد به شما بیاموزد که به گونه‌ای دیگر به کودکان نگاه کنید و قدم به تخیل آن‌ها بگذارید تا از این راه بتوانید شیوۀ ارتباط با آنان را کشف کرده و دریابید که سرنوشت از آن‌ها چه می‌خواهد یا ندای فرشتۀ نگهبان...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 473
گاوینا با ایمان مذهبی بسیار زیادی پرورش یافته است. کارهای مذهبی‌اش را با دقت و وسواس زیاد انجام می‌دهد، مطیع حرف کشیش است و به تک‌تک توصیه‌ها و حرف‌ های کشیش عمل می‌کند. حالا که در آستانه...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 198

3 پاسخ

  1. با تشکر از زحمات شما امید وارم در نشر آثار فرهنگی وتاریخ موفق وپیروز باشید..

  2. هرچی باشه خدارحمتش کنه زمان پهلوی همه چی سرجاش بود دین و ایمان مردم ولی حالاچی؟.

    1. آره واقعا مخصوصا وقتى چادر كشيد از سر زنها و شهر نو رو تاسيس كرد براى زنهاى روسپى
      همه مال همون دين و ايمان مردم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *