علیه تربیت فرزند

علیه تربیت فرزند (nbookcity.com)

دانلود کتاب علیه تربیت فرزند

کتاب علیه تربیت فرزند که در ایران هفده بار تجدید چاپ شده است،‌ راهنمایی جامع برای والدینی است که به فرزندانشان اهمیت می دهند.

در کتاب حاضر، استاد روان شناسی آلیسون گوپنیک، معنا و مفهوم والدین خوب را زیر سوال می برد. گاهی منظور افراد از اصطلاح «تربیت کودک» کاری است که والدین انجام می دهند؛ اما اکثر اوقات، به خصوص امروزه، «تربیت فرزند» معنای کاری را یافته است که والدین باید انجام دهند. «تربیت فرزند» فعلی هدف‌‌محور است؛ عملی را توصیف می کند، نوعی کار. هدف این است که کودکتان را به بزرگ‌سالِ بهتر یا شادتر یا موفق‌‌تری تبدیل کنید، بهتر از چیزی که ممکن بود در حالت‌‌های دیگر بشود یا بهتر از بچۀ همسایه. «تربیت» درست باعث خلق بچۀ درست می شود که او هم به بزرگسالی درست تبدیل می شود.

معرفی نویسنده

خانم آلیسون گوپنیک، پژوهشگر ۶۵سالۀ آمریکایی، استاد روان‌شناسی دانشگاه برکلی، و استاد مدعو فلسفه در همان دانشگاه است. او همچنین سه فرزند و سه نوه دارد. شهرت او به دلیل فعالیت‌هایش در زمینۀ رشد شناختی و زبانی کودکان، به خصوص در مورد تاثیر زبان بر اندیشه، توسعۀ نظریۀ ذهن و نحوۀ استدلال کودکان است. نوشته‌های او دربارۀ روان‌شناسی و علوم شناختی در مجلات و روزنامه‌های امریکایی چاپ می‌شود. او تا به حال بیش از ۴ کتاب و ۱۰۰ مقاله در نشریات معتبر چاپ کرده است. کتاب علیه تربیت فرزند یکی از آثار معتبر و شناخته شده وی به شمار می آید.

خلاصه کتاب

کتاب علیه تربیت فرزند تمام پیش فرض‌های ما را راجع به تربیت فرزند دگرگون می کند، ضمن اینکه نویسنده کتاب علاوه بر اینکه روانشناس و فیلسوف هست یک مادربزرگ هم هست. در واقع در تربیت فرزند رویکردی که به طور سنتی به آن فکر می کنیم این است که برای بچه‌هایمان نجار باشیم. یک نجار یک طرح را از قبل در ذهن خود برای صندلی دارد و شروع می‌کند آمرانه و سرکوبگرایانه و خشن و به هر قیمتی آن را می‌سازد. اما یک باغبان در مواجهه با باغش اصلا این شکلی نیست. مثلا باغ گیاهان مختلفی دارد که هر کدام به شرایط خاص و منحصر به فرد خودشان نیاز دارند.

در واقع درختان مختلف به میزان متفاوتی آبیاری نیاز دارند، جور خاصی هرس کردن نیاز دارند و طوری که باید از آن مراقبت شود با هم فرق می‌کند؛ در عین حال باغبان چیزی را به باغ تحمیل نمی کند، به گیاهان باغ کمک می‌کند که رشد پیدا کنند اما می‌داندهر کدام از این بذرها استعداد خاص خودشان را دارند و در واقع فقط شرایط رشدشان را مهیا می کند.

در کتاب علیه تربیت فرزند، آلیسون گوپنیک استدلال می کند که تصویر قرن بیست و یکم والدین و فرزندان کاملا اشتباه است. گوپنیک با مطالعه نحوه تکامل انسان و تحقیقات علمی بسیار مهم خود در مورد نحوه یادگیری کودکان ، نشان می دهد که اگرچه مراقبت از کودکان و تربیت آنها بسیار مهم است ، اما شکل دادن به آنها برای تبدیل کردن کودکان به آنچه مد نظر والدین است حائز اهمیت نمیباشد.کودکان برای کثیف کاری و انجام رفتار غیرقابل پیش بینی ، بازیگوشی و تخیل ساخته شده اند.اما این رفتار ها ممکن است برای والدین چالش محسوب شود در حالیکه تنها یک تفاوت ساده است.

بخشی از متن کتاب

صحبت کردن راجع به عشق، به ویژه عشق والدین به فرزندان، ممکن است احساسی و آبکی، و همین طور ساده و بدیهی به نظر برسد. اما عشق فرزندان، همچون تمامی روابط انسانی، هم بخشی از بافت هرروزه زندگی های ماست – فراگیر، گریزناپذیر، و در پس زمینه هر چیزی که انجام می دهیم – و هم بسیار پیچیده، متغیر و حتی پارادکسیکال. اگر عشق را نوعی کار ندانیم، بهتر می توانیم عشق بورزیم. ممکن است بگوییم ما سخت تلاش می کنیم تا زن یا شوهر خوبی باشیم، یا اینکه برایمان مهم است دوستی خوب یا فرزندی بهتر باشیم.

اما من موفقیت ازدواج خودم را با این معیار اندازه گیری نمی کنم که آیا شخصیت شوهرم از زمانی که ازدواج کرده ایم بهتر شده است یا نه. من کیفیت یک دوستی قدیمی را با این سوال ارزیابی نمی کنم که آیا دوست من از زمانی که برای نخستین بار همدیگر را دیدیم شادتر و موفق تر شده است یا نه؛ درواقع، همه ما می دانیم که دوستی ها کیفیت خودشان را بیش از همه در روزهای تاریک زندگی نشان می دهند. با وجود این، این تصویر ضمنی والدگری است: ویژگی های شما به عنوان یک والد می توانند، و حتی باید، با توجه به کودکی که به وجود آورده اید مورد قضاوت قرار گیرند.

اگر والد بودن، به ویژه پدر یا مادر بچه های خردسال بودن، کاری کاملاً دشوار و وحشتناک است، عشقی بسیار زیبا و عالی هم هست، یا حداقل برای بسیاری از ما این طور است. احساس عشقی که ما به فرزندان کوچکمان داریم و عشقی که آن ها به ما دارند از هر دو طرف بی قید و شرط و صمیمی، از نظر اخلاقی عمیق و از نظر احساسی ملموس و نزدیک است. مهم ترین پاداش های والدبودن نمرات و افتخارات فرزندان ما یا حتی فارغ التحصیل شدنشان یا ازدواجشان نیست؛ مهم ترین پاداش والدبودن از لحظه لحظه لذت جسمی و روانیِ در کنار این کودک خاص بودن و لذت لحظه به لحظه او در بودن با شما به وجود می آید.

نقد کتاب علیه تربیت فرزند

با خواندن کتاب علیه تربیت فرزند به این نکنه پی می برید که در جامعه ای زندگی می کنیم که فرهنگ تربیت و پرورش درست فرزندانمان را بلد نیستیم و با ارائه مسیرهای نادرست نقش منفی در سرنوشت کودکانمان داریم! سطر سطر صفحات این کتاب دید جدید و شناخت درست تری از تربیت صحیح فرزندانمان را به ما ارائه می دهد. بنابراین خواندن این کتاب را به تمام کسانی که به فکر تربیت صحیح و موفقیت فرزندان خود هستند به شدت توصیه می کنیم.

هدف والدین امروزی این است که فرزندشان را به شکلی خاص و دلخواه «بسازند» تا در بزرگسالی فردی موفق شود. اما آلیسون گوپنیک، از روان‌شناسان پیشرو معاصر، در این کتاب از غیرعلمی‌بودن و همچنین زیانبار بودن این نگاه به فرزندپروی سخن می گوید. او نشان می دهد که چرا هرگز نباید دنبال ساختن و شکل دادن به فرزندانمان باشیم.

تعداد بازدید: 1,832 بار

Alison%20Gopnik%20 %D8%A2%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%88%D9%86%20%DA%AF%D9%88%D9%BE%D9%86%DB%8C%DA%A9

عنوان کتاب: علیه تربیت فرزند (باغبان و نجار)

برای فرزندانمان باغبان باشیم یا نجار؟

دیدگاه های جدید علم روانشناسی رشد در باب رابطه والدین و فرزندان

جز برترین کتاب ها برای والدین

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

نویسنده: آلیسون گوپنیک

مترجم: مینا قاجارگر

تعداد صفحات کتاب: 332 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

برنه براون در این کتاب برای پذیرشِ ترس و شکست و خلق زندگیِ شجاعانه‌ تر، رویکردی بسیار شخصی و عملی مطرح می‌کند. از معلمان و رهبران شرکت‌های بزرگ گرفته تا نظامیان و هنرمندان برجسته، او پای صحبت افراد...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 2670
کتاب رازهایی درباره عشق به شما خواهد آموخت که چگونه مدهوشی و لذت روابط جنسی را که همواره حتی هنگامی که با کسی رابطه‌ای ندارید، تجربه کنید. عشق‌ ورزی تنها یک عمل صرف فیزیکی نیست، بلکه می‌تواند کیفیت و تجربیات هر روزه و هر لحظه زندگی شما باشد...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2982

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *