دنیا خانه من است

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دنیا خانه من است (nbookcity.com)

دانلود کتاب دنیا خانه من است

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج ، شاعر معاصر ایرانی و بنیان‌گذار شعر نوی فارسی است. او آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را در هم آمیخت و عنوان شعر نو را بر هنر خویش نهاد. همه‌ی جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی مدیون انقلاب و تحولی هستند که نیما به وجود آورنده‌ی آن محسوب می‌شود. کتاب دنیا خانه من است، شامل 50 نامه‌ی کوتاه و بلند نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش است. او در بعضی از این نامه‌ها از اوضاع زندگی خود و گاهی وضعیت جامعه شکایت می‌کند.

در مورد نیما یوشیج

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج ، در دهکده یوش از توابع شهرستان نور استان مازندران (زاده ۲۱ آبان ۱۲۷۴ – درگذشته ۱۳ دی ۱۳۳۸ خورشیدی در شمیران شهر تهران) شاعر معاصر ایرانی و پدر شعر نو فارسی است . نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه که مانیفست شعر نو فارسی بود ، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد . نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید . شعر نو عنوانی بود که خود نیما بر هنر خویش نهاده بود . تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی مدیون این انقلاب و تحولی هستند که نیما مبدع آن بود . بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر ، اشعار نیما را نمادین می‌‏دانند و او را هم‏پایه‏‌ی شاعران سمبولیست معروف جهان می‌‏دانند . نیما همچنین اشعاری به زبان مازندرانی دارد که با نام روجا چاپ شده‌ است .

بخشی از متن

شفیعی کدکنی، مقدمه اشعار ناتل خانلری، بهار ۱۳۹۴
شفیعی کدکنی برخی از شعرهای نیما را پس از شهریور ۱۳۲۰، تحت تاثیر پرویز ناتل خانلری می داند. او در مقدمه کتاب گزینه اشعار پرویز ناتل خانلری، تاریخ درج شده در پای اشعار نیما را نامعتبر دانست و مدعی شد که احتمالاً نیما یوشیج شعر « با غروب » اش را پس از خواندن « یغمای شب » خانلری در سخن، شماره ۱۱ و ۱۲، به تاریخ مرداد ۱۳۲۳ سروده است و تاریخ قدیمی تری – فروردین ۱۳۲۳ – زیر شعر گذاشته است. او همچنین احتمال این که نیما بعد از شهریور ۲۰ از کارهای شاگردانش « مایه » هایی گرفته باشد و تاریخ شعرهایش را به پیش از شهریور، یا به سال های قبل برده باشد منتفی نمی داند.
خانه نیما
خانه نیما یوشیج واقع در یوش، بنایی است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این بنا به شماره ۱۸۰۲ از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده است و حفاظت می شود. بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است.
درگذشت
این شاعر بزرگ، درحالی که به علت سرمای شدید یوش، به ذات الریه مبتلا شده بود، برای معالجه به تهران آمد؛ معالجات تاثیری نداشت و در ۱۳ دی ۱۳۳۸ درگذشت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد.. سپس در سال ۱۳۷۲ خورشیدی بنا به وصیت وی پیکر او را به خانه اش در یوش منتقل کردند. مزار او در کنار مزار خواهرش، بهجت الزمان اسفندیاری ( درگذشته به تاریخ ۸ خرداد ۱۳۸۶ ) و مزار سیروس طاهباز در میان حیاط جای گرفته است.

تعداد بازدید: 826 بار

Nima Yooshij %D9%86%DB%8C%D9%85%D8%A7 %DB%8C%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AC

عنوان کتاب: دنیا خانه من است

مجموعه نامه های نیما یوشیج

نویسنده: نیما یوشیج

تعداد صفحات کتاب: 144 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.72 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 1047
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 4042

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *