شعر زمان ما شفیعی کدکنی

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
شعر زمان ما شفیعی کدکنی (nbookcity.com)

دانلود کتاب شعر زمان ما شفیعی کدکنی

کتاب شعر زمان ما شفیعی کدکنی، یکی از سری مجموعه کتاب‌هایی است که به‌ نقد و بررسی اشعار شاعران می پردازد. در این جلد به بررسی و نقد اشعار «شفیعی کدکنی» پرداخته شده است.

در این کتاب در وهله اول شعرها در نقد و تحلیلی خطی و زمانی مورد بررسی قرار می گیرند. به معنی دیگر به‌ جز چگونگی سرایش شعرها و زبان شعری، درون‌ مایه، جهان‌ بینی و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنان، ساختار شعری و فضاهای ویژه و توانمندی های شاعرانه و ضعف‌های آنان، زمینه‌های سیاسی اجتماعی و تبیین و تشریح اشعار و دیدگاه شاعران و منتقدان و محققان مورد توجه قرار می گیرد.

در این راستا ساختار، بافت و شکل اشعار شفیعی کدکنی، وزن و آهنگ، کلمات نمادین، شیوه‌های بیانی و زبانی و موسیقایی در مجموعه اشعار هزاره دوم آهوی کوهی… بررسی شده‌اند.

خلاصه کتاب

کتاب شعر زمان ما شفیعی کدکنی قرار بود چندین سال پیش چاپ شود، اما به خاطر بازبینی‌های مکرر و وسواس نویسنده انتشار آن به امسال محول شد. در این اثر درباره حدود 12 مجموعه شعر از سروده‌های این شاعر، از «آینه‌ای برای صداها» (شامل پنج مجموعه شعر) تا «هزاره دوم آهوی کوهی» (شامل هفت مجموعه شعر) مطالبی نوشته شده است.

محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزده مهر ۱۳۱۸ در کدکن از توابع تربت حیدریه در خراسان به دنیا آمد. شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود (که آخوند بود) و مرحوم ادیب نیشابوری دوم به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت و فقه، کلام و اصول را نزد آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی فراگرفت.

اما پس از مرگ شیخ هاشم قزوینی (معروف به فقیه آزادگان) تا آخرین مراحل درس خارج فقه را نزد آیت‌الله میلانی خواند و در این دوره با آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی همدرس بود. او به پیشنهاد مرحوم دکتر علی اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد.

در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکدهٔ ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت. شفیعی کدکنی از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۹۱ به درخواست دانشگاه تهران استاد دانشگاه تهران بود.

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر زیر برگهٔ پیشنهاد استخدام وی نوشت «احترامی است به فضیلت او». شفیعی از جمله دوستان نزدیک مهدی اخوان ثالث شاعر خراسانی به شمار می‌رود و دلبستگی خود را به اشعار وی پنهان نمی‌کرد.محمدرضا شفیعی کدکنی روز پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ تهران را به مقصد آمریکا ترک کرد. 

این سفر بازتاب وسیعی در مطبوعات ایران داشت. او برای استفاده از یک فرصت مطالعاتی به مؤسسه مطالعات پیشرفتهٔ پرینستون رفت تا در باب تاریخ و تطور فرقهٔ کَرامیه تحقیق کند و پس از ۹ ماه دوری از وطن به ایران بازگشت و پس از بازگشت به ایران بر سر کرسی تدریس خود در دانشگاه تهران حاضر شد.

بخشی از متن کتاب

اوزان اشعار شاعر نه محدود ملال انگیزند و نه متنوع فراگیر . اوزان اشعار بیشتر روایتی است مثل وزن فاعلاتن و فعلاتن که بیشتر در مضامین عارفانه و پند آمیز به کار می روند و بخشی از اوزان در بحر مضارع مثل مفعول فاعلاتن و مستفعلن اوزان تند و ریتمیک و پر کاربردند.

اما عمده اوزان اشعار م. سرشک جویباری و نرم اند که از طبع لطیف و تخیل و اندیشه ی شاعر نشأت گرفته اند که ظرف وزن متناسب با محتوا و ضمیر شاعر است .هنگامی که اوزان همراه با شکایت و تخاطب و خشم بیان می شود زبان شاعر همراه با وزن حماسی فعولن و…با واژگان قلوه سنگی متظاهر می شوند.

خلوت نشین خاطر دیوانه ی منی
افسونگری و گرمی افسانه ی منی
بودیم با تو همسفر عشق سالها
ای آشنا نگاه که بیگانه منی
هر چند شمع بزم کسانی ولی هنوز
آتش فروز خرمن پروانه منی
چون موج سر به صخره ی غم کوفتم ز درد
دور از تو ای که گوهر یک دانه منی
خالی مباد ساغر نازت که جاودان
شورافکنی و ساقی میخانه منی
آنجا که سرگذشت غم شاعران بود
نازم تو را که گرمی افسانه منی

نقد کتاب شعر زمان ما شفیعی کدکنی

در کتاب شعر زمان ما شفیعی کدکنی مقدمه‌ای مفصل درباره شیوه کار، زندگی‌نامه و پایگاه ادبی و اجتماعی ایشان توسط فیض شریفی نوشته‌ شده است و همچنین سبک و شاخصه‌های کاری، بسامدی از واژگان، اوزان و آرایه‌های ادبی و بن‌مایه‌های عاشقانه، سیاسی، اجتماعی و فلسفی در شعر ایشان، در هر یک از کتاب‌های این شاعر به صورت مجزا بررسی شده است.

کتاب شعر زمان ما شفیعی کدکنی

عنوان کتاب: شعر زمان ما شفیعی کدکنی

شعر محمدرضا شفیعی کدکنی از آغاز تا امروز

اشعار برگزیده، تفسیر و تحلیل موفق ترین شعرها

نویسنده: فیض شریفی

تعداد صفحات کتاب: 412 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و به بیماری های مختلف مانند بری بری و پالگر می انجامد.
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1048
تراژدی کوریولانوس از اثار کمتر شناخته شده‌ی ویلیام شکسپیر است که ماجرای یک سردار رومی به نام کوریولانوس را روایت می‌کند. او در سال ۴۹۴ ق.م. شهر کوریولی از بلاد لاسیوم را فتح کرد و بدین‌واسطه شهرتی یافت...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 650

یک پاسخ

  1. خیلی متشکرم از در دسترس قرار دادن این کتاب.
    ای کاش کل مجموعه شعر زمان ما به صورت پی دی اف وجو داشت و می شد دانلود کرد.
    شعر زمان ما از انتشارات نگاه، مجموعه بسیار ارزشمندی است، علی الخصوص 10 جلد اول که تالیف دانشمند برجسته ادبیات معاصر، محمد حقوقی، بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *