صدای بال سیمرغ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
صدای بال سیمرغ (nbookcity.com)

دانلود کتاب صدای بال سیمرغ

زنده‌ یاد استاد عبدالحسین زرین کوب در کتاب صدای بال سیمرغ، با نثری استوار، زندگی عطار نیشابوری را ـ همراه با توصیفی از اشعار او ـ به تصویر می کشد.

نویسنده در گفتار نخست با لحن خطابی، برخی مختصات روزگار عطار را برمی‌شمارد و تفاوت آن را با قرون متمادی یادآور می‌شود. وی در دومین بخش کتاب، محیط پر تشنج عطار را معرفی می‌کند و ضمن آن این نکته را متذکر می‌شود: «دنیایی که عطار در آن می‌زیست از دنیای آرمانی اش فاصله بسیار داشت. در آن ایام دیگر طریقه قدما از یاد رفته بود.» شرح و تبیین احوال عطار، ویژگی اشعار او، کند و کاو در مثنوی‌های شاعر و سرانجام جست و جو در حالات روحی و تصوف عطار کاری است که در این اثر نمود بارز یافته است.

استاد زرین‌کوب در بخشی از کتاب خاطر نشان می‌کند: «عطار، با آن که تمام مثنویاتش شعر تعلمیی است داعیه تربیت یا تعلیم اخلاق ندارد. موعظه او ارائه راه‌هایی است که سالک را در سیر الی‌الله کمک می‌کند و به او امکان می‌دهد تا هر قدر ممکن است از دنیای مادی فاصله بگیرد و به دنیای روحانی نزدیک شود. هر چه تعلق خاطر انسان را به عالم جسمانی کم کند او را به عالم روحانی نزدیک می‌دارد.»

زندگی و اندیشه ی عطار

کتاب صدای بال سیمرغ که درباره ی زندگی و اندیشه ی عطار است، حجم اندک دارد. این کتاب در یک جلد نگارش شده است. مؤلف، تحلیل جامع و روان دارد. کتاب پیش رو در زمینه ی تصوف و عرفان اسلامی است. در قسمتی از کتاب، که مربوط به قسمت: «کاربرد قصّه های تمثیلی» است نویسنده شرح می‌دهد: در بین قصّه های مثنویات، تعدادی قصّه های کوتاه یا بلند هست که بحث در آنها برای منتقد چالش انگیز می نماید و بعضی از آنها در ادبیات غربی هم نظایر دارد_ که تفاوت آنها جالب و وحدت منشأ آنها محتاج بررسی است.

از این جمله در بین قصّه هایی که در باب شگفتی های عالم نقل کرده است، داستان ققنوس و داستان بوقلمون در خور ذکر است، در جمله داستان های بالنسبه بلند، قصّه ی پارسا زن مرحومه در الهی نامه و داستان شیخ صنعان در منطق الطیر متضمّن نکته های جالب است. قرن حاضر در بین دیگر ویژگیهایش این مزیّت را دارد که در کشف عطار سرآهنگ قرنهاست.

کشف عطار نیشابوری بدان معنی که پردۀ اسطوره ها و افسانه هایی که مرور زمان بر چهرۀ عطّار افکنده بود به سعی پژوهندگان این قرن به یکسو شد و گوشه ای از سیمای واقعی عطار _ که البتّه شامل تمام آن سیمای محجوب درخشان نیست_ از پردۀ ابهام افسانه ها بیرون افتاد.  این کتاب اندیشه عرفانی عطار را بررسی کرده است و به تبیین ابعاد عرفانی آثار عطار پرداخته است. شما می توانید کتاب زیبای صدای بال سیمرغ را به صورت رایگان از شهر کتاب دانلود و مطالعه نمایید.

تعداد بازدید: 1,766 بار

Abdolhossein Zarrinkoob عبدالحسین زرین‌کوب1

عنوان کتاب: صدای بال سیمرغ

درباره ی زندگی و اندیشه ی عطار

نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

تعداد صفحات کتاب: 236 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.11 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

كتاب حاوي يك تحقيق علمي در مورد قلمرو عرفان ، زهد و محبت ، شيخ و خانقاه ، حكمت صوفيه و ارزيابي نقاط مثبت و منفي در آراء و عملكرد صوفيان مي باشد . همچنين درباره تاريخ ، عقايد صوفيه و آداب و رسوم بزرگان اين قوم سخن به ميان آمده است .
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 4199
بامداد اسلام با گزارشى درباره مكه و موقعيت جغرافيايى و بازرگانى آن و اشاره‌اى به ساختار اجتماعى و سياسى اين شهر كه نویسنده آن را جمهورى تجارتى خوانده، راه‌هاى بازگانى كه از آن مى‌گذشتند، ساكنان خاندان و خاندانهاى پرنفوذ آن و برخى قوانين رايج ميان بدويان و قريشيان آغاز مى‌شود.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4499

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *