عقل و احساس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
عقل و احساس (nbookcity.com)

دانلود کتاب عقل و احساس

کتاب عقل و احساس ، رمانی کلاسیک است که در سال 1811 برای نخستین بار منتشر شد. برخی منتقدان جین آستن را پیشگام رمان‌های احساسی می‌دانند و او را با انعکاس واقعیت در آثارش می‌شناسند. آستن در رمان «عقل و احساس» احساسات و درونیات انسان‌ها را نشان می‌دهد و در این راه سعی نمی‌کند مخاطب را با عبارات مستقیم قانع کند؛ مخاطب کتاب از لابه‌لای گفت‌وگوها و واکنش‌های شخصیت‌های داستانی با آن‌ها آشنا می‌شود و این یکی از نقاط قوت کتاب است.

حوادث این رمان در جنوب غربی انگلستان و در بین سال‌های 1792 تا 1797 روی می‌دهند و نویسنده داستان زندگی و عشق‌ورزی دو خواهر را روایت می‌کند؛ دو خواهری که تفاوت‌های زیادی با هم دارند و عنوان کتاب نیز نشانگر تفاوت این دو است. این دو در شرایطی یکسان زندگی کرده‌اند اما رفتارشان کاملا با هم متفاوت است. نکته جالب درباره این رمان در این است که قضاوت در پایان داستان به خود خواننده واگذار می‌شود و اوست که باید تصمیم بگیرد عقل بهتر است یا احساس؛ گویی جین آستن هم در این دو راهی گرفتار شده و نمی‌تواند بین این دو یکی را برگزیند.

چکیده کتاب

ماریان دشوود، دختری ساده و بی شیله پیله است که وقتی عاشق مردی جذاب اما نامناسب به نام جان ویلوبی می شود، اخطار خواهرش، النور، را نادیده می گیرد که به او می گوید این رفتار شتابزده و نسنجیده ی ماریان، او را به سوژه ی طعنه ها و صحبت های کنایه آمیز اطرافیانش تبدیل خواهد کرد. در همین حال، النور که همیشه نسبت به قواعد اجتماعی حساس بوده، تلاش می کند تا شکست عشقی خود را پنهان نگه دارد، حتی از نزدیک ترین اطرافیانش.

این دو خواهر از طریق تجربه ی موازیشان در عشق و (البته از دست دادن آن) می آموزند که اگر می خواهند خوشبختی را در جامعه ای زیر سلطه ی پول و جایگاه اجتماعی بیابند، باید از عقل و احساس خود در کنار یکدیگر استفاده کنند. عقل و احساس ، سرگذشتِ خواندنی دو خواهر، یکی احساساتی و بی‌محابا و دیگری عاقل و خویشتن‌دار. تقابل عقل و احساس در کامیابی‌ها و ناکامی‌های این دو خواهر، دو فرجام متفاوت را برای آن‌ها رقم می‌زند. عشق و سودا همواره از دو مجرای عقل و احساس عبور می‌کند و دو نتیجه‌ی متفاوت نیز به بار می‌آید…

بخشی از متن کتاب

خانم جنینگز هم آمد، چون طاقت نداشت صبر کند در باز شود تا داستان خود را برای الینور تعریف کند. با های و هوی به طرف پنجره آمد وگفت:«چطوری عزیز من؟خانم دشوود چه‌طورند؟خواهرهایت کجا هستند؟ چه! تنهای تنها! پس یک جمع کوچولو حالت را جا می‌آورد. داماد و دختر دیگرم را به دیدنت آورده‌ام. فکرش را بکن، ناگهان آمدند. دیشب که داشتیم چای می‌خوردیم صدای کالسکه شنیدم، اما هیچ فکر نمی‌کردم این‌ها باشند. فکر کردم شاید کلنل برندون برگشته. به سر جان هم گفتم که صدای کالسکه می‌شنوم، و شاید کلنل برندون است که‌ آمده.»

الینور مجبور شد وسط حرف‌های خانم جنینگز رویش را برگرداند تا از بقیه استقبال کند. لیدی میدلتن آن دو غریبه را معرفی کرد. خانم دشوود و مارگرت همان موقع از پله‌ها پایین آمدند. بعد همه نشستند و یکدیگر را ورندا کردند، و خنم جنینگز در همان حال که همراه سر جان از راهرو به اتاق می‌آدم به شرح داستان خود ادامه داد. خانم پالمر چندین سال جوان‌تر از از لیدی میدلتون بود و هیچ شباهتی هم به لیدی میدلتن نداشت. کوتاه قد و تپل بود، صورت خیلی قشنگی داشت و کاملا سرحال نشان می‌داد.

رفتارش به هیچ وجه به نزاکت لیدی میدلتن نبود اما دلنشین تر بود .با لبخند وارد شد و تمام مدتی هم که آنجا بود لبخند به لب داشت جز مواقعی که می‌خندید و موقع رفتن هم لبخند زد. شوهرش جوانی جدی بود که بیست و پنج شش ساله به نظر می‌رسید و رفتارش مودبانه‌تر و شسته رفته‌تر از همسرش بود، اما رغبتش به خوشحال کردن و خوشحال شدن کمتر بود. وقتی وارد شد خودش را گرفته بود. سری برای خانم‌ها تکان داد بی آنکه کلمه‌ای به زبان بیاورد، و بعد کمی هم آن‎‌ها و خانه را ورانداز کرد. بعد هم روزنامه‌ای از روی میز برداشت و تمام مدت خیلی جدی روزنامه خواند.

نقد و بررسی کتاب عقل و احساس

عقل و احساس که با نام حس و حساسیت نیز در ایران شناخته می‌شود، نخستین رمان جین آستین، نویسندهٔ انگلیسی است که در سال ۱۸۱۱ منتشر شد. آستین نسخهٔ اولیهٔ این رمان عاشقانه را در سال ۱۷۹۵، وقتی ۲۰ سال داشت نوشت. ابتدا نام کتاب الینور و ماریان بود. آستین در سال ۱۷۹۷ و احتمالاً ۱۸۰۹ رمان را بازنویسی کرد و نام آن را به عقل و احساس تغییر داد. در سال ۱۸۱۱ این کتاب با نام مستعار «لیدی ال» و با هزینهٔ شخصی نویسنده منتشر شد. تا سوم ژوئیه ۱۸۱۲، ۱۰۰۰ نسخه از کتاب به فروش رفت و در سال ۱۸۱۲ تجدید چاپ شد.

عقل و احساس سرگذشت روابط و ماجراهای عاطفی دو خواهر (النور و ماریان) است که دو نگرش متفاوت نسبت به زندگی دارند، یکی از خواهران شخصیتی احساساتی، پرشور و  جسور دارد، دیگری منطقی و خویشتن دار است. موضوع اصلی این رمان تقابل عقل و  احساس است که دو فرجام متفاوت را برای این دو خواهر به همراه می‌آورد….

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 6,193 بار

Jane%20Austen%20 %D8%AC%DB%8C%D9%86%20%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D9%86 6

عنوان کتاب: عقل و احساس

نویسنده: جین آستن

مترجم: وحید منوچهری واحد

تعداد صفحات کتاب: 443 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رمان اما رمانی ست عاشقانه که توسط جین استین نوشته شده است و همواره طرفداران زیادی را سرتاسر جهان به خود معطوف کرد. اما وودهاوس، شخصیت اصلی داستان است. دختری زیبا و باهوش که مادر خود را در کودکی از دست داده و از زمانی که خواهر بزرگتر او ازدواج کرده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 5523
رمان ترغیب ، رمانی نوشته ی جین آستین است که نخستین بار در سال 1817 منتشر شد. «آن الیوت»، یکی از جذاب ترین قهرمان های زن داستان های آستین است. «آن»، زمانی با خوبی و خوشی نامزد افسر نیروی دریایی، «فردریک ونتورث» بود اما یکی از دوستانش...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 4504

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *