فرار از مدرسه

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
فرار از مدرسه (nbookcity.com)

دانلود کتاب فرار از مدرسه

کتاب فرار از مدرسه داستان زندگی و اندیشه‌های ابوحامد محمد غزالی (فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگ‌ ترین مردان تصوف سدة پنجم هجری) است.

که زندگی بالنسبه کوتاه اما آکنده از فعالیت و تحرک داشته و تحولات شگرف زندگی غزالی تنوع وسیعی در آثار وی ایجاد کرده و مخصوصاً تأثیر قابل ملاحظه ‌ای در افکار و آثار علماء بعدی اسلام داشته است. غزالی یکی از بزرگانی است که به نسبت زندگی‌نامه فکری را خود در کتاب ارجمند”المنقذ من الضلال” آورده و این زندگی‌نامه با قلم موشکاف و فخیم  با نثری روان و کم‌پیرایه در این کتاب آمده است.

با این همه تحقیق که تاکنون در احوال و آثار ابوحامد غزالی انجام یافته است هنوز درباره زندگی و اندیشه او موارد ابهام کم نیست. این نکته نه فقط ناشی از تاریکی‌ هایی است که بر تاریخ عصر او و تاریخ عصر سلاجقه سایه افکنده است بلکه تا حد زیادی نیز ناشی از تنوع و پراکندگی آثار اوست که بعضی از آنها هنوز فقط به‌صورت نسخه‌های خطی است، برخی چاپ دقیق انتقادی ندارد، پاره‌ای با عنوان‌های مختلف دیگر نیز یاده شده است و تعدادی را دیگران به نام او برساخته ‌اند یا به هرحال اصالت آنها محل تردید است.

فهرست مطالب این کتاب

  • کودکی و جوانی
  • درس امام‌الحرمین
  • لشگرگاه
  • در نظامیه بغداد
  • فرار از مدرسه
  • در کشمکش رهایی و گریز
  • فیلسوف، ضدفلسفه
  • سبک و آثار
  • بازگشت
  • مدرسه یا خانقاه؟

بخشی از متن کتاب

در سال ۴۵۰ هـ.ق در طوس و در خانواده‌ی مردی پشم‌ریس، کودکی زاده شد که نامش را محمد گذاشتند. پدر خانواده فردی بی‌سواد اما دوست‌دار تصوف و فقه بود و دوست داشت فرزندانش به رغم خودش، اهل علم باشند. احمد پسر کوچک خانواده، به راه تصوف رفت ولی محمد اهل فکر و تحقیق بود و در پی علم از طوس به جرجان رفت و پس از چندی در حالی‌که بیست ساله شده بود، دوباره باز به طوس بازگشت. در این زمان، ‍خراسان مرکز برخورد افکار و اندیشه های پیروان مذهب شافعی و حنفی و شیعی و اسماعیلی بود… مدت‌ها گذشت و غزالی که اکنون به اوج اقتدار و اشتهار علمی رسیده بود، هنوز احساس رضایت نمی‌کرد.

می‌دید که چگونه امرا بر سر قدرت علیه یکدیگر توطئه می‌چیدند و خون هم را می‌ریختند و از همه بدتر می‌دید که فقها و علما چگونه برای پیروزی در مناظرات و ارضای نفس، حق را زیر پا می‌گذارند. بدین‌سان کم‌کم خود را بر سر یک دوراهی دید که بماند و به شهرت و تحسینِ مریدان و قدرتمندان دل خوش دارد یا از مدرسه و قیل و قال آن بگریزد تا با خدای خود وارد معامله شود. نهایتا او پس از شش ماه بحران روحی و دودلی، راه دوم را انتخاب کرد… آن‌ چه‌ که غزالی برای نیل به سعادت تبلیغ می‌کرد تلفیقی بود از معامله و مکاشفه. معامله یعنی عبادت و ذکر و ریاضت که مقدمه‌ای بشود برای مکاشفه و یقین. نقد غزالی بر فقه و کلام و فلسفه از این‌روی بود که جای معامله و اخلاق را تنگ کرده‌اند و وافی به مقصد و کافی به مقصود نیستند.

قسمت اصلی دین اخلاق است که مغفول مانده و نیاز به احیاء و بازسازی دارد. در واقع غزالی کتاب احیاء‌العلوم و کیمیای سعادت را برای تامین این غایت بود که نگاشت. معامله و عبادت و ریاضت به تزکیه‌ی نفس و تصفیه‌ی قلب می‌انجامد و محتاج کشش الهی و کوشش انسانی است ولی مکاشفه تنها وابسته به لطف و عنایت الهی است. بدین‌سان غزالی “‌یقین گمشده‌ای” را که عمری در جستجویش بود نهایتا در طریقت و تصوف یافت.

جستجویی که از دل تحمل فقر و مشقات و آوارگی‌های فراوان گذشت و برای یافتن آن یقین گمشده، تمام تعینات و تشخصات دنیایی و عملی را فدا کرد تا از طریق “معامله” به “‌مکاشفه‌” و یقین برسد. غزالی ضمن بازگویی تمثیل چینیان و رومیان، حکایت تصفیه قلب را باز می کند که طی آن چینی‌ها با صیقل زدن دیوار توانستند زیبایی نقاشی رومیان را با جلای بیشتر باز تابانند بدون آن که از هیچ رنگی استفاده کنند… غزالی مثل دکارت از کوچه شک شروع کرد ولی مثل پاسکال از بزرگراه قلب و یقین سر در آورد…

تعداد بازدید: 2,748 بار

Abdolhossein%20Zarrinkoob%20 %D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D8%A8 15

عنوان کتاب: فرار از مدرسه

درباره زندگی و اندیشه ابوحامد غزالی

نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

تعداد صفحات کتاب: 411 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.54 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 1 روز قبل
تعداد بازدید: 35128
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 7 روز قبل
تعداد بازدید: 113

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *