دیدار با کعبه جان

دیدار با کعبه جان (nbookcity.com)

دانلود کتاب دیدار با کعبه جان

کتاب دیدار با کعبه جان اولین بار در سال 78، یعنی کم‌تر از یک سال پس از “مرگ مؤلّف” چاپ شد. بعداً هم چند نوبت دیگر ولی بی‌ هیچ کسب شهرتی و جلب توجّهی دلیلش هم روشن است.

به گمان نگارنده، این کتاب یکی از بدترین آثار عبدالحسین زرین کوب و شاید بدترینِ آن‌ها است! به دلایلی که خواهد آمد. این کتاب در اصل بازنشری است از ترجمه‌ی نه‌چندان خوب زرّین‌کوب از شرح قصیده‌ی ترساییه‌ی خاقانی به قلم پروفسور ویلادیمیر مینورسکی، خاورشناس روس قرن بیستمی، که پیش‌تر از این‌ها چاپ شده بود.

این ترجمه اوّلین‌ بار در دفتر دوم‌ از مجلّد یکم‌ فرهنگ‌ ایران‌ زمین‌ به‌ سال‌ 1332 شمسی‌ و سپس‌ توسّط‌ انتشارات‌ سروش‌ تبریز در 1348 به‌ چاپ‌ رسید. سپس در همین کتاب مورد بحث ما در سال 1378. عجیب است که این شرح پر از غلط و بی‌فایده را چرا باید سه بار چاپ کنند؟! عبدالحسین زرین کوب ترجمه‌ی خود از شرح قصیده‌ی ترساییه‌ی مینورسکی و مقدّمه‌ی مینورسکی بر آن را به همراه تعلیقات و اضافات خود به این شرح در این کتاب می‌گنجاند. یادداشتی هم بر آن می‌نویسد و بیشتر به کار مینورسکی و قصیده‌ی مذکور می‌پردازد. در ادامه مقداری از حواشی شخصی خودش بر دیوان خاقانی را داخل این کتاب می‌آورد. سپس 10 قصیده، 32 غزل و 26 رباعی را به انتخاب خودش می‌آورد تا خواننده را کمی سرگرم و آشنا با بخشی از شعر خاقانی کند.

کتابی بدون مقدمه

کتاب دیدار با کعبه جان با یادداشتی به ‌جای مقدّمه شروع می‌شود که به قلم دکتر قمر آریان، همسر زرّین‌کوب است. این یادداشت شرح چگونگی جلب توجّه آریان به شرح مینورسکی بر قصیده‌ی ترساییه است و چگونگی دست‌یابی به آن به کمک استاد علی‌اصغر حکمت و سپس دادن آن متن انگلیسی به زرّین‌کوب تا ترجمه‌اش کند. نکته این‌جاست که این کتاب در واقع هیچ مقدّمه‌ای ندارد و صرفاً با یک خاطره شروع می‌شود. نگارنده اطّلاع ندارد که آیا هیأت نهایی کتاب مورد تأیید دکتر زرّین‌کوب بوده است یا این شکل حاضر نتیجه‌ی سرهم‌بندی ناشر پس از مرگ استاد است.

زیرا به‌واقع از چنان استاد روش‌مند و دقیقی، این ملغمه‌ی بی‌سروته بسیار بعید می‌نماید! به‌هرحال کتاب بی مقدّمه شروع می‌شود که در واقع یک مشکل بزرگ را ایجاد می‌کند. خواننده تقریباً تا اواسط کتاب، یعنی بعد از اتمام شرح مینورسکی، نمی‌فهمد نصف این کتاب نوشته‌ی کیست! چون هیچ توضیحی و روش کاری داده نشده است و بی هیچ مقدّمه‌ای شاهد دو فصل مبسوط درباره‌ی خاقانی و ممدوحش هستیم. نهایتاً می‌فهمیم که این‌ها همه نوشته‌ی مینورسکی است و اساساً نصف کتاب همان ترجمه‌ی شرح قصیده‌ی ترساییه و مقدّمه‌ی آن است، نه تحقیق استاد زرّین‌کوب درباره‌ی خاقانی.

چکیده کتاب

استاد زرین‌کوب در این کتاب نخست مختصری از زندگی و احوال «خاقانی شروانی» به دست می‌دهد.سپس ترجمه رساله «مینورسکی» درباره قصیده ترسائیه و شرح آن در این اثر به چاپ می‌رسد. در ترجمه این رساله, تحقیقی در باب زندگی «آندرونیکوس کومنه‌نوس»ـ ممدوح خاقانی در قصیده ترسائیه صورت گرفته و نکته‌هایی نیز استاد زرین‌کوب, علاوه بر شرح مینورسکی, بر آن افزوده است .همچنین حواشی استاد زرین‌کوب بر دیوان خاقانی به انضمام چند قصیده برجسته خاقانی در این کتاب گردآمده است .

تعداد بازدید: 1,170 بار

Abdolhossein%20Zarrinkoob%20 %D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D8%A8 14

عنوان کتاب: دیدار با کعبه جان

درباره زندگی، آثار و اندیشه خاقانی

نویسنده: دکتر عبدالحسین زرین کوب

تعداد صفحات کتاب: 227 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.91 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 301
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 488

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *