فوتبال علیه دشمن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
فوتبال علیه دشمن (nbookcity.com)

دانلود کتاب فوتبال علیه دشمن

شناخته‌ شده‌ ترین اثر سایمون کوپر کتاب فوتبال علیه دشمن است. به تعبیر اسطوره‌ی فوتبال دنیا «پله»: فوتبال بازی زیبایی است که جنگ‌ها را آغاز می‌کند و به پایان می‌رساند، جرقه‌ی انقلاب‌ها را زده و خیلی از دیکتاتورها را هم در قدرت نگه داشته است.

انتشار بدون اجازه این اثر، اعتراض سایمون کوپر، نویسنده این اثر را در پی داشت. او در مصاحبه‌ ای گفت: «در سال ۲۰۱۱، حسن کیائیان (مدیر نشر چشمه) و عادل فردوسی پور به من ایمیل زدند و از اینکه من به انتشار بدون اجازه کتاب اعتراض کرده بودم، ناراحت بودند. آنها گفتند که می‌ خواهند جبران کنند، اما نشر چشمه هرگز پولی به من نداد.» (ظاهرا ایشون نمی دونستن که ترجمه و بازنشر آثار بیگانگان در ایران از نظر حقوقی هیچ‌ گونه منع قانونی ندارد. چرا که ایران عضو کنوانسیون بِرْن نیست و همچنین در قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان و نیز در قانون تجارت هیچ حمایتی از آثاری که در خارج از ایران تولید می‌ شوند نشده‌ است.)

خلاصه کتاب

کتاب پیش رو قدرت و نفوذ فوتبال در عرصه‌های غیر فوتبالی را مورد بررسی قرار داده و از تأثیر فوتبال در دگرگونی ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صحبت می‌ کند. سایمون کوپر برای بررسی تأثیر فوتبال بر سیاست و فرهنگ به 22 کشور سفر کرد. او در تلاش بود تا بداند چه چیزی باعث می‌شود کشورهای مختلف این بازی ساده را این‌قدر متفاوت بازی کنند. وی در طول این سفرها با تعداد زیادی از هواداران متفاوت فوتبال روبه‌رو شد، از هوادار اهل برلین شرقی که پلیس امنیتی آلمان شرقی به خاطر طرفداری تیم محبوبش آزارش داد، تا ژنرالی آرژانتینی که دیدگاه خودش را راجع به تاکتیک‌ها داشت.

تلاش‌های او اشتراک ترسناک بین فوتبال و سیاست را روشن کرد. خصوصا در دوران حادثه یازده سپتامبر امثال بن لادن به شدت دغدغه‌ی فوتبال داشتند. از زمان نگارش کتاب فوتبال علیه دشمن تاکنون بزرگ‌ترین تغییر فوتبال جهانی، رشد فوتبال زنان بوده است. در شرایطی که اتحادیه‌ی فوتبال انگلیس در بیشتر سال‌های قرن بیستم فوتبال زنان را ممنوع کرده بود. فوتبال زنان طبق گزارش‌ها سریع‌ترین رشد ورزشی را با سی میلیون بازیکن در جهان داشته است. با این حال ‌جز جوش‌ و خروش کوتاه ‌مدت امریکایی‌ها در هنگام برگزاری جام‌ جهانی زنان، کمتر کسی آن را دنبال می‌کند. لیگ حرفه‌ای زنان امریکا در سال 2003 به دلیل استقبال کم تعطیل شد.

در همه جای دنیا، فوتبال با سیاست گره خورده است. یادداشت‌های كوپر، کتاب فوتبال علیه دشمن را به یک سفرنامه فوتبالی تبدیل کرده که به دنبال واکاوی تاثیر سیاست بر فوتبال است. از این نظر، فوتبال به عنوان یک ابزار کارآمد برای همراه کردن طیف وسیعی هوادار فوتبالی در برابر یک هدف مشترک یعنی دشمن استفاده می‌شود. بنابراین گاهی می‌شود نفرت تاریخی طرفداران دو تیم را در بازی‌های ملی آن دو کشور پی گرفت. از طرفی، سیاستمداران از راه محبوبیت این ورزش می‌خواهند برای خود امتیاز سیاسی به دست آورند و بازی‌کنان و مربیان مطرح هم در تلاش‌اند تا با استفاده از شهرت خود به جایگاهی سیاسی برسند یا حزبی را حمایت کنند.

بخشی از متن کتاب

در اوایل ۹۴، اسامه بن لادن سه ماه در لندن اقامت داشت، جایی که او با طرفداران و بانکدارها ملاقات کرد و چهار بار هم به تماشای بازی‌ آرسنال رفت. پیش از بازگشت به سودان، در آستانه‌ی استرداد او به عربستان سعودی از فروشگاه آرسنال، برای پسرانش یادبودهای این باشگاه رو خریداری کرد. بن لادن در بیشتر دوران عمرش غرق در فوتبال بود و این فوتبال بود که او رو به سمت بنیادگرایی سوق داد. در نوجوانی در جده عربستان، او یکی از چند نوجوانی بود که با تشویق معلم ورزش سوری مدرسه بعد از ظهرها در مدرسه می‌موند با این وعده که بتونه فوتبال بازی کنه.

به گزارش استیو کول در مجله نیویورکر در دسامبر ۲۰۰۵ مربی سوریه‌ای، خشونت خاص منطقه رو به اونا آموخت. علاقه‌ی بن لادن به فوتبال مانع از اون نشد که درگیر کشیدن نقشه کشتن بازیکنای تیمای آمریکا و انگلیس در جام جهانی ۹۸ نشه؛ اما پس از سفر به لندن به دوستاش گفت که چنین شور و عشقی رو در میان هواداران فوتبال هرگز ندیده بود. شاید فوتبال در هیچ جا به اندازه‌ی خاورمیانه و شمال آفریفا اهمیت نداشته باشه. برای تروریست‌های منطقه فوتبال یه سرگرمی کامله. ورزشی معمولاً مردانه و فاقد جنسیت و با دسترسی جهانی که اغلب بین قبایل مخالف منازعه ایجاد می‌کنه.

دیکتاتورهای محلی، نسلی که در سرتاسر جهان رو به انقراضه از فوتبال برای کسب اعتبار استفاده می‌کنن. برای یافتن معترضان در این دیکتاتوری‌ها باید به ورزشگاه رفت. یکی از دلایلی که فوتبال این همه در این قسمت از جهان اهمیت داره کمبود سایز تفریحاته. در خیلی از پایتخت‌های منطقه این جوک وقتی یه خارجی وارد یه تاکسی میشه گفته میشه، راننده تاکسی آروم میگه: گوش کن، دوست داری جایی بری که بهت خوش بگذره؟ خارجی میگه: آره، جایی که مشروبم بتونی بخوری؟ خارجی میگه: آره، جایی که خانما باشن؟‌ خارجی میگه: آره و راننده میگه چنین جایی وجود نداره.

نقد کتاب فوتبال علیه دشمن

بسیاری معتقدند فروش بی‌ نظیر کتاب فوتبال علیه دشمن در ایران بیش از هرچیز به‌خاطر وجود نام «عادل فردوسی‌پور» بر آن است، نه  خود کتاب! بدون شک نمی‌توان از تاثیر نام این گزارش‌ گر محبوب چشم‌پوشی کرد. اما نه به‌خاطر عادل‌خان بودن او، بلکه به‌خاطر هرآنچه تا کنون از او «عادل فردوسی پور» ساخته است. فرض کنید مترجم را هر هفته در تلویزیون نمی‌دیدیم، اما می‌گفتند این کتاب را یک فرد متخصص و علاقمند به فوتبال و مسلط به زبان انگلیسی ترجمه کرده است … خب چراکه نه؟!

فردوسی‌پور نه در جایگاه یک فرد محبوب در ایران بلکه در جایگاه یک متخصص فوتبال با ترجمه‌ی این کتاب آن را به خوانندگان پیشنهاد داده است. شما با کتابی از یک انتشارات معتبر و مترجمی متخصص، محبوب و مشهور روبه‌رو هستید. برای آن دسته از افرادی که موفقیت این کتاب را تنها به لطف و مرهمت مترجم آن می‌دانند باید گفته شود که این کتاب در اولین سال انتشار خود در سال ۱۹۹۴،  جایزه‌ی « کتاب ورزشی برتر سال موسسه ویلیام هیل» را از آن خود کرده است.

اگر از یک طرف علاقه‌ی چندانی به فوتبال ندارید و از طرف دیگر نام سایمون کوپر، عادل فردوسی‌پور شما را تشویق نمی‌ کند، شاید جمله‌ی کوتاه «سایمون بارنز» نویسنده‌ی نشریه‌ی تایمز برایتان جالب باشد : « اگر فوتبال را دوست دارید، این کتاب را بخوانید… اگر فوتبال را دوست ندارید، باز هم کتاب فوتبال علیه دشمن را بخوانید!‌» به همین سادگی!

تعداد بازدید: 379 بار

Simon%20Kuper%20 %D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86%20%DA%A9%D9%88%D9%BE%D8%B1

عنوان کتاب: فوتبال علیه دشمن

برنده ی جایزه ی کتاب ورزشی برتر سال موسسه ویلیام هیل سال 1994

برترین کتاب ها درباره ورزش

نویسنده: سایمون کوپر

مترجم: عادل فردوسی پور 

تعداد صفحات کتاب: 408 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 106
مگان دیواین در کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست به موضوع فرهنگ سوگ و فقدان و برخوردهای مردم در جامعه آمریکا با این مسئله پرداخته است. این کتاب نگرش جدیدی برای مواجهه با سوگ معرفی می‌کند...
بروزرسانی: 19 ساعت قبل
تعداد بازدید: 28581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *